Gå till innehåll

Sista beslutet: Dual-boot (Windows 8 & Windows 7)


Skull Kid

Recommended Posts

Så det blev som jag trodde... nu kör jag, både på min stationära och min bärbara, Windows 7 & Windows 8. Hadde faktiskt helt glömt av dual boot funktionen :P

Redigerad av Skull Kid
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det blev som jag trodde... nu kör jag, både på min stationära och min bärbara, Windows 7 &Windows 8. Hadde faktiskt helt glömt av dual boot funktionen :P

 

Vad exakt använder du i åttan, när du bootar om för att logga in där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du... Det är faktiskt en ganska bra fråga... alla mina "vanliga" program (eller appar som man nu Microsoft snarare säger) ligger där. Microsoft Office 2013, Adobe, Autodesk etc.

 

Hur så? Är bara nyfiken varför du undrade, är gärna öppen för frågor :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du... Det är faktiskt en ganska bra fråga... alla mina "vanliga" program (eller appar som man nu Microsoft snarare säger) ligger där. Microsoft Office 2013, Adobe, Autodesk etc.

 

Hur så? Är bara nyfiken varför du undrade, är gärna öppen för frågor :)

 

Som även Niklas undrar, undra jag det samma, vilket var min baktanke.

För snart 15 år sedan switcha man (dualboota) mellan typ mellan 98'an & XP, då man var tvungen.

 

Idag känns det meningslöst.. så min tanke blir då; "bestäm dej.." ;) Då du inte lär orka hoppa mellan två os.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som även Niklas undrar, undra jag det samma, vilket var min baktanke.

För snart 15 år sedan switcha man (dualboota) mellan typ mellan 98'an & XP, då man var tvungen.

 

Idag känns det meningslöst.. så min tanke blir då; "bestäm dej.." ;) Då du inte lär orka hoppa mellan två os.

Du har nog förmodligen rätt :) Det LÄR bli jobbigt i slutändan... men vill så gärna spela Heroes of Might and Magic I, vilket bara fungerar i Windows 7 :(...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog förmodligen rätt :) Det LÄR bli jobbigt i slutändan... men vill så gärna spela Heroes of Might and Magic I, vilket bara fungerar i Windows 7 :(...

 

Så då kommer vi tillbaka till frågan - vad gör du i åttan?

(mer än att köra:  Microsoft Office 2013, Adobe, Autodesk....)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då kommer vi tillbaka till frågan - vad gör du i åttan?

(mer än att köra:  Microsoft Office 2013, Adobe, Autodesk....)..

Det mesta skulle jag tro... är rädd att jag inte riktigt förstår vad du menar :unsure:... men tänkte använda sjuan när jag "känner" för den, eller åttan när jag "känner" för den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta skulle jag tro... är rädd att jag inte riktigt förstår vad du menar :unsure:... men tänkte använda sjuan när jag "känner" för den, eller åttan när jag "känner" för den :)

 

hehe. okej jag skall inte pressa dig mer, det är svar nog. ;)

"den som har mest os på sin burk när han dör vinner.."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Marion hade rätt! Nu har jag bara Windows 8 på bägge datorerna. Med andra ord, ja, det blev krångligt att ha en dual-boot :P

Redigerad av Skull Kid
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Och så hade man Windows 7... igen... på bägge... Detta är problemet med mig: Jag kan aldrig bestämma mig för vilket som verkligen är bäst... :( Ska nog starta en omröstning för vilket som ska få vara på min stationära och bärbara :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ingen annan som kan eller ska välja åt dig.

Men personligen ser jag ingen anledning att köra Windows 7 eftersom 8'an har en del förbättringar samtidigt som man enkelt kan förändra de saker folk brukar klaga på så att de funkar likadant som i Windows 7. Under förutsättning att man redan äger en Windows 8 licens då alltså.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ingen annan som kan eller ska välja åt dig.

Men personligen ser jag ingen anledning att köra Windows 7 eftersom 8'an har en del förbättringar samtidigt som man enkelt kan förändra de saker folk brukar klaga på så att de funkar likadant som i Windows 7. Under förutsättning att man redan äger en Windows 8 licens då alltså.

Sant... dock kan Windows 7 köra ett par gamla goda spel som inte Windows 8 kan :(...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Och så hade man Windows 7... igen... på bägge... Detta är problemet med mig: Jag kan aldrig bestämma mig för vilket som verkligen är bäst... :( Ska nog starta en omröstning för vilket som ska få vara på min stationära och bärbara :)

 

Så här ser jag på det.

Personligen och många med mej som har datorerna i rent kommersiellt syfte kör win7.

Vi är känsliga för det som är nytt eller främmande, lilla minsta störelse gör oss bara irriterade.

 

Ingår man inte det skiktet, utan mer "framåt", hungrig, nyfiken osv.. så tycker jag jag man skall köra win8. 

 

En litet parallellspår, ta bara Nordea, de bytte från XP till Win7 förra året, då var Win8 redan släppt.

Men detta byte kosta dom säkert många hundra miljoner. Systemet gick ner ideligen, folk kunde inte köpa fonder, betalningar kom fram försent, alla dessa förseningsavg. fick Nordea betala... osv.. osv..

 

Själv bytte jag bank i den vevan, så det kan bli dyrt att byta ett litet OS, nu är visserligen Nordea statligt,

så vi får ändå betala kalaset, men den privata sektorn är mer försiktig.

 

Ps: Lås inte tråden.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast att Nordea bytte från XP till Win7 på sina klienter borde inte påverka hur du som kund inte kan köpa fonder (på internet?) eller betala räkningar.

Vad som förmodligen gått snett är att de bytte OS/miljö/versioner på serverparken i samma veva och det var det som inte fungerade fullt ut.

 

Detta kan bara bero på att man inte testat, testat och åter testat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...