Gå till innehåll

Kan ni svara på frågot om krukväxter också?


CGD

Recommended Posts

Jag har en större Benjaminfikus och det är speciellt en stor tung gren som har växt rakt ut åt sidan. Idag tog jag av den grenen och undrar nu om jag kan sätta den i en kruka och få den att slå rot så att det blir en ny Benjaminfikus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det verkar som man kan ta sticklingar av Benjaminfikus men knappast en stor tung gren utan det ska vara mindre bitar.

Tips på sidorna:

http://www.krukväxter.com/benjaminfikus.php

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=54422&st=0&p=584169entry584169

http://tradgard.ifokus.se/discussions/4d712ff9b9cb46222d046922-foroka-benjaminfikus

http://mst.forum24.se/mst-about97.html

 

Edit: lagt dit radbrytningarna som inte kom med.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länkar. Jag prövar att låta min stora gren stå i vattenbad ett tag så får vi se hur det går. Men även jag har ju Googlat och som det stod i en länk, det är ju inte så dyrt att köpa en ny i butiken.

Men för nu har jag skalat av barken en bit, satt ner den i en spann med vatten och har jag tur så har jag annars så blir det inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länkar. Jag prövar att låta min stora gren stå i vattenbad ett tag så får vi se hur det går. Men även jag har ju Googlat och som det stod i en länk, det är ju inte så dyrt att köpa en ny i butiken.

Men för nu har jag skalat av barken en bit, satt ner den i en spann med vatten och har jag tur så har jag annars så blir det inget.

 

Haha underbart, du ber om tips, när Cissi å Venoms förklarar för dej, så kör du ändå ditt race - typiskt karlar ;)

Men kan verkligen fikusar få sticklingar eller småtallar öht.?

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Haha underbart, du ber om tips, när Cissi å Venoms förklarar för dej, så kör du ändå ditt race - typiskt karlar ;)

Men kan verkligen fikusar få sticklingar eller småtallar öht.?

 

Marion, ditt vimsiga fruntimmer förklara dig.

Till skillnad mot ditt meningslösa inlägg, även om du nu försöker få det till en lustifikation, så är Cecilias svar ett ärligt försök till hjälp.

Men ingen av Cecilias länkar hade svar på frågan. Ta sticklingar och odla upp en ny växt är inget som ligger för mig men hade jag kunnat spara den stora del som jag var tvungen att ta av så hade det varit bra. Mina egna eftersökningar gav svar att om man hade tur så kunde man få grenen att sätta rötter om den fick stå i ett vattenbad. Grenen lever fortfarande men några rötter syns inte till.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså nästan omöjligt att få stora förvedade grenar av alla växter att bilda tillräckligt med rötter innan bladen har torkat bort och utan blad dör grenen. Utan det man kan lyckas med är mindre rätt unga toppar med några få blad och även då behöver man normalt en plastpåse över för att hindra bladen från att torka ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, tack Cecilia jag tog del av alla dina länkar.

Men jag har inga gröna fingrar och har ett stående problem med mina krukväxter. Men utan krukväxter och en och annan bukett ser det lite trist ut. Så det blir till att köpa nya då och då. Benjaminfikusen var ett undantag den verkligen växte ända tills den blev allt för stor. En gren växte på ett bra sett rakt upp men den andra växte rakt ut till höger och en dag var den 80 cm lång och på tok för stor och tung så att jag till slut var tvungen att såga av den. Men det var ju en rejäl bit så det hade ju varit bra om jag hade kunnat få den att ta rot och växa på nytt i en kruka. Men om det gick eller ej visste jag inte. Därför ställde jag min fråga här i hopp om att någon som kunde detta skulle svara. Nu kunde ingen svara, men Cecilia ansträngde sig och tog fram några länkar åt mig. Men även om jag ställer en fråga här innebär det inte att jag själv slutar att leta på nätet, så på ett ställe menades att man skulle kunna skala av barken i änden och sätta ner grenen i vattenbad och om turen infann sig skulle det växa ut rötter i änden. Då, kunde man sätta ner den i kruka med jord. Hur lång tid det skulle kunna ta nämndes inte.

Jag har satt ner grenen i vatten och alla bladen ser okej ut och inga är tappade så grenen lever fortfarande. Men några utväxta rötter syns inte till. Men så länge grenen ser ut att vara vid liv så får den stå kvar.

Jag är alltid tacksam och ser upp till de som på ett ärligt sätt försöker hjälpa till. Om sedan förslaget är användbart för mig eller ej spelar ingen roll. Men de som tar sig tid att komma med allmänt dumma kommentarer är jag helt oförstående till. Har ni för mycket tid över?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är alltid tacksam och ser upp till de som på ett ärligt sätt försöker hjälpa till. Om sedan förslaget är användbart för mig eller ej spelar ingen roll. Men de som tar sig tid att komma med allmänt dumma kommentarer är jag helt oförstående till. Har ni för mycket tid över?

 

Fantastiskt att läsa... all heder till dig, CGD!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Men de som tar sig tid att komma med allmänt dumma kommentarer är jag helt oförstående till. Har ni för mycket tid över?

 

 

Eftersom du drar i detta igen..
Jag får be 1000 ggr så mycket om ursäkt, precis som du påpeka så var det en "lustigfikation"
då du får det jobbigt att odla "avkommor" från "fikusar" - kalla det torftig galghumor eller vad du vill.
 
Eftersom du posta detta i cafe-tråden och det var stiltje i hela forumet, så ville jag bara bubbla
lite med dig, men du var inte mottaglig. Jag vill verkligen beklaga detta, mitt fel.
 
Och skulle personen vara homo i ett sådant skämt, så landar det helt fel.
Jag skall aldrig mer göra om det. Jag kommer aldrig störa eller kommentera dig mer, jag lovar. Sorry igen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter till fikusen... prova att bara trycka ner den i lämplig jord.. grenväxter brukar rota sig bättre då.

Som ett exempel är att titta i trädgården på grenar som ligger fuktigt, de brukar rota sig om de har en knopp eller grenutväxt.

Hoppas att du lyckas med din växt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall skriva en rad om hur det går. Men hos mig brukar växterna inte klara sig så det blir nog samma väg för den här grenen. Hoppas bara att den andra delen klarar amputationen och fortsätter att växa på ett mer passande sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack Cecilia.

Grenen är ju nu kapad och satt i vatten så nu finns det inte så mycket att göra. Än så länge står den i spann med näringsvatten men det ser inte ut till att hända så mycket. Den är åtminstone fortfarande vid liv. Den få stå så ett tag till så jag kan se om det händer något.   

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Det slutade inte väl för min stakars krukväxt. Efter amputationen blev den bara mer och mer ledsen och nu har den nog inte långt kvar. Så jag ser ingen annan råd än att återigen besöka växtbutiken. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Jag tar upp den här tråden igen med en ny växtfråga.

Min nya benjaminfikus har vuxit riktigt bra och börjar bli för lång. Fönstret räcker inte till på höjden. Kan jag helt enkelt böja stammen 180˚ så att den börjar växa neråt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar upp den här tråden igen med en ny växtfråga.

Min nya benjaminfikus har vuxit riktigt bra och börjar bli för lång. Fönstret räcker inte till på höjden. Kan jag helt enkelt böja stammen 180˚ så att den börjar växa neråt?

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar upp den här tråden igen med en ny växtfråga.

Min nya benjaminfikus har vuxit riktigt bra och börjar bli för lång. Fönstret räcker inte till på höjden. Kan jag helt enkelt böja stammen 180˚ så att den börjar växa neråt?

 

Den kommer att sträva efter att växa uppåt ändå, eftersom det är styrt av gravitation och/eller ljus. Dvs den kommer att försöka böja tillbaka, men visst om du håller på och hela tiden fäster toppen på nytt allt eftersom den växer till kan det gå.

 

Se även http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgard/rumsvaxtforum/vad-gora-med-fikus-62213 och http://blog.svd.se/tradgard/2013/02/01/stor-och-yvig-fikus/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får nog be om ursäkt för mitt inlägg med "gapskrattet"... jag var helt övertygad att du skämtade.

 

Klipper du den på höjden så kommer den att skjuta mer skott åt sidorna i sinomtid. Alltså blir den tätare och växer mer på bredden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju inte klippa av den 1.5 meter upp! Då kommer jag ju att få en lång stång som sedan breder ut sig. Det kommer nog att bli för ostadigt. Jag skulle i så fall klippt den när den var liten och låg. Nästa gång skall jag nog köpa tre mindre varianter och plantera dem i samma kruka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...