Gå till innehåll

Öppna ny flik i Chrome


Marion

Recommended Posts

Försöker vänja mig vid Chrome, men när jag klickar på en länk och vill "öppna i ny flik" i Chrome,

via högerklick eller med musrullen. Så öppnas fliken "dold" bakom det andra fönstren,

hur får man till detta, så den blir high-lighted?

 

Nu har jag googlat och kollat runt rejält, men löser det inte.

 

ps: man kan få den öppnad via att hålla ner CTRL + SHIFT, men vill slippa detta. Måste gå på annat sätt

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem.. gå in under inställningar och välj tillägg, hämta fler tillägg: sök efter "Tabs to the front!

 

Men du är ju helt underbar, min idol hela veckan. *puss puss*

 

Jag satt tre timmar och sökte på detta, men ingen annan hade tydligen mitt problem,

detta tillägg skall ju givetvis finnas klart under "inställningar". Allt annat är ju korkat.

 

När jag installera Chrome, fick jag med tillägget "simple adblock", fanns detta som standard

eller importera denna från min gamla IE tro, vet du?!

 

Annars är jag lite imponerad av Chrome'n, massa roliga "appar å verktyg" å hämta,

finns det nån måste-bra-att-ha-app jag missat?

 

(simple adblock tillägget) är helt otroligt effektivt och framförallt klokt, då den hugger all reklam

och även tar bort mellanrummen bland annonserna. Även googles egna.. haha komiskt värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv irriterat mig lite på detta med flikarna tidigare, jo det skulle ju finnas med som ordinarie inställningar. Jag använder mig av det mest kända: AdBlock for Chrome, tycker det fungerar bra. :)

 

Ps. Angående andra tillägg, så är det nog bara Evernote Web Clipper som är någon speciell favorit eftersom jag använder Evernote på dator och mobil (android) för att alltid ha mina anteckningar synkade

Redigerad av CallmeAl
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är intressant att se hur olika folk är. Det som är självklart för någon har en annan aldrig ens tänkt på. Just med flikar är jag precis tvärtom, jag öppnar nästan alltid länkar i nya flikar men vill i princip aldrig hoppa till dem automatiskt. Det man kan konstatera är att webbläsare borde ha mer valmöjlighet och inte försöka tvinga användaren till ett visst beteende. Och det där är verkligen Chromes svaga punkt. Det är bra eller åtminstone lovande på många sätt men det är totalt värdelöst vad gäller funktioner och inställningsmöjligheter. Tyvärr är det dessutom programmerat på ett sätt som gör att en del funktioner inte går att lösa på ett bra sätt med tillägg heller. Ett exempel är det (enligt mig) irriterande beteendet att hela webbläsaren stängs med sista fliken. Det finns tillägg till chrome som försöker lösa detta men de tvingas använda omständiga nödlösningar som i samtliga fall (som jag hittat) blir minst lika irriterande som grundproblemet. Hur svårt vore det att lägga till en liten kryssruta bland inställningar så man kan välja om man vill att webbläsaren ska stängas eller ej? Eller som i fallet med denna tråden en kryssruta om man vill att standardbeteendet ska vara att automatiskt hoppa till nyöppnade flikar eller ej. En annan sak är Googles argument för att inte ha något huvudlösenord för sparade lösenord, låt mig välja själv om jag vill använda ett sådant eller ej.

Så nu är blodtrycket inom rimliga nivåer igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är intressant att se hur olika folk är. Just med flikar är jag precis tvärtom, jag öppnar nästan alltid länkar i nya flikar men vill i princip aldrig hoppa till dem automatiskt.

Så nu är blodtrycket inom rimliga nivåer igen.

 

Haha, "bli inte förbannad, du blir bara arg då"

 

Jag är en äkta flik-missbrukare, när jag letar efter "icke listade" driver, hittar tex. en go sökträff på google,

så matar jag bara på länkarna via musrullen - helt frenetiskt.

 

Det är bra rent ergonomiskt, då man kan luta sig tillbaka i stolen samtidigt som man har kaffekoppen i andra handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du förmodligen för länge sedan aktiverat ”Öppna varje resultat i ett nytt fönster i webbläsaren.” i Google Sök.

 

Mena du mig?

Nej, jag har alltid kört IE innan, där ändrade jag till: "Växla alltid till nya flikar när det skapas"

(Och den funktionen skall ju givetvis vara självklar för alla läsare)

 

Jag blev tvungen att byta webläsare då min "adblock" inte fungera med IE - pga mindre krasch.

Annars tycker jag IE är den mest kompatibla läsaren som aldrig missar - fast "koden" skulle vara fel,

vilket många andra gjort under åren.. hur de andra lyckas idag vet jag inte.

 

Dock har jag redan hittat en "bugg" på Chromen, där jag fick ta hjälp av IE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars tycker jag IE är den mest kompatibla läsaren som aldrig missar - fast "koden" skulle vara fel,

vilket många andra gjort under åren.. hur de andra lyckas idag vet jag inte.

Ja, felet på koden är väl ofta att den är anpassad till IE, som ju inte har varit den mest standardkompatibla webbläsaren, men blivit bättre i version 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menade här: https://www.google.se/preferences

 

Som kommentar till ”Jag är en äkta flik-missbrukare, när jag letar efter "icke listade" driver, hittar tex. en go sökträff på google”

 

Aha okej, nej den finessen har jag aldrig sett förr. Men resultat blev samma såg jag.

 

Alla använder inte mus idag, men vi som har mus, och då menar jag den med scrollknappen,

klickar man på den över en länk, så öppnas alltid länken i ny flik, oavsett win-os och webläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Adblock till Internet Explorer, tror jag har nämnt det förr vid nått tillfälle. Jag använder Adblock IE --> http://www.adblockie.com/en/  vilket fungerar alldeles ypperligt till IE. Kostar 200 spänn för en familje-licens till 5 datorer, men är värt varenda spänn :) Finns att testa alldeles gratis åxå i 30 dagar (har jag  för mig) för alla snåljåpar. Ett tips så gott som något ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...