Gå till innehåll

Uppgradering av primärburken


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Som sagt... tänkte uppgradera den primära arbetshästen.

Har redan ett ganska nytt, ljuddämpat chassi och en drös lagringsdiskar, så jag tänkte mig något sånt här...

 

Intel Core i7 4770K
 
eller snikvarianten...
 
Intel Core i5 4670K
 
Gigabyte GA-Z87M-D3H - Micro ATX / Intel Z87

 

G.Skill TridentX 8GB DDR3 PC-19200 2400MHz CL10
 
OCZ RevoDrive 3 - (PCIe) SSD
 
...några invändningar?   ;)

 

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan? 

 

Njaee... egentligen är det 2:a-burken jag vill uppgradera, men det kändes som en bättre idé att helt enkelt byta primär.

 

Det är väl HD Graphics 5000 som gäller?

 

Har inte hittat några tillgängliga proppar med Intel® Iris™ Pro graphics ännu. Har heller aldrig haft något behov av "monstergrafik". Dom lär dessutom vara allt annat än prisvärda. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

På tal om prisvärd. Har svårt att tänka mig att Revodrive är värd prisskillnaden mot en vanlig SSD.

 

Dubbla hastigheten, för både skriv och läs, men kanske mest för att jag sedan länge bestämt att nästa uppgradering skall ha en PCIe-disk, som systemdisk.   :rolleyes:

 

Dessutom är det ju uppgradera jag skall göra... inte bygga en till, likadan.   ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

En liten uppdatering...

Apropå den OCZ RevoDrive 3 jag valde som systemdisk, ifall någon skulle fundera på en likadan. 

På hemsidan talas det om att disken skall komma till sin fulla rätt först och främst vid avancerad multitasking men jag märker ingen direkt skillnad och vet inte hur man kan mäta det. Det verktyg som rekommenderas för prestandamätning är ATTO Disk Benchmark eftersom AS SSD Benchmark påstås inte fungera bra med den här disken. 

Nu har jag möjlighet att jämföra med OCZ:as flaggskepp, Vector och det verkar som den faktiskt är snabbare än RevoDrive upp till 16kb stora överföringar, men därefter ser RevoDrive ut att få upp ångan ordentligt.

Jag har lite svårt att avgöra vad som är bäst, men 2 st Vector i RAID0 skulle troligen kännas lika snabbt och bli betydligt billigare (mycket bra pris på Pixmania just nu).

Har beställt ytterligare en Vector 128GB, så snart kan jag kolla. RevoDriven får isf lätt plats i nån av dom andra burkarna.   :P

 

post-1936-0-47034800-1380441087_thumb.pn

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...