Beldia Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Har en intel ssd disk. I win 8 så fungerar den med optimering, men när jag har uppgraderat till win 8.1 så kör den till ca 80% sen stannar den och efter ett tag så blir det blåskärm, har provat att installera om 2 gånger men med samma resultat. Fungerar i win 8 men inte i win 8.1. Är det nån som kan ha en ide vad jag ska göra? Har inte provat att installera från iso än, kan det hjälpa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Vad är det för optimering du syftar på? Man bör inte defragmentera SSD, man vinner inget prestandamässigt samtidigt som det "sliter" på disken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beldia Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 När man optimerar en ssd disk i defrag på win 8 kör den trim istället Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Det skulle kunna vara specifikt för din disk. Här fungerar det utmärkt på min A-Data-disk, med uppgradering från Win 8 till 8.1. Du skulle kunna prova att uppgradera diskens firmware, om det finns nyare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beldia Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 Jag har en Intel 520 480 GB, Enligt min kompis som har byggt datorn åt mig så är det senaste firmwaren. Jag har alldrig haft några problem med win 8. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Senaste firmware är v2.0.3, släppt 2013-06-20... bara att kolla vad du har. https://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&ProductFamily=Solid-State+Drives+and+Caching&ProductLine=Intel%C2%AE+High+Performance+Solid-State+Drive&ProductProduct=Intel%C2%AE+SSD+520+Series+(480GB%2c+2.5in+SATA+6Gb%2fs%2c+25nm%2c+MLC)&ProdId=3474&LineId=3014&FamilyId=3124 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beldia Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 Jag provar att installera 8.1 sen installerar jag senaste firmwaren, funkar det inte med windows defrag, så kanm jag använda intel toolbox Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 1, 2013 Share Posted July 1, 2013 Fast du skulle nog göra tvärt om i så fall. Firmware först och Win sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beldia Posted July 1, 2013 Author Share Posted July 1, 2013 Jag tog firmware first sen win 8.1 uppgraderingen, nu funkar defrag med trim, Tack e-son för hjälpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts