Gå till innehåll

Problem med Win8 installation på en ny ssd disk på en dator med förinstallerat win8


Joestrummer

Recommended Posts

Problem med Win8 installation på en ny ssd disk på en dator med förinstallerat win8
Hejsan!

För en vecka sedan köpte jag mig en Sony Vaio Svs1513c5e med förinstallerat Windows 8. Jag valde den billigaste hårddisken och köpte en Samsung ssd 840 512gb disk vid sidan om. Först var min tanke att jag ville köra windows 7 på den. Jag plockade ur hdd som satt i och satte dit ssd disken och testade sedan med att installera Win7 i både uefi mode och legacy mode utan framgång. Kom felmeddelande båda gångerna om att datorn inte kunde hitta alla installationsfilerna typ. Tillslut satte jag in min ssd disk i min äldre laptop och där flöt helt plötsligt installionen helt felfritt. Men när jag sedan skulle installera drivrutiner kom jag till min insikt att dom i stort sett inte har släppt några sådana till windows 7 till min nya dator så bestämde jag mig för att installera Windows 8 istället...

Eftersom min dator kom förinstallerat med Windows 8 så sitter ju produktnyckeln inne i biosen och jag har ingen originalskiva att installera ifrån. Jag har hittat en engelsk original iso som jag har lagt över på ett usb på korrekt sätt och installationen flyter alltid på perfekt fram tills datorn ska reboota sig själv första gången. Sedan kommer det allitid felmeddelande efter att windows har stött på problem med felkod 0xc000021a och sedan reboootar den 3-4 ggr och till slut får jag felkod 0xc0000001 och att jag behöver använda recovery skivor och sådant.

Jag har testat köra min 6 recovery skovor som jag brände ut från det förinstallerade windows8 men när jag var på sista skivan i recoveryn så kom det bara ett felmeddelande där det stod att att installationenvar tvungen att avbrytas...

Ska det verkligen vara så här svårt att installera ett Windows på en ny ssd när datorn har kommit med förinstallerat Windows 8? sad.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo, enda sättet är nog att klona disken, men det finns en möjlighet att inte det fungerar, det beror mest troligen på Bios, och att MBR eller maskinvaran är ändrad. MBR och/eller disken startsektor ändras lite per automatik på SSD diskar tillsammans med W7 och antagligen med W8, "Disk alignment" som brukar vara på 512-1024Kb. Att inte recoveryskivorna fungerar beror nog på att de fungerar tillsammans med återställningspartition som inte finns när du provar med att installera W8-ISO på SSD'n.


Har du annars provat att installera W8 i Legacy Mode, och att det ska finnas en ganska färsk Bios uppgradering för datorn,
vad den gör vet jag ej.Man får väl hoppas att Bios uppdateringen löser problem med SSD diskar ( och med W7,
även om det inte finns drivrutiner ännu ). Hoppas att kloningen fungerar.

 

Edit : redigerade script probs

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att klona disken igår med Samsung data migration och själva kloningen gick bra. Sedan när satte i disken i datorn och startade datorn så fick jag bsod 0xc0000225.. Jag testade nu precis att installera Windows 8 i legacy mode genomm att då ta bort mappen efi och filen bootmgr.efi från usb-stickan och installationen gick bra men sedan när datorn startades om så fick jag bsod 0xc0000221 och att Os:et inte kunde startas pga en saknad eller skadad kernel fil.. File:\Windows\system32\ntoskrnl.exe..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du fick bsod när du klonade disken tycks bero på att Bios inte hittar MBR eller att disken inte är i "fas".
Har fått använda mig av någon "SSD alignment tool" efter att disken har blivit klonad, vet inte om Samsung's verktyg gör det samtidigt som den klonar ?

Du ska nog ha kvar efi mappen och bootmgr.efi eftersom det är UEFI.Bios, har en efi mapp i min burk som default och Legacy Mode i din dator

kan vara en variant av UEFI, alltså inte ett "äkta gammalt" Bios. Det kanske går att reparera systemfilerna med ISO-skivan ?
Bios inställningarna, går det att ändra på någonting där, det brukar vara rätt fattigt med inställningar på laptops ?
Hur ser det ut med firmware till SSD'n, nytt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om Samsungs verktyg gör det. Jag testade först att installera i legacy mode med den efi mappen och bootmgr.efi filen med men då gick det aldrig att skapa partioner som man kunde installera Windows 8 på. Googlade och läste att oavsett vad man ställer in i biosen när man ska installera Win8 så fösöker den ändå i uefi mode ifall den mappen och filen är med. När jag tog bort dom så funkade installationen men jag fick bsod med felkod 0xc000007b och nånting om en dll fil (kd.dll tror jag) som saknades eller var skadad.

 

Sedan efter det så hade jag en jäkla massa problem med att på nytt göra en kloning, till slut så köpte jag Paragon 12 då jag läste att det var det enda programmet som på riktigt har stöd för windows 8 men strax innan kloningen skulle vara klar så blev det fel och då stod det så här: "File system has errors related to cross-linked files. Run OS built-in tools for checkingabd correcting these errors.

 

Ja bios inställningarna är jäkligt fattiga.. Läser på en del ställen att det brukar hjälpa när man ändrar med ahci? I stort sett det enda jag kan göra är att ändra boot ordningen, skifta mellan legacy och uefi, disable secure boot, aktivera lösenord och lite sånt.

 

Där finns en firmware från dec till ssdn men när man ska uppdatera den med hjälp av samsungs program så får jag också bara ett felmeddelande där det står "external exception e06d7363". Det verkar också vara något som många har problem med.

 

Jag är iaf jättetacksam för att du försöker hjälpa mig! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja bios inställningarna är jäkligt fattiga.. Läser på en del ställen att det brukar hjälpa när man ändrar med ahci?

 

AHCI har alltid ställt till trubbel.. och den är princip meningslös för SSD, så även för IDE i princip,

sist jag valde ahci backa den s.k prestandahöjning neråt.

 

En teknik som övergick människans förstånd - på molnfri höjd. My vote.

 

Dock följer jag ditt problem.. jag har samma trubbel, och vi kommer inte bli de sista, detta med dolda serials

och UEFI har MS gjort på ren djävelskap. De tror att de skall tjäna på det.

 

Man får sätta sig in "SLIC" finns massor av det på nätet/youtube - typ detta.

http://forums.mydigitallife.info/threads/6925-SLIC-ToolKit-x86-x64-(Includes-PKey-amp-Cert-Backup)

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kloningen, Paragon fixar tydligen "alignment" så det är inget problem.

"File system has errors related to cross-linked files. Run OS built-in tools for checkingabd correcting these errors" .Det felet kan bero på uefi, och återställningspartionen och på program som är medskickat ifrån Sony, det brukar finnas något "Hälsoprogram för datorn" som jag kan tänka mig

"kollar" hårddisken och förmodligen även uefi, och att uefi "kollar" disken också.
Vad du också kan göra är att i princip (avinstallera) eller inaktivera allt Sony relaterat, dessa finns att ladda ned hos Sony om du vill.
Det kan också hjälpa med att installera Samsungs programvara på disken innan kloning (om du inte har det redan ). Kolla att Bios är på fabriksinställningarna när du klonar.

Efter kloningen starta med iso't och försök att Reparera eller använda Kommandotolk och  sfc /scannow  ,om kloningen fungerar.

Ahaa my bad, "efi grejerna" ska tydligen bort när du installerar med iso't, (nu när du skriver det kommer jag ihåg att jag har läst något om det),
har du provat med att reparera installationen efter det med sfc /scannow ?

Jo, ahci "on/off" och Legacy Mode "on", Secure Boot "off". Ahci är "egentligen anpassat" för mekaniska hårddiskar, det är en funktion bla. för om

diskens yta läses asymmetriskt eller inte. Det borde gå att aktivera ahci efteråt av en annan anledning, även om du inte kan ändra på det i Bios.

 

Det kan fungera den här vägen också, följ länkens anvisningar och installera med iso efter det, även om W8 förmodligen gör samma sak :
http://www.sevenforums.com/tutorials/113967-ssd-alignment.html

 

Firmware till ssd'n, gissar på att den inte behöver uppdateras just nu, den ssd'n är relativt ny på marknaden ?

Om allt fungerar, kan kolla "Fasen" med tex. AS SSD Benchmark att 1024K är ok, om inte, Paragon borde ha en funktion för det.
http://downloads.guru3d.com/AS-SSD-Benchmark-download-2569.html

 

I ren desperation kan du "blåsa rent" fabriks hdd'n och prova att installera W8 iso + drivrutiner och därefter prova att klona den.
Kan prova med att klona fabriksdisken på en vanlig hdd innan du blåser rent den, om det nu fungerar att använda klonen som backup ?
Sedan kan det helt enkelt vara så jäkligt att pga. UEFI kan du inte ändra på maskinvaran hur du vill ?

Många frågetecken..  :wacko:

 

Edit : Jag är rätt trött på uefi.. :P

 

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha så sjukt! Jag testade nyss med att göra en fabriksåterställning inne i Win8 på fabriks-hddn och sedan efter det så laddade jag endast ned mitt Paragon 12 och anslöt sedan min ssd genom usb och då gick kloningen helt felfritt. Plockade ur hddn och satte i ssd och startade datorn och mot min förvåning så startades Windows 8! :D

 

Nu är bara frågan om man vågar sig på en ren Win8 installation... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Haha så sjukt! Jag testade nyss med att göra en fabriksåterställning inne i Win8 på fabriks-hddn och sedan efter det så laddade jag endast ned mitt Paragon 12 och anslöt sedan min ssd genom usb och då gick kloningen helt felfritt. Plockade ur hddn och satte i ssd och startade datorn och mot min förvåning så startades Windows 8! :D

 

Nu är bara frågan om man vågar sig på en ren Win8 installation... :P

 

Bra att du greja det..men som du fundera på,

Testa gärna installation på en annan disk, men ta ut activation o läs av key med: Advanced Tokens Manager - innan, (så du har med dig nyckeln).. avlägg gärna rapport sedan ;)

 

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att göra en ren installation sedan men det gick tyvärr inte.. Så jag måste först klona den igen innan jag kan testa ditt förslag Marion. Men menar du att jag ska testa först med en ren installation på en annan hdd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att göra en ren installation sedan men det gick tyvärr inte.. Så jag måste först klona den igen innan jag kan testa ditt förslag Marion. Men menar du att jag ska testa först med en ren installation på en annan hdd?

 

Ja förtusan, var rädd om din "originaldisk" - ta en annan disk

Sedan tar jag för givet att du skall göra det från en ren oem/retail -win8-skiva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag har bara hdden som kom med datorn, min ssd disk som jag köpte separat och sedan sitter det en hdd i denna datorn som jag skriver ifrån och den vill jag absolut inte testa med eftersom jag har alla mina grejer på den..

 

När jag startar Advanced Tokens Manager så står det bara "Status: Incompatible OS Detected"

 

Japp, det är en retail iso fil som jag har...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startar Advanced Tokens Manager så står det bara "Status: Incompatible OS Detected"

 

Japp, det är en retail iso fil som jag har...

 

Okej, Det finns massor men alla kostar slantar - prova denna:

http://www.windows8keyfinder.com/download-windows8-key-finder.php

 

Filen du får hem skall heta: w8kf-setup -- jag testa den, och är även virusfri. Hur gick det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar alltså som att Microsoft har i praktiken gjort det omöjligt för en att köpa en dator med ett förinstallerat Windows8 och sedan uppgradera den med en ssd? Om man då inte vill köra på en kloning.

 

Så du har provat med en annan disk, med din oem-skiva, och sedan lagt in din nyckeln?

Var haka det upp sig isf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu begår ni samma generalfel som alltid, när något krånglar... det vill säga, ni skyller på Microsoft. 

När det gäller OEM-burkar är det i princip alltid OEM-tillverkarna som gör vad dom kan för att hårdvaran inte skall kunna användas godtyckligt... eller återanvändas. Dom vill att ni skall köpa nya datorer så ofta som möjligt, och dom gör än en gång, vad dom kan för att man inte skall kunna uppgradera något på egen hand. Varken hård eller mjukvara.

UEFI, liksom BIOS, utvecklas av moderkortstillverkaren, och "vidareutvecklas" till oigennkänlighet av OEM-tilverkaren. Microsoft har inte ett dugg med detta att göra.

Ett rent BIOS/UEFI för moderkorttillverkarens egenmärkta kort, är det enda som ger slutanvändaren "full" frihet. Det finns en anledning till att moderkortstillverkare varken sätter sin logo på, eller vill kännas vid de kort som säljs i bulk till OEM-tillverkarna.

 

Sensmoral? Bygg själv, eller köp av din lokala datorbyggare när det gäller stationära burkar. När det gäller bärbart blir det naturligtvis lurigare. Bästa tipset är att undvika de största och billigaste OEM-märkena, och verkligen undersöka vilka begränsningar som byggts in i burken innan man köper. Historiskt sett har det alltid varit bättre lösningar, mindre crapware, större valfrihet och robustare hårdvara i s.k "företagsdatorer". Visst... det kostar lite mer, men det är definitivt värt några extra hundralappar att få en burk som du själv bestämmer över.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu begår ni samma generalfel som alltid, när något krånglar... det vill säga, ni skyller på Microsoft. .

 

Jaha, vad har detta med Joestrummers problem att göra? 

 

Och "när något krånglar" så är det användaren som gör fel (?) och man får "inte skylla på microsoft" - intressant och veta.

Vi glömde att du har ensamrätten att slår ner på "kommersiella företag" - som du kallar det.

 

Och det är klart att MS har mandatet att tvinga OEM-tillverkarna att sätta windows-versionen identitet/serial, och så har ms policy varit i över 20 år. Och med detta nya "system", kan även MS hämta pengarna två ggr, via en "eftermarknad".

Du om någon som alltid gapar på "kapitalet" borde ha mer koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sensmoral? Bygg själv, eller köp av din lokala datorbyggare när det gäller stationära burkar. När det gäller bärbart blir det naturligtvis lurigare. Bästa tipset är att undvika de största och billigaste OEM-märkena, och verkligen undersöka vilka begränsningar som byggts in i burken innan man köper. Historiskt sett har det alltid varit bättre lösningar, mindre crapware, större valfrihet och robustare hårdvara i s.k "företagsdatorer". Visst... det kostar lite mer, men det är definitivt värt några extra hundralappar att få en burk som du själv bestämmer över.

 

Du menar att man har mer frihet med svängrum om man besitter en no-name-burk, med egen skiva

och eget serialnumber i handen? Tack för informationen, nu vet vi.

 

Men nu hade han en oem-laptop, så ditt råd blev överflödigt och utanför ämnets problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är inte MS fel att datortillverkarna lägger in bloatware och en wtf-återställningspartition som skapar problem eller tummar på UEFI  "för att göra det enklare för kunden".

 

Undrar om det går att gå runt problemet med det här ?
Efter att disken är klonad (då är alignment ok), gå till diskhanteringen och ta bort alla partitioner och slå ihop alla delar till en stor partition,
eller, partitionera innan installation, tex. A: och B: eller skapa en partition på tex. 256 GB och lämna resten oallokerat ?
Får antagligen testa med och utan Legacy Mode och Secure Boot. Har Samsung skickat med programvara för TRIM, kan i så fall
kolla disken med den innan installation.

 

Vet inte hur du har testat, men om du har klonad disk och därefter inte rensat disken helt kan du få problem med återställningspartitionen som brukar vara dold. Det kan vara så att W8 inte hittar återställningspartitionen i diskhanteringen, får använda tredjepartsprogram för det.
Tidsödande om inte annat..

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...