Tre miljoner artiklar i svenskspråkiga Wikipedia

JoWa

Recommended Posts

• 1 month later...

Den 1 augusti uppdaterades listan och svenskspråkiga Wikipedia är där den femte största Wikipedian, med 1 327 092 artiklar: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Wikipedias#List

Aktuellt antal artiklar (nu 1 407 693), och annan statistik för svenskspråkiga Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Special:Statistik&action=raw

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 2 weeks later...

Drygt 1,5 miljoner (nu 1 500 545) artiklar: https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Special:Statistik

Notera:

Runt slutet av januari/början av februari 2012 började ett arbetssätt där man använde robotprogram (botar) till skapandet av många nya artiklar. Det gällde främst artiklar om djur- och växtarter, där data hämtades från tillgängliga artdatabaser. Under september 2012 översteg artikelantalet 500 000, och i mars 2013 passerades 900 000 artiklar. 15 juni 2013 uppnådde svenskspråkiga Wikipedia 1 000 000 artiklar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskspr%C3%A5kiga_Wikipedia#Stora_.C3.B6kningar_2012_och_2013

Länk till inlägg
  • 10 months later...
  • 11 months later...

I väntan på att svenskspråkiga Wikipedia skall få två miljoner artiklar (nu 1 967 901) – och för att förhindra att denna tråd arkiveras innan så sker ;) – kommer här några gamla nyheter.

Storlek_p%C3%A5_svenskspr%C3%A5kiga_Wiki

Svenskspråkiga Wikipedia i bokhyllan (januari 2015)…

Länk till inlägg
  • 4 weeks later...
  • Den 29 juli 2014 blev svenskspråkiga Wikipedia den näst största Wikipedia-utgåvan. Det uppmärksammades bl.a. av SVT.

Det blev en världsnyhet inte bara i Sverige, utan även i USA, där huvudstadens mest lästa tidning meddelade: Sweden, of all places, just claimed the world’s second-largest Wikipedia (The Washington Post)

Länk till inlägg
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

SVT uppmärksammar Sverker Johansson, skapare av LsjbotHan har världsrekord på Wikipedia.

I juni uppmärksammade Wikimedia Blog Sverker Johansson och Lsjbot: Swedish Wikipedia surpasses 1 million articles with aid of article creation bot.

Med Lsjbots (och andras) hjälp kommer det snart att finnas tre miljoner artiklar i Svenskspråkiga Wikipedia (nu 2 747 188).

Och om någon missade det, fyllde Wikipedia nyss femton år: Wikipedia celebrates 15 years of free knowledge.

Länk till inlägg
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 5 months later...
  • 9 months later...

Arkiverat

Detta ämne är nu arkiverat och det går inte längre svara i det.

• Liknande innehåll

• Av melo
      Hej!
      Hur gör man att få rättstavning på svenska till min Firefox?
    • Av JoWa
      Förra veckan presenterade Wikimedia Foundation sina planer för förbättrad säkerhet vid anslutning till något av Wikimedia-projekten (Wikipedia, Wiktionary m.fl.):
      The future of HTTPS on Wikimedia projects
      Wikimedia-projekten har varit tillgängliga via HTTPS sedan 2011: Native HTTPS support enabled for all Wikimedia Foundation wikis
      Nu höjer de säkerhetsnivån genom att steg för steg se till att HTTPS används som standard. Att det görs stegvis beror på att deras nuvarande arkitektur inte kan hantera HTTPS som standard för alla. De börjar därför med inloggningen och inloggade användare.
      Tills HTTPS är aktiverat som standard på alla Wikimedia-sidor, rekommenderar Wikimedia att man använder HTTPS Everywhere (Chrome, Firefox; fungerar även med Opera 15+).
      En förbättring som inte nämns i bloggen är det förbättrade stödet för kryptografiska protokoll. Nu stöds den senaste och säkraste protokollversionen, TLS 1.2, mot tidigare TLS 1.0 som bästa protokoll ([Wikitech-l] no TLS 1.1 and 1.2 support).
      Dagen innan Wikimedia publicerade sina planer, presenterade Facebook sina ambitiösa planer för bättre säkerhet: Secure browsing by default 
      Detta efter att ha erbjudit HTTPS som alternativ sedan början av 2011: A Continued Commitment to Security
      Vidare kan nämnas att Myspace nu använder HTTPS som standard: https://myspace.com/
      Att Yahoo! Mail i början av 2013 gjorde HTTPS användbart för hela sessionen (inte bara inloggning och kontohantering) har tidigare rapporterats: Yahoo! Mail och SSL/TLS
      En del av Googles sedan länge pågående arbete med att förbättra säkerheten har också rapporterats: Krypterad Google-sökning
      Sammanfattningsvis kan sägas att 2013 ser ut att bli ett bra år för kryptering på Internet. Men samtidigt dyker Breach upp.
    • Av tokar86a
      Hej

Jag förösker lägga in svensk språklista men den värkar inte dycka upp som meny val efter när jag installerat den. Någon som vet vad det kan vara för fel?

Kör med engelsk Firefox.
    • Av Beldia
      Ser att det går tanka hem office 2013 från technet, men inte den svenska versionen. Är det någon som vet när den släpps på svenska?
    • Av ndr
      Hej,

Detta är egentligen inget problem utan mest irriterande

Jag avskyr att ha ett operativsystem där svenska och engelska är blandat i menyer, program etc och försöker oftast hålla mig till 1språk (ingen big deal jag vet

Har installerat Windows 8 Pro Engelsk version från 3 olika källor och språket i operativsystemet är ok, allt är på engelska.

Men av någon konstig anledning så är alltid standard apparna i Windows Store på svenska (Kalender, Mail, Bilder, Ekonomi) men resterande saker i metro är på engelska (Internet Explorer, Desktop etc)

Tar jag bort dessa standard appar och försöker tanka hem dom på nytt via Windows Store har jag bara valet att installera svensk version.

Har testat att skapa både ett lokalt användarkonto och en "mail-login-konto" om de har någon betydelse men resultatet är desamma.
      Har även satt samtliga regionsinställningar förutom tangentbordet till Engelska (USA) men de har inte hjälpt.

Som sagt det är inget stort problem men om någon stött på de tidigare och har en åtgärd så får ni gärna dela med er