Gå till innehåll

Problem med SkyDrive på webben


LionKing
Gå till lösning Löst av LionKing,

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har problem med att logga in på SkyDrive. Skrivbordsappen funkar bra, men när jag ska logga in på https://skydrive.live.com/

 

blir allt bara konstigt. (Bild nedan.)

Andra tjänster som Outlook,
Kontakter och Kalender funkar bra. Men inte SkyDrive.

Jag har tömt cache, cookies och allt annat ett par gånger men inget hjälper. Det har heller ingen betydelse om jag använder Firefox (med eller utan tillägg), Internet Explorer eller Chrome. (Alla nyaste versionerna
.)

 

Det är något i just min dator som ställer till det, för det funkar normalt på en anna dator jag testat det i.

 

Det är också samma problem med vissa inställningar för Livekontot.

 

Jag vet inte exakt när det börjat och vad jag eventuellt gjort för att det skulle bli så. Jag trodde att det var problem hos Microsoft och antog att det skulle lösa sig så småningom. Jag har försökt med Systemåterställning, men får upp ett meddelande om att den inte kan utföras för att en fil inte hittas eventuellt för att antivirusprogram är i gång. Men det hjälper inte fast jag stänger av det (och Wifi).

 

Har någon några funderingar om var felet kan ligga?

 

//LionKing

 

post-7746-0-57938500-1369552651.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Cecilia! Det hade jag inte tänkt på.

 

Systemåterställning lyckades, men problemet löste det inte. Jag hade tyvärr inga återställningspunkter äldre än ca två veckor kvar, och med den ändrades inget. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har du använt CCleaner för att att ta bort historik, cookies och annat eller har du använt programmens egna funktioner ?
Det kan hjälpa med att avinstallera FF och Chrome och enbart testa med IE och/eller samtidigt kolla hur det ser ut med mappar för FF och Chrome i "Användare/Appdata/Local och /Roaming" ("visa dolda mappar ").
Annars verkar det som om renderingen av webbsidan inte fungerar, som kan bero på webbhistorik eller annat, inställningar ev..
Ny drivrutin för grafikkort om du inte har uppdaterat,, långskott :
https://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&ProductFamily=Graphics&ProductLine=Laptop+graphics+drivers&ProductProduct=2nd+Generation+Intel%C2%AE+Core%E2%84%A2+Processors+with+Intel%C2%AE+HD+Graphics+3000%2f2000&OSVersion=Windows+8%2c+64-bit*

 

Edit : Glömde nämna, kollade källkoden på "login-sidan" det är inte några konstigheter förutom att det korslänkat till
"windows live login", och eftersom det tycks vara problem med inställningar där, kan det kanske vara där felet ligger ?
Kanske lite mer felsökningshjälp med detta.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har använt respektive programs egna funktioner, Ccleaner, Iobit Advanced SystemCare och Windows städutrustning.

 

Jag testade med att avinstallera FF och Chrome och tog bort deras mappar i /Local och /Roaming, men det var lika i IE ändå.

 

"Långskottet" med grafikkortsdrivisen flög över målet (=hjälpte inte i det här fallet) men gjorde säkert ingen skada heller.

 

Så jag är tillbaka på ruta 1. Det här är kanske inte så väldans stort problem, men ändå irriterande.

 

Tack för hjälp Cecilia och Jarru! :)

Redigerad av LionKing
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är indexering på eller av, och om alla .Net-uppdateringar är installerade ?

 

Edit : Funderar på om det ev. kan vara fel på DirectX. Hittade en inte aktuell länk om WPF, men kanske kan hjälpa :
http://support.microsoft.com/kb/963021

 

Förtydligar lite, om Indexering och Windows Search är på eller av ?

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken webbläsare använder du?

Det där är knappast ett fel av ccleaner eller något som en systemåterställning löser, det är ju bara det s.k "style-sheetet" som inte laddats korrekt, skulle mera gissa på en webbläsarinställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, inställningar i webbläsare eller inställningar för hur live-sidorna ska visas eftersom sidan är enkelt kodad, men det tycks inte

fungera med IE, FF eller med Chrome. Det kanske ligger någonting i systemet utöver webbläsarnas historik som pekar på login-sidan. Windows brukar checka efter "sidversioner" som ligger på hårddisken, och om det är fel där och om dessa är indexerade och

om .Net är inblandat dessutom blir det automatiskt fel, eller om windows vill Indexera och söka (windows Search) i Skydrive är

en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är indexering på eller av, och om alla .Net-uppdateringar är installerade ?

 

Edit : Funderar på om det ev. kan vara fel på DirectX. Hittade en inte aktuell länk om WPF, men kanske kan hjälpa :

http://support.microsoft.com/kb/963021

 

Förtydligar lite, om Indexering och Windows Search är på eller av ?

 

.net ska väl uppdateras med Windows Update, eller...? Isf är de uppdaterade.

 

DirectX laddade jag ner och installerade, just in case, så det ska väl åtminstone nu vara ok.

 

Både Indexering och Windows Search var på, stängde av WS och bockade ur indexeringen vilket nu håller på och bearbetas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken webbläsare använder du?

Det där är knappast ett fel av ccleaner eller något som en systemåterställning löser, det är ju bara det s.k "style-sheetet" som inte laddats korrekt, skulle mera gissa på en webbläsarinställning.

 

Jag använder Firefox som "default" och testade också i Internet Explorer. Resultatet var samma i båda.

 

Sen installerade jag Chrome bara för att testa SkyDrive där. Gjorde inga ändringar i inställningarna innan och resultatet var samma som i FF och IE, så att det bara skulle vara en inställning i webbläsaren tror jag vi kan utesluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har du provat att köra en Internet explorer utan tillägg, om det gör någon skillnad?

 

Tror det. Jag återställde IE till "fabriksinställningarna" (Verktyg -> Internetalternativ -> Avancerat -> Återställ). Då ska väl allt "onödigt" vara borta?? Men det gjorde ingen skillnad.

 

Firefox testade jag att starta utan tillägg, men ingen skilnad där heller.

 

Edit:

Trots att jag har ställt in Windows Update att meddela mig när det finns uppdateringar fanns det några jag inte installerat, bl.a. 2 st. .net. Men det blev ingen skillnad.

 

Indexering och Windows Search är avstängda. Ingen skillnad.

Redigerad av LionKing
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Silverlight installerad? Microsoft gillar ju att ha det på sina webbsidor om det finns installerat och då är det viktigt att det är senaste versionen man har.

 

Jo, jag har senaste versionen av Silverlight.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om det finns av typen .xml .xaml .xsl .xlmns mfl. dokument någonstans i datorn som pekar mot webbläsarna eller skydrive.
Annars bör det finnas xml dokument mm. i system32/wbem mappen.

Om du vill ha indexering och WS på, kan du prova med att inte låta indexera filtyperna ovan, kanske hjälper.

 

MS har ju en förmåga att koppla funktioner/applikationer omlott, svårt att söka fel då.
Funderar på om det är knas med wbem/wmi-mappen. (Web-Based Enterprise Management, Windows Management Instrumentation)
Det kanske hjälper med att skanna med  sfc /scannow  , det gör ju ingen skada iaf.

Skumt fel. :wacko:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om det finns av typen .xml .xaml .xsl .xlmns mfl. dokument någonstans i datorn som pekar mot webbläsarna eller skydrive.

Annars bör det finnas xml dokument mm. i system32/wbem mappen.

Om du vill ha indexering och WS på, kan du prova med att inte låta indexera filtyperna ovan, kanske hjälper.

 

MS har ju en förmåga att koppla funktioner/applikationer omlott, svårt att söka fel då.

Funderar på om det är knas med wbem/wmi-mappen. (Web-Based Enterprise Management, Windows Management Instrumentation)

Det kanske hjälper med att skanna med  sfc /scannow  , det gör ju ingen skada iaf.

Skumt fel. :wacko:

 

Jarru, Jarru, nu kör du överkurs med mig! :blink::P

 

Var/hur menar du att jag ska kolla? I Kontrollpanelen -> Standardprogram -> Ange associationer kan man ju välja vilket program en viss filtyp ska öppnas med. Är det det du menar? Och vad betyder "m.fl. dokument" i det här fallet? Ska dom peka mot webbläsarna/SkyDrive eller inte?

 

Jag skannade med sfc /scannow och det visade att det inte skulle vara några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ahaa sorry,, bara sök i datorn efter filtyperna. I indexeringen finns alla filtyper som används bla. på webben, och de nämnda filtyperna kan ställa till med problem (det kan finnas fler filtyper). Det finns en del andra filtyper som börjar med "x" också, som kan peka mot tex. Windows Excel eller används av Excel, har inte indexering på och kan inte kolla det "så jag drog upp filtyperna ur mitt minne" .

Windows kan ibland börja att indexera webbinnehåll och det kan bli knas av det. 

Installera om Skydrive eller hela Windows Essentials ? :
http://www.eightforums.com/tutorials/24733-skydrive-desktop-app-install-uninstall-windows.html
http://windows.microsoft.com/en-US/windows-live/essentials-uninstall-ui

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, om du undrar varför jag tjatar om indexering, har för mig att det "gamla indexet" ligger kvar även om windows är inställt för att inte indexera. Måste kanske bygga upp ett nytt index utan filtyperna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, om du undrar varför jag tjatar om indexering, har för mig att det "gamla indexet" ligger kvar även om windows är inställt för att inte indexera. Måste kanske bygga upp ett nytt index utan filtyperna.

 

Ja, det var ett förfärligt tjat om denna indexering!! :angry:

 

Nej du, jag är tacksam för hjälpen. :) :) ;)

 

Jo, indexeringen är avstängd nu, men jag ska testa med att bygga upp ett nytt index.

 

SkyDrive (skrivbordsappen) har jag redan installerat om två gånger. Fast den borde väl inte påverka hur webben ser ut. Fast man vet ju aldrig. Hela Essentials är ju då lite större projekt. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, slutjatat om indexering. :)

I FF fins det en inställning för "Använd om möjligt hårdvaruacceleration" vid "Inställningar/Avancerat/Allmänt".

Och i IE "Använd programvarurendering istället för GPU-rendering" i "Egenskaper för Internet/Avancerat".

Provat med och utan ?

Vilken/vilka .Net versioner finns installerade 2.0, 3.5, 4, 4.5 ?

Messenger har tidigare fungerat med .Net 2.0 och Messenger ingår i Essentials numera i form av Skype.

Version 2.0 ska inga i 3.5, men det brukar dyka upp uppdateringar till 2.0 iaf.

http://www.jholjhaal.com/2013/04/08/net-in-windows-8/

Finns det någon version av Microsoft Visual C++ Redist installerat, 2005, 2008, 2010 ?

Det brukar följa med ngn. version för MS Games.

Tror nog att det lutar åt ominstallation av Essentials annars ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, slutjatat om indexering. :) I FF fins det en inställning för "Använd om möjligt hårdvaruacceleration" vid "Inställningar/Avancerat/Allmänt". Och i IE "Använd programvarurendering istället för GPU-rendering" i "Egenskaper för Internet/Avancerat". Provat med och utan ? Vilken/vilka .Net versioner finns installerade 2.0, 3.5, 4, 4.5 ? Messenger har tidigare fungerat med .Net 2.0 och Messenger ingår i Essentials numera i form av Skype. Version 2.0 ska inga i 3.5, men det brukar dyka upp uppdateringar till 2.0 iaf. http://www.jholjhaal.com/2013/04/08/net-in-windows-8/ Finns det någon version av Microsoft Visual C++ Redist installerat, 2005, 2008, 2010 ? Det brukar följa med ngn. version för MS Games. Tror nog att det lutar åt ominstallation av Essentials annars ?

 

 

De här inställningarna för FF och IE ändrade inget.

 

Ingenstans hittar jag vilka .net jag har, men när jag testade med att installera 4 och 4.5 fick jag meddelande att de redan finns. När jag ska installera 3.5 händer det ingenting. Men enligt länken i din post så kollade jag "Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner" och där har jag 4.5 och 3.5 förbockat och det står att 2.0 och 3.0 ingår i 3.5. Så .net det ska väl vara i sin ordning enligt vad jag kan förstå.

 

Av Microsoft Visual C++ Redist har jag 2005, 2008 och 2010, x86 och x64 av alla.

 

Kan det verkligen ha någon betydelse att ominstallera Essentials? SkyDrive på webben går ju att använda fast man inte har skrivbordsappen installerad. Och den har jag installerat om två gånger och har den avinstallerad just nu också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...