Gå till innehåll

Dator`n fryser


margrehte

Recommended Posts

Hej ! Hade min nya dator på reparation pga ideliga frysningar, dem bytte moderkortet och allt var bra i tre veckor,

Innan reparation kunde den frysa även då jag inte använda den, nu fryser den när jag surfar med crome.

Hoppas jag kan få er hjälp hur man skapar en rapport varför den fryser ? kollat men hittar ingen minidump

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... kanske ett Acer problem? Har också en Acer som har uppfört sig så på sidor som facebook. Först fanns problemet enbart i chrome. Sedan spred sig problemet till alla webläsare. Jag trodde jag lyckats lura systemet genom att låta mig vara inloggad hela tiden så har frysningarna minskat via facebook. men nu händer de på olika hemsidor t ex Aftonbladet, The Virge o s v. Nu fryser datorn lite överallt. Alltså jag tror inte problemet ligger i hårdvaran. Jag tror det ligger i windows 8 och är en bugg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jerry ! Om du googlar på bekymret så finner du massvis av folk som har samma problem, Jag kör crome och har inga bekymmer med facebook

 

och tror inte heller det har med W.8 att göra.När crome fryser för mig hjälper det inte att vänta utan jag får dra ut strömkabeln..Vad jag läst vid googlesökning så kan det vara grafikkort eller minnesproblem. Hoppas vi får hjälp av de kunniga här :-) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att det kan vara ett drivrutinsfel (chipset) då det inte finns drivrutiner till W8. Minneshanteringen verkar också strula..

På w7 brukar det i värsta fall funka med äldre (xp) drivrutiner, men det gör det inte på w8 av vad jag vet i alla fall.

Vill du vara säker, prova att installera w7 på datorn, fungerar det.. då har du svaret där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej för datorn dog även med windows 7. I hälsorapporten står att jag skall kolla varför så många rapporter fattas i loggboken ? vad det gäller drivrutiner

så blev det väldigt rörigt i enhetshanteraren senast datorn frös, drivrutiner installerades och andra drivrutiner  försvann bakom min rygg ? även "videominnesresurserna är kraftigt överutnyttjande"  funderat på att installera äldre drivrutin för grafikkortet.Sannerligen ett mysterium

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej Jerry ! Om du googlar på bekymret så finner du massvis av folk som har samma problem, Jag kör crome och har inga bekymmer med facebook

 

och tror inte heller det har med W.8 att göra.När crome fryser för mig hjälper det inte att vänta utan jag får dra ut strömkabeln..Vad jag läst vid googlesökning så kan det vara grafikkort eller minnesproblem. Hoppas vi får hjälp av de kunniga här :-) 

 

Jo, jag vet. Men det finns inga som faktiskt vet vad felet beror på. Mitt problem gäller numera allt surf. Inte bara via Chrome. Jag har testat Opera, Firefox, Chrome och IE, och alla uppvisar detta problem. Och nu har jag inte heller problemet enbart på facebooks inloggningssida utan även på andra sidor. Kanske skall testa Safari? Ogillar den webläsaren. Men bara för att se om den har samma problem?

 

Och som andra här, så uppvisar datorn ibland problem när man är i filhanteraren som krashar lite väl mycket för att jag skall tycka det vara ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om "Dator`n fryser",,, inte så bra med 3:e part program ibland , och om det är felet ska det normalt sett inte uppstå några problem med windows, och därför går det att åtgärda. Det finns tidigare inlägg om att uppdatera drivrutiner mm..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ! Härligt att tråden inte stendog. Inte gjort något med drivrutinerna eftersom det inte hjälpt andra som haft problem med frysningar.Då datorn fortsatte att låsa sig och enbart vid surf så googlade jag på "Crome fryser datorn" och fick då tips att bocka i "meddela om ett tredjepartsprogram orsakar konflikt" har dock inte fått meddelande.En datoranvändare hade  kommit på att hans problem berodde på webcamen,jag avinstallerade drivrutinen för webcamen och datorn har inte dött efter det. Jag har även höjt växlingsfilen och bockat i rutan "skapa minidump och starta om automatiskt".Fråga: Om moderkort byts ut mot nytt,bör man då göra en fabriksåterställning ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Det är fan mig helt otroligt. Gick över till windows 8.1 preview för att testa det operativet. Hade som sagt inga problem alls med dessa s k frysningar. Problemet var snara att jag inte längre kunde använda min androidlur och koppla in i windows 8.1 för att den då inte kunde hitta den. Så jag gick tillbaka till windows 8 nu. Och vad märker jag. Problemet är alltså inte löst. Återigen så fryser datorn sporadiskt vid surf och skit vicken vilken webläsare som används. Helt otroligt vad windows 8 är kasst!!! Blir heltokig. Fundera på att gå tillbaka till windows 8.1 alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att kolla så att AMD eller Intel enheterna (beroende på vad man har) har de senaste drivrutinerna:

 

AMD:

http://www.official-drivers.com/installer/?local=en&seed=amd

 

 

Intel:

http://www.official-drivers.com/installer/?seed=intel&v=2&gclid=CPH63O3Kh7oCFRN7cAod1DsAXw

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...