Gå till innehåll

Amerikansk massövervakning


Recommended Posts

  • Svar 116
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Veckans kommentar...  :lol:

 

 
Speaking as a tinfoil headed nutjob...

This Snowden chap is really making my hobby bloody difficult! How am I supposed to be a paranoid loony if everything I spout turns out to be true?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För dom som använder ...... :ph34r: 

Outlook/Hotmail, SkyDrive, Skype

 

När hela denna Snowden härvan startade så blev jag bara lite lagom matt inombords och tänkte typ jahapp, det förvånade väl ingen att politiker och maktgalningar håller på med sån skit och värnar om sina positioner istället för att göra något bra för mänskligheten. Alltså den vanliga hopplösa känslan jag får varje gång det dyker upp en nyhet om något nytt idiotiskt tilltag från folk med för mycket makt och för lite förnuft eller efter varje val när det visar sig att majoriteten tyckt det är viktigare vilket håll vi roterar runt pengarna i statsbudgeten än att faktiskt göra någon förändring av det sjuka system vi lever i. Det är väl bara att göra som vanligt och gilla läget, rätta sig i ledet och acceptera att världen är skit och lär inte bli bättre vad jag än gör.

 

Men när jag nu fått lite distans till det och läste essobs länk så började jag fundera igen. Kan jag verkligen acceptera detta? Kan jag verkligen fortsätta använda produkter från dessa företag som jag fått svart på vitt att de inte är att lita på och att de definitivt inte bryr sig ett skit om mig eller min integritet? Måste jag inte på något sätt markera mitt missnöje och visa att nu är det nog? Är det egentligen något jag gör som tvingar mig kvar vid dem? Kan jag fortsätta att ha nytta och glädje av min dator och Internet om jag väljer andra alternativ eller kommer allting bara bli omständigt tröttsamt och tråkigt?

 

Svaret på frågan? Det vet jag inte ännu, men jag ska ta mig en ritkgit djup funderare på det. Ville mest skriva av mig lite för jag känner mig så jävla förbannad, maktlös, deprimerad av detta. Och kanske väcka någon annan också så man inte står ensam i kampen om man skulle bestämma sig för att ta den. :)

 

Är det någon som vet om det finns någon (gärna svensk) community för folk som bestämt sig för att ta det steget? Där man kan diskutera hur man får tillvaron att funka med alternativ till dessa "sjuka" tillverkares produkter? Nu tänker jag inte på något insnöat ställe för Linux fanboys eller liknande utan ett mer generellt Svenssonställe eller hur man ska uttrycka det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att börja i lite mindre skala genom att byta ut programuppsättningen, som t.ex skype, outlook, gmail, facebook och andra liknande profukter. Där står du definitivt inte ensam, och byter man till fria alternativ har man vunnit mycket inför det slutgiltiga och betydligt tyngre steget... att byta operativsystem.

Något forum har jag inte koll på, men en lista på programalternativ finns. Har nog länkats förut tror jag.

 

https://prism-break.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för länken e-son. Ska fördjupa mig i den senare, bläddrade genom den lite snabbt nu bara. Det tråkiga är att alternativen känns så primitiva och omständiga i jämförelse. Och det som är svårast att byta ut är helt klart de sociala. Det funkar ju lixom inte att gå sin egen väg medans alla man vill vara social med hänger kvar på Facebook. Jag hatar verkligen Facebook. Jag tycker det är så sanslöst dåligt men använder det lik förbannat för att alla andra envisas med att göra det. Det är framförallt det som gör mig så trött att allt förmodligen rinner ut i sanden som vanligt.

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att börja i lite mindre skala genom att byta ut programuppsättningen, som t.ex skype, outlook, gmail, facebook och andra liknande profukter. Där står du definitivt inte ensam, och byter man till fria alternativ har man vunnit mycket inför det slutgiltiga och betydligt tyngre steget... att byta operativsystem.

Min uppfattning är den motsatta. Att byta operativsystem (liksom annan mjukvara) är ett lätt steg. Det svåra är tjänsterna. Som e-post. Oavsett vilken e-posttjänst jag väljer, lagras den e-post jag skickar och tar emot okrypterad på flera servrar. Om man inte använder PGP, och har utväxlat nycklar med den/dem man skall kommunicera med. Och som Nicklas påpekar är det inte så roligt att vara ”social” ensam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är den motsatta. Att byta operativsystem (liksom annan mjukvara) är ett lätt steg. Det svåra är tjänsterna. Som e-post. Oavsett vilken e-posttjänst jag väljer, lagras den e-post jag skickar och tar emot okrypterad på flera servrar. Om man inte använder PGP, och har utväxlat nycklar med den/dem man skall kommunicera med. Och som Nicklas påpekar är det inte så roligt att vara ”social” ensam.

 

Att byta operativsystem är för de flesta ett enormt svårt steg om man inte redan kör de program som finns tillgängliga i det nya systemet, därav mitt förslag att börja där. Windows är dessutom basen för mångas försörjning och hela tillvaro.

E-posten har jag också problem med... det är inte enkelt att byta en e-postadress som används av kanske 100-tals kontakter över hela världen, så när man väl tar steget måste man vara säker på att det nya valet är rätt och att det är långsiktigt hållbart. Sälv väntar jag otåligt på "Mega-alternativet", som jag hoppas mycket på.

Vad gäller sociala medier, så har jag inte det problemet då jag redan från början nobbade konceptet och alltså inte använder något av dem, men jag förstår naturligtvis att man inte kan byta ensam. Man måste så klart få kontakterna med sig, och argumenten för det har väl aldrig varit starkare än nu.

Dessvärre tror jag inte att "Svensson" orkar lyfta arselet ur soffan och verkligen genomföra denna förändring förrän övervakningssamhället/polisstaten slår honom riktigt hårt i skallen... och då lär det vara försent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar dock vad Mega menar med krypterad e-post. Är det e-post eller ett Mega-alternativ till e-post, som endast fungerar Mega-användare emellan? Om det verkligen skulle vara e-post, förstår jag inte hur det skulle fungera.  :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vad det är som Mega har på gång, återstår att se. Någon "säker" e-post kan det så klar inte bli tal om utan PGP, men det är inte heller vad jag är ute efter.

Jag är mer inne på en tjänst med krypterad överföring och där myndigheter och andra snokar inte har direktaccess till servrar och databaser, samt att respektlösa amerikanska företag straffas genom att deras (o)tjänster inte används. PGP kan man ta till i de sällsynta fall man eventuellt kan behöva stänga alla dörrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl bara en tidsfråga innan det är kriminellt att kryptera sin data. Skyldig tills motsatsen bevisats. Givetvis för vårt eget bästa. Och för att bekämpa barnporr.

 

Glöm inte terrorismen... den är ju ett svårt hot i det svenska samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte terrorismen... den är ju ett svårt hot i det svenska samhället.

 

Ja jag har ett stort dilemma varje gång jag passerar ett gatuhörn för då vet jag inte om jag ska hålla uppmärksamheten runt hörnet ifall där ligger en bomb eller upp mot himlen ifall det kommer ett kapat flygplan. Så det bästa är att sitta inne vid datorn hela dagarna, utan Internet förstås så inte cyberterroristerna tar mig. Men idag är det så fint väder att jag ska faktiskt utmana ödet och ta mig en promenad, ha en trevlig dag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte terrorismen... den är ju ett svårt hot i det svenska samhället.

Jo, och då har man argumenten för en massövervakning av ett helt land, så även hela jordklotet.

Ändamålen helgar medlen, det kallas för allas bästa. För vår säkerhet.

 

Hela jordklotets alla innevånare är presumtivt misstänkta, tills motsatsen är bevisad.

 

Jag tar mig rätten att inte gilla läget!  :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja nog är det väl en smula motsägelsefullt att när det för ett tag sedan läckte ut uppgifter om hur politiker beskrev andra länders politiker i negativa ordalag så gick bl.a. Hillary Clinton (tror jag det var) ut i en presskonferens och sa att de måste kunna ha hemligheter för varandra för att det politiska spelet ska fungera. Och sedan läggs det ändå enorma resurser på avlyssning av varandra. Men det är kanske så att det är bara de egna hemligheterna som är viktiga att hålla hemliga.

 

Nä man undrar hur dessa människor kom till makten och hur de kan behålla den. De agerar ju som småbarn i en sandlåda.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, lite low-tech, brevduvor och skit. :P

:D

 

"Foliehattarna", som många med mig, skämtat om hade ju rätt hela tiden.

 

Microsoft har nära samarbetat med amerikansk underrättelsetjänst och tillåtit att användarna avlyssnas. Microsoft har bland annat hjälpt organisationen NSA att lösa upp bolagets krypteringsnycklar

Ny Teknik

 

Det är ju äckligt alltihop, vad sysslar MS egentligen med?  :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inget steg i rätt riktning, endast ett nedröstat försök till steg i rätt riktning. :(

Unfortunately, Congress was unable to muster the votes to pass this important amendment. The amendment failed, with an extremely close vote of 205 to 217.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, hur kunde jag missa det...  :rolleyes:

Måste vara det röda skynke jag får framför ansiktet, var gång jag läser om hur amerikaner våldför sig på mänskligheten, som skymde sikten.   :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...