Gå till innehåll

Hur stänga av Google Translate?


JonnyS

Recommended Posts

Hej!

 

Jag tycker att det ökar hela tiden, det att det kommer upp en meny överst på vissa webbsidor där jag erbjuds översättning av webbsidan med hjälp av Google translate.

Finns det något sätt att stänga av detta erbjudande i webbläsaren?

Tycker det är väldigt irriternade med denna meny och så tar den plats. Det är väldigt sällan jag är intresserad av översättning.
 

MVH

Jonny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är flitig användare av Firefox men har inte märkt av frågor om översättning. Kan du ge exempel på sådana sidor?

PS. Instämmer med JoWa angående uppdateringar, det är ju inte bara fråga om att funka utan om att inte göra det lätt för den som vill infektera datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar styras av javascript på webbsidan. Eftersom jag har Firefox-tillägget NoScript fick jag endast fram meddelandet när jag tillät javascript från translate.google.com. Så man slipper det om man har NoScript och inte tillåter javascript från translate.google.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har funnits på många andra sidor men om man trycker på 'Options - Turn off translation for this site' så slipper man ju det.

Men skulle vilja avaktivera det för gott!

Finns inte alternativet ”Översätt aldrig från [språk]”, som finns i Chrome?

 

post-7701-0-43930100-1366298396.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat tilläggen som föreslås och de verkar fungera bra.

Har ett 30-tal siter jag brukar besöka och allteftersom jag har besökt och stängt av 'Translation' för dessa så återkommer ju inte problemet. Kan konstatera att det finns inget enkelt förfarande i Firefox för att bli av med Google Translation. Man kan ju avaktivera Javascript men då förlorar man ju en del funktionalitet som man vill ha. Någonstans lagras ju detta. När man rensar cache eller historik verkar inställningarna försvinna och så får man börja stänga av på nytt.

Sitter nöjd för tillfället.

Tack för hjälpen!

 

/Jonny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man rensar cache eller historik verkar inställningarna försvinna och så får man börja stänga av på nytt.

Det var bland annat därför jag förslog Adblock Plus. Där blockerar du Google translation en gång för alla, med min filtersträng, så är den borta på alla sidor. Och filtret ligger kvar, oavsett cache-rensningar och annat.

Adblock Plus kan ju även användas till att blockera andra irritationsmoment också...   ;)

Du får säga till om du behöver instruktioner.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...