Gå till innehåll

Problem med systemåterställning


olz

Recommended Posts

Hejsan!

 

För några dagar sen gjorde jag en rutinuppdatering av datorn, brandvägg(zonealarm) och virsuprogram(avast)

Allting gick precis som vanligt tills jag skulle starta om datorn för att fullfölja installeringarna.

 

När datorn var igång igen reagerade jag på att ett av mina program för dubba skärmar inte fungerade som det brukar. Och varje gång jag försöker starta om det får jag felmeddelanden.

När jag sedan öppnade eposten(windows live mail) ville inte heller denna fungera som vanligt. Dels kan jag inte markera någon text och varje gång jag trycker på en länk får jag felmeddelanden. Jag kan inte heller skriva nya eller svara mail.

Detta är de problem jag märkt än så länge, men det skulle inte förvåna mig om det gäller fler program.

 

Mitt första steg i jakten på en lösning var en total virussökning på samtliga 3 diskar samt felsökning på lokala disken. Detta gav inga resultat.

Nästa steg var att höra med min mer datorkunniga bror som föreslog att jag skulle ominstallera servicepak 3. Sagt och gjort men inte heller det gjorde någonting. Samma sak gällande NET Framework 3.5.

Sen slog det mig att jag kunde köra med systemåtersällningen. Så denna öppnades upp och där tog det stopp. Jag kom så långt som att jag skulle välja en tidpunkt i kalendern, problemet var bara att ingen kalender fanns att tillgå. Se bifogad bild.

Jag har även provat att köra systemåterställningen i både komandotolken och felsäkert läge utan resultat. Inte ens att ominstallera systemåterställaren löste det.

Jag har kollat så att det finns filer för återställningspunkter och det gör det.

 

Så det är här jag söker hjälp.

För det första, vad kan ha orsakat att systemet börjat krångla?

Och för det andra, hur får jag systemåterställaren att fungera? Eller på annat sätt få datorn att fungera som vanligt igen.

 

Om jag inte hittar en lösning på problemet så är jag rädd för att en ominstallering ligger runt hörnet, men detta är något som jag hellst undviker.

 

 

Tack på förhand

Ola

 

post-17869-0-57812900-1369597289_thumb.j

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

För några dagar sen gjorde jag en rutinuppdatering av datorn, brandvägg(zonealarm) och virsuprogram(avast)

Allting gick precis som vanligt tills jag skulle starta om datorn för att fullfölja installeringarna.

 

När datorn var igång igen reagerade jag på att ett av mina program för dubba skärmar inte fungerade som det brukar. Och varje gång jag försöker starta om det får jag felmeddelanden.

När jag sedan öppnade eposten(windows live mail) ville inte heller denna fungera som vanligt. Dels kan jag inte markera någon text och varje gång jag trycker på en länk får jag felmeddelanden. Jag kan inte heller skriva nya eller svara mail.

Detta är de problem jag märkt än så länge, men det skulle inte förvåna mig om det gäller fler program.

 

Mitt första steg i jakten på en lösning var en total virussökning på samtliga 3 diskar samt felsökning på lokala disken. Detta gav inga resultat.

Nästa steg var att höra med min mer datorkunniga bror som föreslog att jag skulle ominstallera servicepak 3. Sagt och gjort men inte heller det gjorde någonting. Samma sak gällande NET Framework 3.5.

Sen slog det mig att jag kunde köra med systemåtersällningen. Så denna öppnades upp och där tog det stopp. Jag kom så långt som att jag skulle välja en tidpunkt i kalendern, problemet var bara att ingen kalender fanns att tillgå. Se bifogad bild.

Jag har även provat att köra systemåterställningen i både komandotolken och felsäkert läge utan resultat. Inte ens att ominstallera systemåterställaren löste det.

Jag har kollat så att det finns filer för återställningspunkter och det gör det.

 

Så det är här jag söker hjälp.

För det första, vad kan ha orsakat att systemet börjat krångla?

Och för det andra, hur får jag systemåterställaren att fungera? Eller på annat sätt få datorn att fungera som vanligt igen.

 

Om jag inte hittar en lösning på problemet så är jag rädd för att en ominstallering ligger runt hörnet, men detta är något som jag hellst undviker.

 

 

Tack på förhand

Ola

 

attachicon.gifSystemåterställning.jpg

 

Fungerar engelska för dig?

I så fall utför de tre regsvr32-kommandona som finns angivna under "Resolution" på sidan http://windowsxp.mvps.org/srblank.htm

Om du behöver en översättning eller förtydligande så fråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om systemåterställningen pajat. Här en guid som fixar, så att du får igång den.

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/1925-reparera-en-trasig-systemaaterstaellning-windows-xp/

Men återställningspunkterna är nog förlorade.

Detta är något jag redan försökt, men för säkerhets skull så gjorde jag det precis igen. Ännu en gång utan resultat.

Att återställningspunkterna skulle försvinna hade jag nästan räknat med så jag kopierade dem till en extern hårdisk innan jag ominstallerade återställaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar engelska för dig?

I så fall utför de tre regsvr32-kommandona som finns angivna under "Resolution" på sidan http://windowsxp.mvps.org/srblank.htm

Om du behöver en översättning eller förtydligande så fråga.

 

 

Nu hittade jag http://support.microsoft.com/kb/831430 som är delvis samma och på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för hjälpen än så länge, men än är det inte över..

 

Jag har nu följt dessa två guider i hopp om en lösning.

http://support.microsoft.com/?kbid=313853

http://support.microsoft.com/kb/831430

 

Detta har dock inte löst problemet. Men jag har kommit ett litet steg närmare då det numera finns ytterligare en text i återställaren, men fortfarande ingen kalender. Se bifogad bild.

 

Hur går jag vidare från detta?

 

post-17869-0-75695500-1369651784_thumb.j

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framsteg och baksteg.

 

Jag lyckades till slut få systemåterställaren att fungera. Det lustiga var att det troligtvis var internet explorer som var tjuven i dramat.

I och med att jag tidigare ominstallerat service pak 3 så fick jag IE6 som webbläsare, men då jag kör med firefox brydde jag mig inte om att uppdatera till IE8.

Men då brorsan förselog att jag skulle bara testa och se vad som hände om jag installerade tillbaka den så gjorde jag det. Tillsamans med några uppdateringar till office 2007.

 

Sen fungerade återställaren som den skulle. Tyvärr så var den äldsta återställningspunkten från samma dag som allting sket sig.

Men jag testade med att gå tillbaka till första uppdateringen som gjordes då.

Detta gick problemfritt tills datorn startat upp sig igen, då ploppade ett felmeddelande upp.

post-17869-0-77213800-1369681351.jpg

 

Denna ruta ploppar upp så fort jag petar på återställaren oavsätt vad jag gör.

Efter en liten snabbkoll efter filen visade det sig att det finns ett antal filer vid namnet urlmon.dll, 78 för att vara exakt.

 

Så nu är bara frågan: Vad, hur och varför?

 

Problemen och symptomen jag hade från början kvarstår dock fortfarande även efter återställningen.

Inställningar och sådant är däremot tillbaka som de var tidigare.

 

Hur går jag vidare nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ominstallation av IE8 löste problemet med urlmon.dll

Men hur kommer det sig att en webbläsare som för övrigt inte ens används kan sätta käppar i hjulen för hela systemet??

 

Däremot så har jag inte lyckats få datorn att fungera som tifigare än.

Även att jag inte vill det så verkar det bli ominstallering. Det var trots allt ca tre och ett halvt år sedan senast.

Eller finns det något sätt att ominstallera datorn men behålla alla filer, program och inställningar?

 

Min tanke är däremot inte att formatera hårdisken och ominstallera utan att stoppa i ytterligare en hårdisk och installera windows på den och låta allt gammalt vara.

Vad tycker ni experter om den idén?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet Explorer och sådant som handlar om filvisningar och liknande inuti datorn delar kod, så när du ominstallerade IE medförde det förändringar även i andra delar av Windows.

Det finns något som kallas reparationsinstallation, som finns på XP-skivor från Microsoft men inte nödvändigtvis på skivor märkta med datortillverkarens namn, det är en installation ovanpå den befintliga utan att formatera först. Då ska inte ens egna filer och program röras utan endast Windows-filer, men säkerhetskopior är definitivt nödvändiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...