Gå till innehåll

inte tillräckligt minne i telefonen, men på sd-kort 32gb ?


Nilsson

Recommended Posts

Hejsan

Jag har bara 16Mb kvar på mobilen, men jag har redan köpt och installerat 32gb sd kort, men finns det något enkel program som flyttar filerna direkt när de laddas hem innan de installeras ?

För den tillåter inte mig att jag köper eller laddar hem spel eftersom jag bara har 16Mb kvar på mobilen, men som sagt har sd kort som är 32 gb men hur får jag filerna till att flytta direkt till SD istället till mobilen ?

 

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Jag har bara 16Mb kvar på mobilen, men jag har redan köpt och installerat 32gb sd kort, men finns det något enkel program som flyttar filerna direkt när de laddas hem innan de installeras ?

För den tillåter inte mig att jag köper eller laddar hem spel eftersom jag bara har 16Mb kvar på mobilen, men som sagt har sd kort som är 32 gb men hur får jag filerna till att flytta direkt till SD istället till mobilen ?

 

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning.

 

Gå till playbutik och skriv typ: "move to sd"

https://play.google.com/store/search?q=move+to+sd+card&c=apps

 

Vissa apps tillåter sig dock inte lägga sig på SD.. så du vet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende lite på vilken telefon och androidversion du har så finns möjligheten att flytta appar till minneskortet redan inbyggt... det kom med Android 4.0. Kolla under Inställningar/Programhanterare (kan heta olika beroende på märke) och sedan de appar du vill flytta. På varje programs infosida finns ett val att "flytta till SD" eller liknande. De som inte KAN flyttas... där är knappen skuggad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du foton, videor, musik och annat på telefonens interna minne? Flytta dem i så fall till kortet. Kameran i min telefon har inställningar för var foton och videor skall lagras (Telefon/Minneskort).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har inga foton eller videos, och kan ej flytta program till SD kortet eftersom det inte finns några program att flytta.

Jag kan inte ens ladda hem ett spel eftersom det står " Du har inte tillräckligt med minne" trotts att jag har 30gb ledigt på SD kortet, men inte på HTC Desire mobilen.

 

Vet ej vad jag ska göra, snälla någon hjälp.

 

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Desire. Har haft en sådan, och det dröjer inte länge förrän man blir tokig på dess extremt snålt tilltagna utrymme för programinstallationer. Den enda lösningen är att i Inställningar > Program > Hantera program, sortera programmen i storleksordning, öppna de största programmen och, om möjligt, Flytta till SD-kort. Om ett program kan flyttas eller inte beror på om programmet ifråga stöder det. Du kan förstås även avinstallera (vissa) program som du inte använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HTC Desire är ökänd pga sitt dåliga internminne, man måste rensa och avinstallera program man inte använder rätt så ofta för att kunna installera nya program och spel. Det var som JoWa säger ovan ett problem på en (då) annars bra telefon. Skulle nog vilja påstå att den gått ur tiden när det gäller spel och tyngre program. 3 år på en Smartphone klassas som gammalt i dessa utvecklingens tider :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga foton eller videos, och kan ej flytta program till SD kortet eftersom det inte finns några program att flytta.

Jag kan inte ens ladda hem ett spel eftersom det står " Du har inte tillräckligt med minne" trotts att jag har 30gb ledigt på SD kortet, men inte på HTC Desire mobilen.

 

Vet ej vad jag ska göra, snälla någon hjälp.

 

Hmm.. nåt som inte stämmer..?! Kanske behövs en "reset"

Jag har själv 3 st Desire, med 8GB SD-kort.

 

Har matat in massa av "crap", och det finns hur mycket plats som helst, internt klarar den iaf 1GB

och det är mycket, framförallt när du ens inte har film/videos.

 

Om du går till "hantera program" vad står det där? Här kommer mina dumpar.

Vilket är det största programmet du har i?

post-6485-0-61872900-1367145078_thumb.jp

post-6485-0-42091500-1367145091_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu yrar du allt, Mange. ;) Möjligheten att flytta program (som stöder det) till minneskort finns i Android 2.x, och därmed i HTC Desire, i vilken jag har flyttat flera program. Eller tror du att jag hittar på?

 

Ett annat tips är att på samma ställe i Inställningar rensa data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. nåt som inte stämmer..?! Kanske behövs en "reset"

Jag har själv 3 st Desire, med 8GB SD-kort.

 

Har matat in massa av "crap", och det finns hur mycket plats som helst, internt klarar den iaf 1GB

och det är mycket, framförallt när du ens inte har film/videos.

 

Om du går till "hantera program" vad står det där? Här kommer mina dumpar.

Vilket är det största programmet du har i?

 

Pratar du om Desire S (1.1 GB ROM, 768 MB RAM) eller Desire? För i Desire var/är det stora problemet att internminnet tog slut (576 MB RAM; 512 MB ROM) Så installerade man för mycket så fick man det meddelandet, eller om en app kräver mer än vad telefonen har att avvara.

Redigerad av CallmeAl
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu yrar du allt, Mange. ;) Möjligheten att flytta program (som stöder det) till minneskort finns i Android 2.x, och därmed i HTC Desire, i vilken jag har flyttat flera program. Eller tror du att jag hittar på?

 

Ett annat tips är att på samma ställe i Inställningar rensa data.

 

Utan root?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis. ;) Men uppdaterad till 2.2 och sedermera till 2.3.3. Möjligheten att installera program på externt minne introducerades med version 2.2 av Android.

 

App installation on external storage media
The Android platform now allows applications to request installation onto the device's external storage media (such as the SD card), as an alternative to installation onto the device's internal memory.

 

https://developer.android.com/about/versions/android-2.2.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratar du om Desire S (1.1 GB ROM, 768 MB RAM) eller Desire? För i Desire var/är det stora problemet att internminnet tog slut (576 MB RAM; 512 MB ROM) Så installerade man för mycket så fick man det meddelandet, eller om en app kräver mer än vad telefonen har att avvara.

 

Jag har Desire S.

Men det är ju svårt att komma fram till vad skon klämmer, då han inte berättar nånting,

vad han har kvar, vilka program, vilken modell, hur mycket som är kvar internt osv...

 

Så jag får gissa väl istället, att telefon buggar?!

Typ som windows berömda 640k, när det konventionella minnet tog slut, så börja den babbla massa konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sorry råkade skriva fel, det är en HTC Explorer,

kan ej flytta program, alla program som jag använder är redan flyttat till 32gb sd kortet, och har redan rensat men det finns inget mer att rensa.

 

Snälla någon som har en smart idé hur jag kan fixa detta ?

Vill att program och allt annat ska laddas/installeras direkt till 32 gb sd kortet och INTE i mobilen.

 

 

Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla någon som har en smart idé hur jag kan fixa detta ?

Vill att program och allt annat ska laddas/installeras direkt till 32 gb sd kortet och INTE i mobilen.

 

 

Tack.

 

 

Hittade detta... lite engelskakunskaper krävs, och att du följer instruktionerna till 100%. Kräver också lite kunskaper om bl a SDK-Tools. Detta är för just HTC Explorer. Kräver INTE root

 

Video:

 

http://www.youtube.com/watch?v=FcT5y0qTffA

 

Textlänk:

 

http://androidforums.com/htc-explorer/568292-forcing-apps-install-sd-card-without-root.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sorry råkade skriva fel, det är en HTC Explorer,

kan ej flytta program, alla program som jag använder är redan flyttat till 32gb sd kortet, och har redan rensat men det finns inget mer att rensa.

 

Försöker igen - två frågor:

1. Hur stort internminne har du?

2. Hur mycket har du kvar?

Tips, jämför med mina dumpar.

 

Om du inte vågar dig på manneman tips om roota telefon isf;

Testa du Apps2SD som Wheninrome tipsa dej om? Vilket jag själv använt. 

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill nog påstå att den telefonen inte är så mycket bättre i prestanda än Desire:n, (med en CPU på 600 MHz) förutom att den har 90 MB internt minne för appar, 512 MB ROM, 512 MB RAM. Den har väl Android 2.3 original installerad. Känner inte till om den har uppgraderats heller. Men som sagt, var inte stödet att flytta appar till externt minne rätt begränsat även då. Detta är kanske inte till nån hjälp direkt. Men lite onödig info :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade detta... lite engelskakunskaper krävs, och att du följer instruktionerna till 100%. Kräver också lite kunskaper om bl a SDK-Tools. Detta är för just HTC Explorer. Kräver INTE root

 

Video:

 

http://www.youtube.com/watch?v=FcT5y0qTffA

 

Textlänk:

 

http://androidforums.com/htc-explorer/568292-forcing-apps-install-sd-card-without-root.html

 

det verkar inte gå, när jag lägger in usb från mobilen till pc:n så står det F:

och när jag skriver in på cmd cd\Android . då händer det inget,

har laddat ner filen SDK-Tools och lagt in den på min mobil, men hur öppnar jag eller skriver in det på cmd ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har laddat ner filen SDK-Tools och lagt in den på min mobil, men hur öppnar jag eller skriver in det på cmd ?

 

Du ska inte lägga det på mobilen! Installera det i datorn!

 

Jag citar mig själv...

 

Kräver också lite kunskaper om bl a SDK-Tools

 

Hade jag varit i dina skor så hade jag nog accepterat det faktum att du har fyllt telefonen... flytta appar manuellt i fortsättningen och lämna detta. Vet du inte vad du gör så kan det gå åt skogen...

 

Lämnar en engelsk beskrivning nedan, så om du bestämmer dig att gå vidare så har vi detta att utgå ifrån. Jag förutsätter att du har "baskraven" ordnade? HTC-Sync installerat i din dator (för drivrutiner) samt att telefonen är satt i USB-debugging mode?

 

 

 

One of the biggest complaints levelled at the HTC Explorer is the severe lack of internal memory. There are ways around this, one of which is forcing downloaded apps to install to the SD Card. There are a couple of pre-requisites, but the process itself is relatively straight forward. smile.gif

You'll need HTC Sync installed (or at least the drivers that come with HTC Sync) and ADB (Android Debug Bridge) or the Android SDK. The SDK itself is a >100MB download and can be relatively difficult to install, however if you head here, look under the section entitled Mini SDK, click show, you can download a zip file called SDK-Tools.zip. Once downloaded, extract the contents of that folder to a folder of your choosing. I recommend somewhere easy, like C:\Android\ as you'll need to navigate to it via a command prompt later.

You'll also need to enable USB Debugging on your phone. that's easily enough done by heading to Settings -> Applications -> Development -> USB Debugging. You'll get a warning message, but just ok that you'll be fine.

Once you've done all the above, the process is as follows:

1. Connect the Phone to the PC in Charge Only mode

2. Open a command prompt (Start -> Run -> CMD, you'll need to run as Administrator)

3. Navigate to the folder you extracted ADB to. In my case, the command would be "cd\Android" (minus the quotes).

4. Type adb devices and press enter. You should then see the serial number of your phone displayed on screen. If you don't check, that USB Debugging is enabled and you're connected in Charge Only Mode.

5. Type adb shell, press enter.

6. Type pm setInstallLocation 2 press enter (it's important you enter this exactly as written as it's case sensitive)

7. Type Exit, then disconnect your phone.

8. PROFIT! smile.gif

You can now move apps that are already on the handset to the SD Card. Head to Settings -> Applications -> Manage Applications -> All -> Click an app -> Move to SD Card. All new apps will also install to the SD Card by default.

It's worth mentioning that apps with active widgets cannot be moved. Also, a certain portion app will remain on the phones data partition, but this goes a long way to assist with the lack of internal memory!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ej installera HTC Sync, vet ej varför, jag har laddat hem filen men det går inte att installera.

Någon annan som kan hjälpa mig med det här irriterande problemet ?

 

Skulle vara tacksam.

 

Du svarar ju inte ens på frågor, svårt att hjälpa dej då, sista försök:

Hur mycket minne visar telefonen att du har kvar? Se mina dumpar på sid 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...