Gå till innehåll

KLocka & Datum ur funktion


Gå till lösning Löst av Marion,

Recommended Posts

Hej, Fråga.

Min dotter har en gammal bärbar Dell. XPS M1330, tror jag den heter.

Hon kör mestadels med nätström i den, tagit ur batteriet ur datorn.

När den stått ett tag, och man startar den nu, då stämmer inte datum & tid, den går tillbaka till 208, ungefär.

När man satt i strömkabeln, ställt tillbaka datumet då okej.

 

Finns det något annat batteri i datorn, som håller datum och tiden igång när batteriet till datorn, och strömkabeln är ur.

Om det nu skulle vara så, vad kan ett sådant batteri iså fall sitta tro, om det nu är det.

 

Men kanske dags att skaffa ny dator.

Datorn ca 5 - 6 år gammal tror jag.

 

Med vänlig hälsning

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något annat batteri i datorn, som håller datum och tiden igång när batteriet till datorn, och strömkabeln är ur.

Om det nu skulle vara så, vad kan ett sådant batteri iså fall sitta tro, om det nu är det.

 

Men kanske dags att skaffa ny dator.

Datorn ca 5 - 6 år gammal tror jag.

 

Jepp, det finns ett sk CMOS-batteri som ger ström till BIOS i avstängt läge. Det brukar vara ett C2032-batteri (ett helt vanligt batteri) men ibland kan det vara knepigt att hitta.

Titta i denna manual: ftp://ftp.dell.com/Manuals/all-products/esuprt_laptop/esuprt_xps_laptop/xps-m1330_service%20manual_en-us.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

Hur länge , om man nu kan säga det, brukar sådana batterier hålla tro ?? C2032 - batteri.

Om hon har i det stora batteriet till datorn, håller det då igång klockan, eller måste man byta det lilla batteriet tro.

 

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

Hur länge , om man nu kan säga det, brukar sådana batterier hålla tro ?? C2032 - batteri.

Om hon har i det stora batteriet till datorn, håller det då igång klockan, eller måste man byta det lilla batteriet tro.

 

Lasse B

Dom håller en 5-6 år... uppenbarligen!   ;)  Och ja, lilla batteriet måste bytas. Man får en hel massa konstiga fel med ett dåligt cmos-batteri, och till slut fungerar inte datorn överhuvudtaget.

 

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den lilla svarta som han tar ut' är det batteriet ??

Med vänlig hälsning

Lasse B

Ja det är batteriet, det sitter i ett plasthölje. Ibland är anslutningarna lödade direkt på batteriet, och då kan det vara enklare att köpa ett komplett ersättningsbatteri med hölje och allt... annars finns själva batteriet på "ICA".

Hittar dessvärre ingen instruktion för din HP-burk. HP är som vanligt ovilliga att detaljinformera om sina "slit och släng-produkter". Köper man HP, "skall" man köpa nytt var 3:e år... inte reparera.

Batteriet sitter dock troligtvis på liknande sätt i HP-burken. Ta bort lite luckor, så hittar du det säkert.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tackar.

Tittade in i min dator och hittade det.

Forumet är fantastiskt, man lär sig hela tiden på grund av en massa duktiga människor.

Ha en bra dag nu.

 

Med vänlig hälsning

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag vet inte riktigt hur man gör i bios, lite osäker.

Med vänlig hälsning

Lasse

 

Dell'arna brukar även ställa sig på år 2008.

Tryck F2 under uppstarten för din XPS M1330.

 

Osäker sa du? Ta det bara lugnt, ingenting händer om du inte väljer att spara,

gör du fel kan du bara stänga av datorn.. inget händer inget går sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Knappade på F2 vid uppstart, bläddrade ner till Date / Time, på höger sida står det Date / Time, rätt dag och tid, då kanske det är okej ??

 

Lasse

 

Japp, gå sakta framåt det står hur du skall ändra värdena, sedan tar du Escape ut,

du får frågan om du skall spara innan.. du löser detta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...