Gå till innehåll

Ny hårddisk efter krash, ingen backup på win 7.


B1an

Recommended Posts

Hej!

 

Nu vet jag inte om jag är i fel forum, men försöker här i alla fall då det rör sig om Windows 7, men också ny hårdvara.

 

Jag har en Packard Bell Dot S med Windows 7 starter på där hårddisken totalkraschade. Den är totaldöd och går inte att använda alls. Jag har prövat att stoppa in den i ett externt chassi för att på något sätt komma åt filerna, men det går inte, den finns inte och jag har accepterat att den är död och och mina filer begraven.

 

Jag har därför köpt en ny hårddisk i samma storlek. Men nu till problemet. Jag har tyvärr inte hunnit göra en kopia på Windows  Jag vet att det är klantigt, men jag visste inte hur jag skulle göra då det inte finns någon cd-läsare på den här datorn, det finns bara en minneskortsläsare.

 

Hur gör jag nu? Jag har aldrig lagt om en dator med bara minneskortläsare och jag har så klart ingen backup på Windows heller. Måste jag köpa en helt ny Windows 7 till den här nu eller kan man använda en annan, men tillsammans med datorns Windows serienummer? Drivrutinerna till hårdvaran har jag hämtat ner från Packard Bells hemsida och lagt i en mapp på den här datorns skrivbord. 

 

Med vänliga hälsningar

B1an

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda en annan mjukvara med ditt serienummer men problemet är bara att det inte finns starter edition... normalt, att köpa. Det går att ordna ändå.

Installera från minneskort är inte lätt.. har du inte usb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det finns USB, men jag har ingen extern hårddisk. Fick låna ett chassi för att pröva om hårddisken kunde räddas. Men om det inte finns Windows 7 starter, vad kan jag då göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Work har missuppfattat det hela. ei.cfg har inget med språkversion att göra... däremot får man möjlighet att välja utgåva om man tar bort ei.cfg. Vid installationen kan du alltså välja t.ex Starter Edition. Du måste dock fortfarande ha en svensk installationsmedia, om det är svensk version som gäller för den produktnyckel du har på datorn.

 

Svensk Windows 7 Professional finns att ladda ner häreicfg_removal_utility kör du på isofilen innan du installerar, så får du tillgång till Starter Edition.

Välj en av Windows-nedladdningarna som finns under rubriken "Windows 7 SP1 Media Refresh (5/13/2011 new releases with KB2534111 included) Digital River Direct Links"... 32- eller 64 bitars system.

 

Windows 7 USB/DVD Download tool använder du för att lägga iso-filen på ett USB-minne och därmed kunna installera Windows från USB. Minnet måste dock vara minst 4 GB stort.

Sen gäller det bara att få datorn att boota från USB... Lycka till!  ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack e-son. :-) Ja det var en svensk version som jag hade. Men en fråga bara, hur vet jag om det var 64 eller 86 version som jag hade?

 

Det la jag aldrig på minne när jag hade datorn igång. Jag kan säga som så att det är först nu jag öppnar användarhandboken, men jag hittar inget om det i den.  :unsure: 
 

Jag ska försöka gå steg för steg i detta, så kanske jag får tillbaka datorn i användbart skick. 

 

Edit: Hur menar du att jag ska använda programmet eicfg_removal_utility "kör du på ISO-filen innan du installerar" ? 

Redigerad av B1an
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

...Yupp, så enkelt är det, som e-son säger... :) Tala om hur det går.

 

Edit: Jag har en Samsung med samma plattform, den kör jag 32bit på

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...hur vet jag om det var 64 eller 86 version som jag hade?

All information jag hittar om den aktuella datorn, pekar på 32-bitars. Bara att testa... skulle det mot förmodan vara fel, vägrar Microsoft att godkänna produktnyckeln, och då får du installera om med x64 istället.

 

Hur menar du att jag ska använda programmet eicfg_removal_utility "kör du på ISO-filen innan du installerar" ? 

Du klickar igång eicfg_remover.exe och navigerar till isofilen i fönstret som öppnas... svårare är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All information jag hittar om den aktuella datorn, pekar på 32-bitars. Bara att testa... skulle det mot förmodan vara fel, vägrar Microsoft att godkänna produktnyckeln, och då får du installera om med x64 istället.

 

Windows Starter finns inte i 64-bit.

Övrigt spelar det ingen roll vilken version, nycklarna passar alltid både 64 & 32 bit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...