Gå till innehåll

Utöka C storlek [LÖST]


Janeway
Gå till lösning Löst av Janeway,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

C som är huvuddisk är full och jag vill utöka den. Jag har följt alla råd här för att rensa så det blir mer utrymme.

Men jag vill ha den större. Den är på 20GB. Datorn var inte uppdelad vid köp, utan blev det av mitt ex. Jag tyckte det var lite med 20GB då hela är 250Gb. Jag behöver inte så mycket ledigt på D (som blev till efter delning av C). Nu har jag följt allt jag har hittat här, alltså de råd jag förstår, CCleaner, TreeSizeFree, men då jag inte vet vad jag kan ta bort utan problem har sistnämnda inte hjälpt.

Men jag kan inte utöka C som jag vill. Så vitt jag har förstått det så skulle det ligga en tom oallkolerat utrymme, eller vad det nu hette, bredvid C för att utöka den. Jag har gjort detta. Se bifogad bild.

Jag har (äkta) Windows 7, 32bitars. Snälla hjälp mig! Jag har försökt allt jag vågar göra själv utan konsultation av folk som kan.

post-17858-0-37528500-1369069763_thumb.p

Redigerad av Janeway
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, 20GB är lite för lite, skulle nog dela disken i två delar eller att C: är storleksmässigt minst runt 50GB om disken öht. behöver att partitioneras, sedan beror det helt på vad du använder för programvara, det finns programvara som måste installeras på systemdisken.

 

Det kan underlätta om du tar bort alla befintliga partitioner utom just C: och utökar den till önskad störlek eller att hela disken används som systemdisk. Kan i annat fall krympa volymen i ett senare skede. Ta backup innan åtgärd, och tips här :
http://www.partition-tool.com/easeus-partition-manager/extend-system-partition.htm
http://www.petri.co.il/extend-disk-partition-vista-windows-server-2008.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för svar!  :)

Jo det tyckte jag med, men han tyckte "du behöver inte mer..."  :angry:

Allt som måste va på c ligger på c och allt som kan va var som ligger på d. eller låg. Nu har jag tagit bort alla pationer utom c och har nu 213GB ledigt som inte är "nåt" Alltså ingen bokstav med ":" (Ja jag är inte så kunnig så jag kallar allt fel...)

Försökte med första länkens andra alternativ, skriv cmd i start enter etc, men enligt den finns inget att utöka med...

 

Men min fråga är, om jag tar bort den gröna partionen kommer de GB hoppa över till c ? Se bifogad bild... Eller kommer de försvinna totalt? :wacko: (Använder Dator > Hantera ... så det är väl windows egna hanterings program.

 

post-17858-0-00865100-1369134546_thumb.p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen att windows egen diskhanterare är ganska kass för att utföra ändringar på partitioner och deras storlekar. Jag rekommenderar istället något tredjepartsprogram som e.x. det här:

 

http://www.partition-tool.com/personal.htm

 

Det är visserligen på engelska men har ändå begripliga anvisningar hur man går till väga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har markerat "Ta bort partition" ( enligt bilden ), det kan du göra ( ta bort ), då ska det bli "Inte allokerat utrymme, svartmarkerat",
högerklicka därefter på C: och "Utöka volym" och följ frågorna, det "svartmarkerade utrymmet" kommer att läggas till i C: om allt fungerar.

Det ska ungefär se ut som på bilderna :

http://www.petri.co.il/extend-disk-partition-vista-windows-server-2008.htm

 

Brukar inte själv använda mig av denna funktion på windows, vet ej om steget att "Ta bort partition" behövs, det kan fungera direkt med att du bara högerklickar på C: och "Utöka volym" eftersom det finns ledigt utrymme på disken.

 

Jag ser att du inte finns någon "Växlingsfil" på disken, har du flera hårddiskar eller är denna en SSD disk ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSD?? Den växlings fil som fanns var på D: men jag har tagit bort alla pationer som är bokstav: Den enda är C och den gröna.

Blev lite nervös då programmet sa "Det här är en utökad partition. Om du tar bort partitionen går det inte att komma åt den. Vill du ta bort den här partitionen" när jag valde ta bort partitionen.... Jag vet inte om jag törs... Men jag gör ett försök! Går det åt helvete så gör det! Får väl köpa en ny dator i värsta fall och har en liten kass notebook som back-up dator, under tiden!

 

Jag är jättetacksam som alla tips och råd! Ni är jättesnälla som hjälper mig!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Tjoohooo!!! Nu har jag 78.37 GB på C: och jag har gjort en ny D: av det som blev kvar!!!  :)

Jag valde att göra det i EaseUS Partition Master 

TACK TACK TACK till er alla!!! Ha det bra och sköt om er!

Jag kommer säkert behöva hjälp med nåt annat datorgrejs i fram tiden!

Puss på er!  :D  (Lite väl överexalterad av att jag klarade det själv, men med MYCKET hjälp från er! De tre vise männen!  ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

en fråga jag har också gjort så tog bort min lagrning disk och den blev till en grön sak.

så för att få dom 113GB jag hade på lagring disken som nu bara är där i grönt då får jag ta bort dom 113GB som är i grönt för att få dom 113GB till min huvud disk?

exempel: dator>hantera> disk överblick saken> trycker på dom 113GB som bara finns där> raderar protiton> går till huvud C disken och trycker på lägg till utrymme

fungerar det såhär? att jag kan ta bort en disk totalt och sedan kan jag lägga till den i min huvud disk genom att göra såhär?

dator>hantera> disk överblick saken> trycker på dom 113GB som bara finns där> raderar protiton> går till huvud C disken och trycker på lägg till utrymme

 

 

PS. den i grönt betyder ledigt diskutrymme alltså det som inte har något hem jag vill bara få den till min huvud disk det är allt jag vill

huvud disken är i mörkblått

Redigerad av Sasha.Kindergarden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vågade inte göra då utan använde i EaseUS Partition Master. Där behövde jag inte ta bort partitionen utan den låg iaf som allokerad. Gick jättesmidigt och var lätt att förstå! Omstart krävs och den tar tid, iaf längre än vanligt, att starta. Så jag rekommenderar det starkt! Lyckas jag så lyckas du. Men vänta gärna till nån mer svarat ifall de har en annan lösning du känner dig mer bekväm med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en fråga jag har också gjort så tog bort min lagrning disk och den blev till en grön sak.

så för att få dom 113GB jag hade på lagring disken som nu bara är där i grönt då får jag ta bort dom 113GB som är i grönt för att få dom 113GB till min huvud disk?

exempel: dator>hantera> disk överblick saken> trycker på dom 113GB som bara finns där> raderar protiton> går till huvud C disken och trycker på lägg till utrymme

fungerar det såhär? att jag kan ta bort en disk totalt och sedan kan jag lägga till den i min huvud disk genom att göra såhär?

dator>hantera> disk överblick saken> trycker på dom 113GB som bara finns där> raderar protiton> går till huvud C disken och trycker på lägg till utrymme

 

 

PS. den i grönt betyder ledigt diskutrymme alltså det som inte har något hem jag vill bara få den till min huvud disk det är allt jag vill

huvud disken är i mörkblått

 

Du är inne på helt rätt spår! När du tagit bort partitionen (inte en disk i detta fallet) så går den dock INTE per automatik över till C. Du måste utöka den befintliga partitionen. Efter att ha tagit bort din tomma partition så högerklickar du på din C och väljer "Utöka"... sen är det bara att köra.

 

Jag förutsätter att dessa "diskar" finns på samma rad i diskhanteraren? Om så inte är fallet så är det två separata diskar fysiskt inne i datorn... då kan du inte "slå ihop" dom.

 

Var dock försiktig! Man vet aldrig... ha kopior på allt! Känner du dig obekväm så gör som Janeway.

 

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänker på denna?

http://www.alltomwindows.se/forum/index.php?/topic/27586-kan-man-andvända-två-NTFS-diskar-på-samma-gång?

Satte tråden som löst då trådskaparen fixade biffen...och även du! Härliga tider!

Din slutsats ovan är inte riktigt korrekt...har alltså inte med detta att göra. Förklaringen står i din tråd enligt länken.

Önskar en trevlig kväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...