Gå till innehåll

( Löst) Bocka rutor i CCleaner


Silverbird

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag använder regelbundet CCleaner. Använder standardinställning. Finns ett antal rutor som inte är ibockade under "filstädning-windows".

 

Några exempel: komplettera automatisk historik, windows felmeddelande, DNS cache, typsnittscache, gamla prefechtfiler, startmenyns cache, meddelandefältets cache, miljösökväg, IIS loggfiler, speciella filer och mappar, rensa ledigt utrymme och några till.

 

Förstår inte så mycket av detta. Vad är "miljösökväg". Vad finns under "speciella filer och mappar"?

 

Hur mycket av detta kan jag ta bort om jag vill att min dator skall fortsätta att fungera? Nu kanske det inte spelar så stor roll om detta finns kvar eller tas bort?

post-6918-0-05954600-1369299318_thumb.jp

Redigerad av Silverbird
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda ändringen jag gjort, är att bocka ur "papperskorgen" som är den sista utposten, om man nu inte gör som många, använder skift och aldrig låter något hamna där. I övrigt får det vara som det är och det har i allafall funkat för mig, under de många år jag använt programmet, på mina datorer.

 

Jag har heller aldrig råkat ut för några som helst problem, vare sig jag städat registret eller inte. Jag litar med andra ord, fullständigt på detta smarta program, som kan ta bort cookisarna totalt, vilket en städning med webbläsarna inte gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag använder regelbundet CCleaner. Använder standardinställning. Finns ett antal rutor som inte är ibockade under "filstädning-windows".

 

Några exempel: komplettera automatisk historik, windows felmeddelande, DNS cache, typsnittscache, gamla prefechtfiler, startmenyns cache, meddelandefältets cache, miljösökväg, IIS loggfiler, speciella filer och mappar, rensa ledigt utrymme och några till.

 

Förstår inte så mycket av detta. Vad är "miljösökväg". Vad finns under "speciella filer och mappar"?

 

Hur mycket av detta kan jag ta bort om jag vill att min dator skall fortsätta att fungera? Nu kanske det inte spelar så stor roll om detta finns kvar eller tas bort?

 

Vad är syftet med din rensning?

Är det någon annan som har åtkomst till din dator och du är rädd för att den personen ska kunna se vart du har surfat, vad du har öppnat för filer?

Jag undrar eftersom mycket du har valt att ta bort finns där för att göra surfningen snabbare, göra det lättare för dig att hantera datorn etc.

 

Dagens val, exempel:

Tillfälliga internetfiler är Internet Explorers cache för att inte behöva hämta alla objekt på en webbsida när man besöker den webbsidan återigen.

Miniatyr-cache använder Windows för att inte behöva jobba med att ta fram miniatyrer varje gång, dvs för att göra Utforskaren/Datorn snabbare.

Dumpfiler och loggfiler är bra att ha den dagen något krånglar och man behöver felsöka.

 

Möjliga val, exempel:

Om man inte vill att Internet Explorer ska ha funktionen "komplettera automatiskt" är det bättre att stänga av funktionen i IE än att låta CCleaner rensa efteråt och samma sak med lösenord.

DNS cache gör det snabbare att surfa eftersom Windows inte behöver gå ut på internet och fråga om IP-adressen till webbplatser som du har besökt nyligen.

Prefetch-filer gör att Windows startar snabbare.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för svar OlleBull och Cecilia!

 

Cecilia- du undrade om syftet. Syftet är enbart, som du skriver, " för att göra surfningen snabbare, göra det lättare för dig att hantera datorn etc". Absolut ingenting annat. Om jag förstår dig rätt anser du då att jag har för många rutor ibockade. Mina "filstädningar" kan i vissa fall göra datorn slöare. Det var inte meningen!!

 

Vilka rutor anser du då att jag bör bocka av (och omvänt).

 

Det du skriver om tillfälliga internetfiler gäller väl bara om jag besöker exakt samma sida mer än en gång. Om jag läser en tidning på måndag och sedan går in på samma tidning igen på tisdag och allt innehåll är nytt har jag väl ingen större nytta av tillfalliga internetfiler? Eller...

 

Det finns en flik till - "applikationer". Bifogar bild. Där har jag, vad jag kan komma ihåg, inte ändrat någonting. Finns något där du tycker att jag bör ändra om syftet enbart är att "göra det lättare för mig att använda datorn"?

post-6918-0-75070800-1369323356_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedanstående är som jag har förstått det, men jag är ingen expert på området och det finns säkert andra som har andra åsikter. Under förutsättning att man inte har något problem i datorn.

 

Internet Explorer, Windows Explorer, Thunderbird:

Samtliga funktioner tycker jag gör nytta och jag skulle inte bocka för någon alls.

 

System:

Låt bocken vara kvar framför Tillfälliga filer, resten kan jag inte se någon anledning till att ta bort.

 

När det gäller övriga som bara är en radda av programnamn tycker jag att det är för lite information för att man ska kunna avgöra vad det har för effekt.

 

Det du skriver om tillfälliga internetfiler gäller väl bara om jag besöker exakt samma sida mer än en gång. Om jag läser en tidning på måndag och sedan går in på samma tidning igen på tisdag och allt innehåll är nytt har jag väl ingen större nytta av tillfalliga internetfiler? Eller...

Jag tror att man har nytta av dem ändå, därför att om man tittar vad för filer som har lagrats är det t ex bildfiler för ikoner på webbsidan och de är oförändrade även om själva texten har ändrats. På den här webbsidan finns det ju en radda ikoner under tråden och lite här och där på webbsidan. Om man högerklickar på en webbsida i Firefox och väljer "Visa sidinfo" (antar det finns något liknande någonstans i IE) så kan man se information av vilka element/objekt som bygger upp sidan, t ex på denna sida finns det närmare 60 bilder av olika typ och nästan alla av dem finns på alla forumsidorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...