Gå till innehåll

Bläckpatroner - original eller tredjepart?


Recommended Posts

Jag har en Canon skrivare PIXMA iP4850. Till den har jag länge använt mig av Pelikan bläckpatroner vilka jag varit mycket nöjd med. Men det börjar bli svårt att hitta Pelikan bläck så igår när jag var tvungen att snabbt få tag i en patron så blev det en Peach C526 patron.

Har någon erfarenhet av dessa patroner eller kan det finnas någon test av patroner där Peach är med.

Pelikan var ju testade med andra patroner i tidningen Datormagazin och fick där toppbetyg. Minst lika bra som originalpatroner men betydligt billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Har ingen aning om andra bläckpatroner än Canons egna! Varför? -Jo, om det skulle visa sig att andra märken skulle strula till det, så gäller inte garantin och JAG använder bara Canons Original, därför att färgerna håller så länge och har Canons originalpapper dessutom. Så till ditt svar: Tyvärr har jag ingen erfarenhet av andra bläckmärken! Det är bara min erfarenhet av originalet och att garantierna gäller, utan att byta märke på patroner! Varför då då? Jo, jag skriver ut jättemycket bilder och vill att dom är vatten & väderbeständiga, därför originalbläck. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du verkligen säker på det där med garantin. Finns det inte någon EU förordning som motsäger det?

Eftersom du inte har prövat andra patroner är du kanske inte den som skall uttala sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en patron på Kjell & Company. Ett nytt märke som de menade var deras nyare premiummärke, Peach C526 heter den patron jag köpte. 79:00 Kr.

I deras katalog står det att den skall passa till den skrivare jag har, en Canon IP4850. På kartongen står det också att den skall passa.

Men den gör inte det!

Lysdioden lyser inte och skrivaren skriver inte ut utan medelar att patronen inte går att känna igen.

Har någon annan här köpt dessa Peach patroner till Canon IP4850 och med vilket resultat?

Jag har pratat med Kjell & Company i telefon och de begär ett kvitto för att kunna göra något. Men inte sparar jag ett kvitto på en bläckpatron. Men jag undrar om de verkligen kan begära kvitto när det är en reklamation för att det är fel på varan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade köpt patronen med kort så jag tog fram uppgifter på köpet samt tog foton som visade att det var fel på patronen.

Men när jag väl var i butiken för att byta färgpatronen nöjde de sig med att jag sa att jag hade uppgifterna. Ingen tittade på dem. Så det var ju bra gjort av Kjell & Company. Men vad som var sämre var att de visste att den här typen av färgpatron många gånger inte passade trotts att det anges att den skall göra det.

Jag får ett intryck utav att alla Canon IP4850 skrivare samt andra, inte är riktigt lika. Eller är det så att färgpatronerna inte är riktigt lika?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...

Det verkar inte bara vara jag som har problem med Peach! Jag har en HP Deskjet 5550 som använder patron #56, 57/58. Patron och skrivhuvud är integrerade på dessa patroner. Till en början använde jag HP originalpatroner som alltid fungerade u.a. Men som de flesta vet är HP's bläck ganska dyrt. Jag köpte då på MediaMarkt ersättningspatroner från Pelikan, vilka visade sig vara minst lika bra som HP's egna! de var också hundringen billigare än HP! Dessvärre verkar MediaMarkt ha slutat sälja dessa och jag gick till Clas Ohlsson som hade ersättningspatroner under eget namn. De var lika bra som patronerna från Pelikan, men nu har Clas Ohlsson också slutat sälja annat än HP's svindyra originalpatroner.

 

Första gången jag stötte på Peach var vid ett besök på NetOnNet. Dessa patroner bestod av ett löst skrivhuvud som man tryckte med bläckpatronen i och sedan satte in den som vanligt i skrivaren. Fiffigt tyckte jag och köpte en sats med ett skrivhuvud och två färgpatroner.

 

Sedan började cirkusen! Efter någon dag markerade skrivaren att bläcket var slut och ville inte skriva en enda rad. Jag provade med en originalpatron som var nästan slut, och då funkade skrivaren helt normalt. Jag återvände till NetOnNet och reklamerade skrivhuvudet. Efter att ha installerat det nya skrivhuivudet fungerade skrivaren nästan en hel dag, sedan var det dags igen. I går tog bläcket i min sista Pelikanpatron slut och jag ringde till MediaMarkt och fick beskedet att de inte visste OM det skulle komma in patroner igen från Pelikan. En förfrågan hos Clas Ohlsson gav samma dystra besked: tyvärr, vi har slutat sälja egna färgpatroner!

 

Jag greppade sista halmstrået och åkte till Kjell & company som enligt katalogen hade ersättningspatroner. Naturligtvis var det Peach... Jag hade inget val, och köpte en patron #56 för 199:- Skillnaden mot patronerna från NetOnNet var att de här patronerna INTE hade löst skrivhuivud utan var ihopbyggda precis som originalpatronerna. Jag satte in patronen i skrivaren och den skrev ut det dokument jag behövde. Några timmar senare skulle jag skriva ut ett lite större jobb. Jag borde ha fattat... Efter fem sidor blev det stopp! Sedan ville skrivaren inte vara med längre. Jag plockade ut Peachpatronen och satte in min nu tomma Pelikan, och se på farfar...Skrivaren betedde sig återigen helt normalt.

 

Min slutsats är att Peach är SKIT, rakt igenom, och på måndag åker jag till Kjell &Co och reklamerar smörjan. Samtidigt vill jag varna alla för detta undermåliga fabrikat. Dessutom upptäckte jag att de utskrifter jag fått ut vid närmare betraktande var suddiga, något jag lade märke till även med de ännu bedrövligare patronerna med "löst" skrivhuvud. Finns det NÅGON här som vet om eller var man kan få tag i bläckpatroner från t.ex. Pelikan eller någon annan tillverkare som gör ersättningspatroner värda namnet.??? :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett att Pelikan har försäljning från den egna hemsidan i en del länder. Tyvärr inte Sverige och det går inte att köpa från hemsidan i andra länder.

Jag har ringt upp Svenska Pelikan och frågat men fick inget riktigt svar på varför de inte säljer i Sverige.

Pelikan kanske inte vill sälja?

Synd att inte fler har upptäckt dessa utmärkta patroner för då kanske de hade blivit lättare att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta med garanti var enligt de som sålde skrivaren som upplyste mig om!

 

Snälla sluta sprida rent nonsens.

Fabrikanten har inte mycket marginal på en skrivare idag, så det dom tjänar på är eftermarknaden! .. i förbrukning.

 

Givetvis vill dom inte att du skall köpa Toner/Patroner hos billigare konkurrenter.

Och skulle man bli tvingad att skicka in skrivaren, så tar man givetvis ut sin toner - oavsett fabrikat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

 

 

Min slutsats är att Peach är SKIT, rakt igenom, och på måndag åker jag till Kjell &Co och reklamerar smörjan. 

 

När det Kjell & Plast, så finns det mycket dynga där som måste ifrågasättas.

De är som Biltema, prånglar på konsumenterna det billigaste crapet, för att få så mycket vinstmarginal som möjligt,

samt vi skall få känna att av "fyndet".. av segerns sötma.

 

Som att kissa ner sig; varmt å skönt i början, sen bara kallt å klibbigt.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Hej!

 

Nu ska vi vara rättvisa, ALLT från Kjell & Co är INTE skit! Dock drar deras val av Peach bläckpatroner ner betyget rejält. Jag hittade en sats med bläck och lite tillbehör för 99:- (också på Kjell &Co) och desperat som jag var köpte jag en sådan. Sedan tog jag en tom svart patron från Pelikan och letade reda på var man stoppar in bläcket varefter jag sprutade in bläck tills det började läcka från skrivdysan.

 

Patronen fick stå ett tag och efter att ha (noga) torkat av allt bläck satte jag in patronen i skrivaren och provade att göra en utskrift. Först hände inget alls, men plötsligt började patronen skriva helt perfekta sidor när ev. luftbubblor i systemet försvunnit.

 

Det verkar som om det är Peach's patroner/skrivhuvuden som är av undermålig kvalitet och inte själva bläcket. Jag tänker fortsätta att "ladda om" min Pelikan-patron för att se hur många gånger den tål att tankas upp. Att ladda om patronerna blir hur som helst väsentligt billigare än att köpa nya, låt vara att det kan bli ett ganska grisigt göra om man får bläck på fingrarna då det sitter som ett dåligt rykte och nästan måste nötas bort. Gummihandskar rekommenderas!! Ska prova samma företags sats med gul, cyan och magenta när färgpatronen lägger av.

 

Jag har kollat runt litet på det här communityt och det verkar vara ett Mecka för oss digitala dumskallar! Jag kanske kan få hjälp att få igång min stora dator som kraschade med besked förra våren. 95000 filer försvann på bråkdelen av en sekund, men datorn verkar fungera i grunden. Det går bara inte att installera om XP med räddningsdisken då det kommer upp ett otal olika blue screenmeddelanden, bl.a. NTLDR saknas... Min laptop (med Windows 7 *kräks*) duger inte till de jobb jag normalt gör (musikredigering, bildredigering mm) och de program jag använder fungerar inte på "lappen" då den använder 64-bitars Explorer.

 

Önskar alla medskribenter en glad vår och en skön sommar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu ska vi vara rättvisa, ALLT från Kjell & Co är INTE skit! 

 

Nähä hur skall du ha det nudå? Du ifrågasätter mej i samma ademening som du bekräftar mitt påstående som riktigt. 

Jag sa:

"När det kommer från Kjell & Plast, så finns det mycket dynga där som måste ifrågasättas."

 

Övrigt trodde jag folk idag 2014 hade lämnat inc-skrivarna till lasern, som kostar under 1000-lappen

för en 4-in-one skrivare, och tonerna är princip gratis - jämförelsevis.

 

Och troligtvis är det mer skillnad på skrivhuvudet än bläcket i ditt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni testat med "Inkclub", deras "piratpatroner" fungerade på en Brother,, HP är en annan femma som är lite mera känslig. Dessutom har inkclub en riktigt bra service,, snabba som attan

 

Edit : En fundering :

Nikonkillen har ju rätt av vad jag kan bedöma, ibland har man skägget i brevlådan. Har själv mer eller mindre befunnit mig i samma sits som nikonkillen förklarar. Ibland kan man stå och svära ve och förbannelse över att "mekaniken" inte fungerar, många wtf så att säga.

Däremot hur lösa problem har lite att göra med vad det är för hårdvara, en bra bläckpatron behöver inte

nödvändigtvis fungera på samma sätt på all hårdvara.

Dessutom i princip kan man köpa en ny skrivare istf. att hålla på och kladda med patroner

eftersom priset blir detsamma efter ett byte eller två byten, lite ekonomisk balansgång.

Annars fungerar Canons printers jättebra, även om man är en nikonkille.

Lite lurigt men har själv goda erfarenheter

 

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni testat med "Inkclub", deras "piratpatroner" fungerade på en Brother,, HP är en annan femma som är lite mera känslig. 

Lite lurigt men har själv goda erfarenheter

 

Erfarenheter?

Nej HP är inte "känslig", den har ett chips monterat i patronen. När denna är "markerad eller tidsstämplad" som slut. Så är den slut! Oavsett om du dränker den ner i bläckbadet.

 

Och idag tror jag fler fabrikat följt deras affärsmodell.

Poängen med att sälja en skrivare för 3-400 beror ju på att ta in pengarna på eftermarknad. av den orsaken måste "fusket" stoppas.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erfarenheter?

Nej HP är inte "känslig", den har ett chips monterat i patronen. När denna är "markerad eller tidsstämplad" som slut. Så är den slut! Oavsett om du dränker den ner i bläckbadet.

 

Därför menar jag just att den är mera känslig eftersom den har ett chip monterat som kan vara svår att kopiera. eol

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Övrigt trodde jag folk idag 2014 hade lämnat inc-skrivarna till lasern, som kostar under 1000-lappen

för en 4-in-one skrivare, och tonerna är princip gratis - jämförelsevis.

Och troligtvis är det mer skillnad på skrivhuvudet än bläcket i ditt fall.

Var kan jag hitta en laser som skriver på fotopapper för 1000 spänn, nej det är inc som gäller för oss.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ! I Har en hp deskjet f2420, i förrgår fyllde jag på patronerna med hjälp av två kit från jrinkjet.se , snabbt enkelt och inte alls kladdigt, färgen gick enkelt bort med tvål och utskrifterna blir perfekta. 

 

Ett riktigt gott råd och vad man kan göra, har själv alltid använt mig av färdigfyllda om pirat eller inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var kan jag hitta en laser som skriver på fotopapper för 1000 spänn, nej det är inc som gäller för oss.

 

Okej?

Jag kanske är übermodern, men skriva ut sina kort på barn, familj släkt etc.. på ett halvglättigt skitpapper som är svindyra

trodde jag folk gjorde på 90-talet.

 

Idag finns det minst 30 sajter som man laddar upp sina bilder till, hem kommer fina proffsiga 10x15 bilder eller vad man nu önskar

för en spänn styck, typ.

 

men men.. har man för mycket fritid så kan man ju fippla fram sina mediokra utprintade bilder själv.

Kan bara bli pinsamt när ungarna växt upp och tar fram "fotoalbumet" bestyckat med nåt sunkigt gult tunt böjt papper.

Och frågar sig; "hur snåla va morsan å farsan egentligen"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej?

Jag kanske är übermodern, men skriva ut sina kort på barn, familj släkt etc.. på ett halvglättigt skitpapper som är svindyra

trodde jag folk gjorde på 90-talet.

 

Idag finns det minst 30 sajter som man laddar upp sina bilder till, hem kommer fina proffsiga 10x15 bilder eller vad man nu önskar

för en spänn styck, typ.

 

men men.. har man för mycket fritid så kan man ju fippla fram sina mediokra utprintade bilder själv.

Kan bara bli pinsamt när ungarna växt upp och tar fram "fotoalbumet" bestyckat med nåt sunkigt gult tunt böjt papper.

Och frågar sig; "hur snåla va morsan å farsan egentligen"

 

Å där kom hon som vanligt i sin raljerande nedlåtande ton som alla som inte delar hennes åsikter får kastade till sig.

 

Anledningen till att jag skriver ut mina bilder själv har du ingen aning om och kan därför inte uttala dig varken om snålhet eller något annat, vill du att dina åsikter skall vara värda något kanske du skall hålla en lite ödmjukare ton om saker och ting när du inte har alla fakta.

 

Trist inställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å där kom hon som vanligt i sin raljerande nedlåtande ton som alla som inte delar hennes åsikter får kastade till sig.

 

Anledningen till att jag skriver ut mina bilder själv har du ingen aning om och kan därför inte uttala dig varken om snålhet eller något annat, vill du att dina åsikter skall vara värda något kanske du skall hålla en lite ödmjukare ton om saker och ting när du inte har alla fakta.

 

Trist inställning.

 

Hörru.. vänta nu, mitt signum är inte att posta "trista" inlägg - tvärtom ;)

 

Men det var du skrev: "nej det är inc som gäller för oss."  Du mena generellt" för;  VI eller OSS..!

och jag svara generellt för "ER", som kör detta koncept, sen är det upp till dej att ingå bland dessa OSS, det avgör du själv.

 

Du skall inte heller slå ner på min åsikt, det har du ingen rätt till, det kan däremot uppfattas som "trist".

Jag hävdar tom att min åsikt väger såpass tyngd så du kan foga in den i facket "fakta"

 

Att "framkalla" sina bilder själv, lönar sej varken på; Kvalitetsmässigt, prismässigt, eller tidsmässigt.

 

Som du säger, att "raljera i text" då kommer "Jante" fram, typiskt svenskt, det har även gått så långt

att "vissa" klassar diskussioner som näthat. Skärpning på er alla svenskar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...