Gå till innehåll

Extern BlueRay-brännare


Gå till lösning Löst av Hans42,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag funderar på att skaffa en extern BR-brännare, men är litet osäker om hur den kan användas. Kan man t ex ansluta den till USB-uttag på en modern TV och spela upp en BR-skiva? En Extern HDD funkar ju jättebra  i detta läge.

 

Kan man kopiera över innehållet från en BR-skiva till eh HDD? (Såklart inte om den är kopieringsskyddad).

 

Tips på en bra, prisvärd spelare? Kan denna vara något?

http://www.dustinhome.se/product/5010675301/samsung-blu-ray-6x-bd-r-usb-2-0-black/

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte hört talas om att det går att ansluta en USB-cd/blueray till en TV och spela upp skivan, men kom gärna med information om vilken tv-modell du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intern eller extern brännare behöver drivrutiner. Så fort du ansluter den till din dator så installeras nödvändiga drivrutiner eftersom de vanligaste drivrutinerna ingår i operativsystemet. Annars brukar det följa med en skiva med behövliga drivare. Möjligtvis skulle det kunna funka om din TV har någon form av inbyggd dator men de är väl ännu inte så vanliga, om de överhuvudtaget finns. Svaret från mig blir alltså: Nej det går inte.

Det är i så fall enklare med det du föreslår som andra alternativ. Att kopiera innehållet från en Bluray till den externa hårddisken. De blir i.o.f.s. gigantiskt stora filer, 35 GB är inte ovanligt om du ska ha originalskick på den. Det går att använda program som konverterar filen till e.x. MKV-filformatet som är mycket mindre. Googla på  "bluray to mkv converter" så får du en del förslag.

 

Förslag på externa bluray-brännare finns här: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1346&o=lokal_rank#prodlista

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok, tack för info! Jag köper nog denna som verkar behändig.

http://www.dustinhome.se/product/5010675301/samsung-blu-ray-6x-bd-r-usb-2-0-black/

 

Möjligen kan man kanske ansluta via usb till en DM8000 (linux) satmottagare.

 

 

 

PS

 

Jag har beställt från Dustin och återkommer med info om hur den funkar.

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Brännaren funkar utmärkt, matas med USB 5V. Det går att ställa den i AV-läge så att man kan köra direkt i USB på en TV. Tyvärr funkar inte detta på mina Philips TV. Borde väl funka på en Samsung TV. Det går dock utmärkt att köra BlueRay-filmer via PC till TV. Dock verkar det som om PC enbart levererar PCM-ljud, inte modernare ljudvarianter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...