Gå till innehåll

Problem med hårddisk


Space
Gå till lösning Löst av Space,

Recommended Posts

Har en intern extra hårddisk Samsung HD103UJ som ej längre finns i diskhanteraren. Vid uppstart får jag trycka F1

för att komma vidare. Har märkt att disken har ett tickande ljud som inte har hörts tidigare. Köra test på disken i datorn nu är inte möjligt vad jag kan se. Har någon tips på hur man kan testa disken? Eller får man utgå ifrån att disken är kass? 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Carsten,

 

Ja, jag befarar att disken har gjort sitt. Har kontinuerlig backup på datorn så ingen ko på isen! Disken är heller inte längre tillgänglig i datorn.

Ska man knäcka skivan i disken innan den skrotas (återvinns)? Har du förslag på en bra ersättare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsung är bra diskar så köp en sån när du ska ersätta den du saknar.  Knäcka skivan? har du hemlig info på den? Slå en eller et par spikar genom den om du inte har tillgång till ett raderingsprogram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Carsten,

 

Ja, jag befarar att disken har gjort sitt. Har kontinuerlig backup på datorn så ingen ko på isen! Disken är heller inte längre tillgänglig i datorn.

Ska man knäcka skivan i disken innan den skrotas (återvinns)? Har du förslag på en bra ersättare?

 

Förslag på ersättare: WD eller western digital som företaget heter, har jag alltid köpt. Har en extern hdd som jag har haft i nu 5 år och den har varit på i ca 926 dagar dvs över 2,5 år och den rullar på bra. Har 100% hälsa i Hard disk sentinel. Där kan du kolla hur hårddiskarna i datorn mår, och få rekommendationer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Disken kommer jag inte åt längre så radering är omöjlig vad jag kan se.

Då blir det några spikar som avslutar diskens liv!

Passar på att fråga ytterligare om mina diskar.

Har två stycken Seagate Baracuda 7200.10 320GB i datorn. De har varit med sedan 2008

så det kanske är dags att byta ut även dem i närtid för säkerhets skull?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, du behöver kanske inte byta ut dem redan, dom fungerar juh? Men det kan vara en bra idé att ha backup på allt värdefullt på de övriga diskarna? Detta ska man ta för vana att göra med jämna mellanrum oavsett det är en ny dator eller inte...

 

Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...