Gå till innehåll

Het CPU - bäst metod att applicera kylpasta?


Recommended Posts

Jag har problem med en varm CPU på en gammal surfdator.

Enligt SpeedFan, SIW och BIOS ligger tempen över 55 vid låg belastning och över 60 grader vid hög belastning, då fläkten blir störande.

Provade att rengöra fläkten, ta bort gammal kylpasta och applicera ny kylpasta (Titan nano grease) enligt 'ärtmetoden'.

Detta gav ingen förbättring.

Är 'spreadmetod', 'crossmetod' eller 'streckmetod' bättre för att uppnå bäst täckning av kylpastan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det beror på vad det är för processor, dvs hur det ser ut inuti. Nu har du ju inte Arctic Silver men du kan ju välja en av deras produkter, t ex Arctic Silver 5, och se vad de beskriver för sätt för just din processor.

http://www.arcticsilver.com/instructions.htm

Sedan gäller det att fläkten sitter tätt mot processorn och att kylningen av hela datorn fungerar så att det verkligen kommer in sval luft. Du kanske behöver en ny CPU-fläkt eller en chassifläkt.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Temperaturerna känns rätt normala för en äldre burk/cpu, och jag gissar att en förbättring av burkens luftgenomströmning är det som möjligen kan få ner tempen, snarare än kylpastans appliceringssmetod. Nya och/eller fler/större chassifläktar är alltså mitt tips.

 

Edit:

Är det "Retail" kylblock som sitter i, kan ett byte till bättre grejer ganska säkert sänka tempen.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...