Gå till innehåll

Tiden är ute för XP!


JoWa

Recommended Posts

Postad (redigerade)

I dag är det ett år kvar till supporten för Windows XP SP3 upphör, den 8 april 2014 (källa). Inte ett år för tidigt. XP lanserades 25 oktober 2001.

 

Frågan är hur långt utfasningen av XP kommer att ha hunnit om ett år. I mars 2013 var XP-användningen drygt 23 %, och de senaste fyra åren har användningen minskat med i snitt drygt 12 procentenheter per år. Det kommer sannolikt att finnas ett betydande antal XP-installationer kvar om ett år.

 

post-7701-0-53930500-1365399509_thumb.jp

http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-200807-201303

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...
  • Svar 50
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Och i dag är det ett halvår kvar till den sista uppdateringen för Windows XP. Tyvärr har inte mycket hänt med användningen av XP under det senaste halvåret. Från 21,6 % i april till 20,59 % i september (20,22 % första veckan i oktober). http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-200807-201310

 

XP kommer att fortsätta att orsaka problem under hela 2014, och kanske längre, misstänker jag. Och utan uppdateringar kommer förstås de efter april 2014 kvarvarande XP-användarna att leva allt farligare. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre kan det nog vara så, trots alla varningar från olika håll. se tkj.se 2013-08 19. Har själv gått över till

linux. För närvarande Ubuntu. Kan inte säga att jag saknar XP. Allt går snabbare i linux, och det OP:et räcker

för mina behov. Ett alternativ för den som inte har råd att byta Dator eller köpa windows.

Redigerad av kontakten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Fem månader kvar.

 

April–oktober minskade användningen av Windows XP med endast 1,54 procentenheter (medan användningen av Windows 7 minskade med 2,22 procentenheter), enligt StatCounter.

 

Troligen kommer även uppdateringarna av MSE för XP att upphöra i april 2014: Microsoft may end antivirus updates on XP in April (ZDNet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer fortsätta med XP, virtuellt förstås i VMware Workstation. Min gamla scanner, kommer att funka på det viset, säkert i flera år till. Inte ofta jag använder den numera, men ibland så behövs den. Scannern alltså!

......eller kör XP som användare, inte administratör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

......eller kör XP som användare, inte administratör.

Det är ett gott råd, men det förvandlar inte XP till ett säkert system.

 

Microsoft Investigating Critical Windows XP Security Flaw (Softpedia)

 

The glitch, which was first reported by FireEye Labs, affects the Windows kernel and could allow elevation of privilege, which means that an attacker who successfully exploits it could run arbitrary code. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Stöter genom mitt arbete på många företag som fortfarande använder XP och det märks att de börjar se 8 april närma sig med stora kliv nu. Känns som många vill lämna Windows Server 2003 och SQL Server 2005 i samma veva trots att de har något år kvar på den utökade supporten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu kan man mer detaljerat välja vad som skall inkluderas i StatCounters statistik. Tidigare ingick ”Desktop”, ”Tablet” och ”Console” alltid i ”Operating System”, medan ”Mobile OS” var separat. Nu kan man under ”Operating System” välja att inkludera/exkludera ”Desktop”, ”Tablet”, ”Console” och ”Mobile”. Väljer man endast ”Desktop” (stationära och bärbara datorer) är användningen av Windows XP förstås något större än då även ”Tablet” och ”Console” inkluderas.

 

Desktop OS januari–december 2013: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-ww-monthly-201301-201312

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

3 månader kvar…

 

Klockan tickar.

 

Jag förstår inte paniken med att XP's uppdates försvinner?!

De som kör XP bryr sej föga om detta, då dom uppenbarligen inte bryr sej, eller behöver bry sej.

XP har väl alltid varit ett stort hål för spoofare m.m fast de haft tillgång till "updates"

Dessa datorer som snurrar runt i vida världen är av blandad karaktär, "soffdatorer", fattiga länder m.m.

 

Inte nog med det:

Det finns ännu mer xp-maskiner än vad som finns listat där, burkar som agerar som CNC-datorer, (svarvar, fräsar etc.) ack-tester, carding osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

”Uppgifterna som kommer från mätföretaget Net Applications[…]”, samma företag som påstår att användningen av Internet Explorer i januari uppgick till hisnande 58,21 %.

 

Jämför den uppgiften med

StatCounter FAQ: Why are your numbers different to Net Applications?

 

Varför IDG väljer att använda uppgifter från Net Applications vet jag inte, men jag kan gissa varför Microsoft föredrar deras webbläsarstatistik. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Undersökningen är vinklad.

Men det stora fallet som Jowa väntar på lär han inte uppleva i första taget.

 

Vi med flera blir besökta av herrar som dammsuger marknaden på billiga datorer, ofta med XP på

för att skicka ner till "tredje världen".

 

Så det som ligger i hyllorna börjar leva i andra delar av vår natur.

I sverige skrotas XP-burkarna ut i samma takt som det går sönder, inte för XP slutar supportas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gammal hårdvara kan förses med ny (gratis) mjukvara.

 

jadå, men dessa "herrar" jobbar inte så, de rensar upp lite på sin höjd sen postas de.

Många av dessa burkar klarar inget annat än XP heller.

 

Till nåt annat, visste du att det senaste halvåret finns det en tvärbugg i XP?

Sök på "svchost 100 cpu xp", asså efter SP3 med update stannar operativet, är det en medveten kupp? ;)

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De ”herrarna” gör nog klokt i att befinna sig långt ifrån användarna när skräpet är levererat…  :ph34r:

 

Pentium II eller Celeron och 128 MB RAM skall (nätt och jämnt) räcka för Lubuntu. Och där behövs inget minnesslukande ”säkerhetsprogram”. Det kan förlänga livet på många gamla burkar.

 

Det var kanske den buggen jag såg i två XP-burkar i december. Det tog en god stund att uppdatera systemen, men efter uppdatering och omstart fungerade de igen. En sådan bugg i uppdateringen i april skulle sitta fint.  B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

Av 641 svarande företag, planerar 11 % att byta till Linux, medan endast 5 % planerar att byta till Windows 8.x. 37 % planerar att fortsätta att använda XP. :o

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkade inte läsa rapporten så mitt inlägg är kanske korkat. :)

 

37% som tänker stanna vid XP låter skrämmande. Men jag gissar att många av dem menar att de inte kommer att uppgradera direkt bara för sakens skull. Men om maskinen av någon anledning behöver ominstalleras kommer säkert en del av dem också byta ut XP då.

 

Sedan är jag nyfiken på varför du uteslöt den största andelen ur din minirapport JoWa? Har det med att byte till Linux ter sig mindre då att göra? Hur spännande jag än tycker det låter och hur positiv jag än är till open source osv så tror jag faktiskt den där siffran på 11% är överskattad när det väl kommer till kritan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jag inte nämnde att 38 % planerar att byta till Windows 7? Därför att den mest väntade planen är ett byte till en nyare version av det system som redan används. (Därför var det oväntat att knappt hälften så många planerar att byta till Windows 8/8.1 som till Linux.) Likaså är det väntat att byte till OS X (kräver ny hårdvara, från en leverantör) inte planeras av mer än 1 %.

 

Windows 7 är dock intressant. Systemet är redan inne på sitt femte år, och det får sina sista uppdateringar i januari 2020. Att investera i hundratals eller tusentals Windows 7-licenser 2014 känns nog lockande.  :rolleyes: 

Vad kommer de företagen att göra när Windows 7 närmar sig slutet? Än en gång slänga stora licenspengar i sjön, eller eliminera den kostnaden (och samtidigt slippa binda sig till en systemversion) genom att byta till ett öppet system?

 

Min spåkula säger att allt fler företag kommer att eliminera licenskostnaden, men avslöjar inga siffror. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jag inte nämnde att 38 % planerar att byta till Windows 7? Därför att den mest väntade planen är ett byte till en nyare version av det system som redan används. (Därför var det oväntat att knappt hälften så många planerar att byta till Windows 8/8.1 som till Linux.) Likaså är det väntat att byte till OS X (kräver ny hårdvara, från en leverantör) inte planeras av mer än 1 %.

 

Windows 7 är dock intressant. Systemet är redan inne på sitt femte år, och det får sina sista uppdateringar i januari 2020. Att investera i hundratals eller tusentals Windows 7-licenser 2014 känns nog lockande.  :rolleyes: 

Vad kommer de företagen att göra när Windows 7 närmar sig slutet? Än en gång slänga stora licenspengar i sjön, eller eliminera den kostnaden (och samtidigt slippa binda sig till en systemversion) genom att byta till ett öppet system?

 

Min spåkula säger att allt fler företag kommer att eliminera licenskostnaden, men avslöjar inga siffror. ;)

 

Din magkänsla är inte samma som min, hävdar snarare att du cyklar på alla punkter  ;)

 

Om du tror att 11% av företagen skulle byta till Linux, så tror du fel, rätt siffra är 0 %.

Om du tror att "ynka" 6 år kvar på Win 7 är en kort tid, så tror du fel.

Om du tror att bortkastad "licenskostnad" för win7 är den dyra biten för företag, så tror du fel igen.

Om du tror att de betalar hundratusentals i licenspengar, så är det fel, licensen ingår i datorn vare sig de vill eller inte.

Om du tror att Win8 är ett bra val, och "framtidssäkrat" så är du fel ute igen..

 

Jag vet inte heller vilken bransch eller syfte du har i bakhuvet, eftersom du önskar att "XP fuckar" ut totalt?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att byta till Linux på skrivborden kan nog te sig lockande, men det största hindret ligger i det fallet i applikationerna som används. Det är inte lätt att byta ut LoB-applikationer så där. Det krävs planering, utveckling av ny appl.(?) och utbildning av personalen.

 

Periferiutrustning måste verifieras, behörighetssystem (AD/Policies) måste lösas, mm.

 

Men det kanske blir så om fem år, vi kanske är mogna då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, programmen är nyckeln. Franska Gendarmerie nationale gjorde helt rätt. Redan 2004 började de att ersätta Microsoft-program med öppna alternativ, först OpenOffice.org som förstås ersatte MS Office, sedan Firefox och Thunderbird o.s.v. Under våren och sommaren 2014 skall de slutföra övergången från Windows XP till Ubuntu-baserade GendBuntu.

 

Läs mer i Major Stéphane Dumond: Gendarmerie nationale Linux on desktop: a success story (pdf), där de även säger att licenskostnaden endast är ”toppen på isberget”.

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...