Gå till innehåll

Hitta dok i återställd hårddisk-lätt ?


Sandstone50

Recommended Posts

Gomorron på Nationaldagen !!!
Jag har ju "fabriksåterställt" min hårddisk och varit övertygad om att jag sparat alla DOKUMENT i en speciell mapp på skrivbordet

som jag sen sparat på ett USB-minne.

Nu verkar som om det inte alls varit fallet.... Helt otroligt vad man känner sej lurad (av sej själv) då man tror att man gjort det rätta :-(

Så nu fungerar datorn bra, till och med Officepaketet, men min den viktiga mappen borta.... Inte kul.

Läste i nån datatidning att det inte alls var svårt att återställa/hitta borttagna mappar/filer. Stämmer detta ??

Nån som kan tipsa om nån som skulle kunna hjälpa mej med detta utan att ruinera mej ?? Hårddisken kan jag ju skicka vart som hellst, liten och lätt som den är.

 

önskar er en bra dag.... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett gratisprogram som Recuva som kan fixa borttagna filer. Att du skulle återfinna alla filerna efter en fabriksåterställning ska du nog inte hoppas på. Du hittar programmet här:

http://www.piriform.com/recuva

 

Vänta inte med att rädda filerna, ju snabbare du gör räddningen ju fler filer har du möjlighet att rädda. Du kan också hitta flera varianter på samma fil så det kan bli lite efterjobb att konstatera vilken som är den mest aktuella.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God morgon!

 

Framkom det HUR du återställde? Beroende lite på hur du har återställt så kan det finnas en mapp på hårddisken som heter WINDOWS OLD eller typ $WINDOWS$... det är inte omöjligt att den mappen är dold. Sök igenom den manuellt och se om du hittar något. Alternativet är om du gör en vanlig sökning på namnet på dokumentet. När du gör sökningen så specificerar du att söka i dolda filer och mappar...

 

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett gratisprogram som Recuva som kan fixa borttagna filer. Att du skulle återfinna alla filerna efter en fabriksåterställning ska du nog inte hoppas på. Du hittar programmet här:

http://www.piriform.com/recuva

 

Vänta inte med att rädda filerna, ju snabbare du gör räddningen ju fler filer har du möjlighet att rädda. Du kan också hitta flera varianter på samma fil så det kan bli lite efterjobb att konstatera vilken som är den mest aktuella.

 

Lycka till.

 

Och ska man använda filräddningsprogram som Recuva, och få tillbaks så mycket som möjligt, är det mycket viktigt att man ansluter hårddisken till en dator som extradisk så att inte Windows skapar nya filer som riskerar att skriva över ändå mer av de filer man vill få tillbaka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det var mycket info på en gång, jag håller på som bäst att låta recuva göra en genomsökning, vilket skulle ta 4 timmar, skall avrapportera resultatet i em

super tack så länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Och ska man använda filräddningsprogram som Recuva, och få tillbaks så mycket som möjligt, är det mycket viktigt att man ansluter hårddisken till en dator som extradisk så att inte Windows skapar nya filer som riskerar att skriva över ändå mer av de filer man vill få tillbaka.

 

 

Givetvis så är det så, och det är grymt viktigt, då man sågar av grenen man sitter på.

 

Men det spelar ingen roll, Recuva kommer inte hjälpa Sandstone, då det är gjort en "recovery" på den,

hon måste ha ett program som klarar "lost partion", pg.a disken är formaterad.

 

Sedan är det väldigt svårt att återvinna office-filer, såsom; docx. xlsx, osv, det räcker om det är 0.00001% fel på dessa,

så vägrar office öppna den felaktiga "tabellen"

 

Att leta efter "old windows" -mappar är ingen mening heller, då dessa inte finns.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent generellt fungerar recuva bra för enheter som inte formaterats ex. minneskort men det kräver att man inser problemet direkt så enheten inte skrivs över för då förlorar man som marion sa oftast allt innehåll.

 

 

alternativt "Sandstone50" kan du ju testa på det usb minne du använde vid tillfället.

 

Hoppas det löser sig, är enheten fabriksåterställd så är den troligtvis med stor säkerhet också överskriven till stor del.

 

mvh alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättespännande är det i alla fall. Har nu kryssat i alla rutor för dom mest intressanta dokumentetn (detta års prod.)

MÅNGA har inget datum för när dom senast var aktiva, så tänk om det är just dom som jag lagt i en speciell mapp... HOPPAS

Märkligt att det i många fall är MÅNGA dokument av samma slag ?? både av dom som är ok och dom som inte går att återskapa.

Återkommer :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var då det roliga slut.

Tagit tillbaka många filer på prov. Många hade ju inget namn eller datum, men ALLA Excel eller Word eller PDF, så kunde inte inehållet visas !!!

 

XML-filen kunde inte visas på grund av osäkert innehåll.... många timmar för ingenting ?? TRIST.....eller ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...