Gå till innehåll

Fel vid kopiering av mappen AppData


andreas72

Recommended Posts

Jag har på senare tid inte lyckats med den till synes enkla operationen att kopiera mappen AppData som ligger under användarprofilen i Windows 7 till en annan hårddisk på samma dator. En stund efter att kopiering påbörjats får jag meddelandet i bifogad fil. Trycker jag "Ja" så fortsätter kopieringen en stund men sedan dyker samma meddelande upp igen efter en stund. Vissa mappar kopieras som de ska innan problemet uppstår men det blir mycket som missas.

 

Tidigare har detta gått hur bra som helst så jag undrar därför om någon har någon teori om varför detta problem uppstår. Jag vill nämligen gärna kunna göra backup på denna katalog.

 

Mvh Andreas

post-6856-0-16360000-1372790042.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ren kopiering är ingen bra metod för säkerhetskopiering (backup). Vad som händer är, att du försöker kopiera filer som redan finns på målplatsen. Följden blir att Windows hela tiden måste fråga om du vill ersätta den befintliga filen med den du nu försöker kopiera... samma sak gäller mappar.

Jag föreslår att du använder ett säkerhetskopieringsprogram av något slag. Ett program som bara kopierar ändrade och nya filer, istället för hela mappar.

FreeFileSync är min absoluta favorit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som händer är, att du försöker kopiera filer som redan finns på målplatsen.

Tack för ditt svar e-son! Men hur kan Windows tycka att filerna redan finnas på målplatsen om jag skapar en helt ny mapp, som då rimligen bör vara tom, och sedan försöker kopiera dit mappen AppData från Windows-partitionen som ligger på en annan disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nej, då bör det inte vara några problem, förutsatt att du ger den nya mappen ett annat namn, men ditt skärmklipp visar ju att mappen AppData redan finns, så jag utgick ifrån att den även innehöll undermappar och filer.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, skärmklippet visar att mappen redan finns även fast jag försöker att kopiera den till en nyskapad mapp med ett helt annat namn. Däremot hinner en hel del mappar och filer kopieras innan meddelandet i skärmklippet dyker upp, dvs. det uppstår inte direkt jag försöker att klistra in mappen AppData på det nya stället. Kan det vara att kopieringen blir avbruten av någon anledning och att Windows därefter försöker att börja om från början och då tycker att mappen redan finns? Men då är frågan vad som kan orsaka att kopieringen blir avbruten vid kopieringen av just denna mapp. Det har fungerat bra att kopiera många andra mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt svårt att säga vad som har hänt, så här på distans. Du kan ju börja med att kolla så att systemfilerna inte är skadade...

Starta Kommandotolken och skriv sfc /scannow och tryck Enter. Kör Windows Update när detta kommando gått klart!

En vild chansning i brist på bättre uppslag, men kanske den hittar och reparerar något fel.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En i mitt tycke underlig sak, är tidsstämpeln på den AppData-mapp som påstås finnas på målplatsen. Den verkar vara tre år gammal.

Hur gammal är datorn? Går systemklockan rätt? Har du kört en diskkontroll på på måldisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mappens eller någon av undermapparnas behörighet ändrats till någonting annat än "Fullständig behörighet" ?
Hjälper det med att endast kopiera undermapparna, och inte själva AppData mappen ?
Liknade problem :
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-files/manual-backup-of-user-appdata-fails/787d0b91-5890-4dbd-99c3-ca01bdb21d0c

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är något autostartande program igång som använder sig AppData mappen i samma veva när du försöker att kopiera den, typ något Adobe program  ?
Datorn försöker att kopiera men programmet kanske tolkar det som att platsen omdirigeras ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En i mitt tycke underlig sak, är tidsstämpeln på den AppData-mapp som påstås finnas på målplatsen. Den verkar vara tre år gammal.

Hur gammal är datorn? Går systemklockan rätt? Har du kört en diskkontroll på på måldisken?

 

Tidsstämplen på den AppData-mapp som påstås finnas på målplatsen är exakt samma som för källmappen och det stämmer exakt med det datum för när jag senaste installerade om OS:et. Så det bör nog inte vara några konstigheter med systemklockan. Inga problem med disken heller. Det verkar alltså som att kopieringen av någon anledning startar om från början och då tycker Windows att mappen redan finns på målplatsen.

 

Har mappens eller någon av undermapparnas behörighet ändrats till någonting annat än "Fullständig behörighet" ?

Hjälper det med att endast kopiera undermapparna, och inte själva AppData mappen ?

Jag har inte själv ändrat några behörigheter och är administratör på kontot jag kör men däremot kommer det ett UAC-meddelande om att jag måste ange administratörsbehörighet innan jag får kopiera vissa av mapparna trots att jag är administratör på kontot jag kör ifrån. Det räcker då att välja "Fortsätt", jag behöver inte ange något lösenord. Vad kan vara anledningen till detta? På min andra dator kommer inget sådant meddelande och där går det också bra att kopiera mappen.

 

Det fungerade problemfritt kopiera undermapparna LocalLow och Roaming men för undermappen Local blir det samma problem som för huvudmappen AppData.

 

Är något autostartande program igång som använder sig AppData mappen i samma veva när du försöker att kopiera den, typ något Adobe program  ?

Datorn försöker att kopiera men programmet kanske tolkar det som att platsen omdirigeras ?

Det skulle det säker kunna vara men inget jag är medveten om. Finns det något hyfsat enkelt sätt att ta reda på det?

 

Jag har kört sfc /scannow och vad jag förstår hittades inga problem eftersom resultatet blev "Inga integritetsbrott hittades". Stämmer det?

 

Loggfilen sfcdetails.txt innehåller en massa poster i stil med:

2013-07-07 19:33:28, Info                  CSI    000002e4 [sR] Beginning Verify and Repair transaction

2013-07-07 19:33:31, Info                  CSI    000002e6 [sR] Verify complete

2013-07-07 19:33:31, Info                  CSI    000002e7 [sR] Verifying 100 (0x0000000000000064) components

2013-07-07 19:33:31, Info                  CSI    000002e8 [sR] Beginning Verify and Repair transaction

2013-07-07 19:33:35, Info                  CSI    000002eb [sR] Verify complete

2013-07-07 19:33:35, Info                  CSI    000002ec [sR] Verifying 100 (0x0000000000000064) components

2013-07-07 19:33:35, Info                  CSI    000002ed [sR] Beginning Verify and Repair transaction

2013-07-07 19:33:38, Info                  CSI    000002ef [sR] Verify complete

2013-07-07 19:33:38, Info                  CSI    000002f0 [sR] Verifying 100 (0x0000000000000064) components

2013-07-07 19:33:38, Info                  CSI    000002f1 [sR] Beginning Verify and Repair transaction

2013-07-07 19:33:41, Info                  CSI    000002f3 [sR] Verify complete

 

 

I slutet hittas dock:

2013-07-07 19:34:04, Info                  CSI    00000311 [sR] Repairing 0 components

2013-07-07 19:34:04, Info                  CSI    00000312 [sR] Beginning Verify and Repair transaction

2013-07-07 19:34:04, Info                  CSI    00000314 [sR] Repair complete

 

Med eftersom det var 0 Components som reparerades så borde det väl vara OK, eller? Hittade inga "cannot repair..." i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En i mitt tycke underlig sak, är tidsstämpeln på den AppData-mapp som påstås finnas på målplatsen. Den verkar vara tre år gammal.

Hur gammal är datorn? Går systemklockan rätt? Har du kört en diskkontroll på på måldisken?

 

Tidsstämpeln på den AppData-mapp som påstås finnas på målplatsen är exakt samma som för källmappen och det stämmer exakt med det datum för när jag senaste installerade om OS:et. Så det bör nog inte vara några konstigheter med systemklockan. Inga problem med disken heller. Det verkar alltså som att kopieringen av någon anledning startar om från början och då tycker Windows att mappen redan finns på målplatsen.

 

Har mappens eller någon av undermapparnas behörighet ändrats till någonting annat än "Fullständig behörighet" ?

Hjälper det med att endast kopiera undermapparna, och inte själva AppData mappen ?

Jag har inte själv ändrat några behörigheter och är administratör på kontot jag kör ifrån, men däremot kommer det ett UAC-meddelande om att jag måste ange administratörsbehörighet innan jag får kopiera vissa av mapparna trots att jag alltså är administratör på kontot. Det räcker då att välja "Fortsätt", jag behöver inte ange något lösenord. Vad kan vara anledningen till detta? På min andra dator kommer inget sådant meddelande och där går det också bra att kopiera mappen.

 

Det fungerade problemfritt att kopiera undermapparna LocalLow och Roaming men för undermappen Local blir det samma problem som för huvudmappen AppData.

 

Är något autostartande program igång som använder sig AppData mappen i samma veva när du försöker att kopiera den, typ något Adobe program  ?

Datorn försöker att kopiera men programmet kanske tolkar det som att platsen omdirigeras ?

Det skulle det säkert kunna vara men inget jag är medveten om. Finns det något hyfsat enkelt sätt att ta reda på det?

 

Jag har kört sfc /scannow och vad jag förstår hittades inga problem eftersom resultatet blev "Inga integritetsbrott hittades". Stämmer det?

 

Loggfilen sfcdetails.txt innehåller en massa poster i stil med:

2013-07-07 19:33:28, Info                  CSI    000002e4 [sR] Beginning Verify and Repair transaction

2013-07-07 19:33:31, Info                  CSI    000002e6 [sR] Verify complete

2013-07-07 19:33:31, Info                  CSI    000002e7 [sR] Verifying 100 (0x0000000000000064) components

2013-07-07 19:33:31, Info                  CSI    000002e8 [sR] Beginning Verify and Repair transaction

2013-07-07 19:33:35, Info                  CSI    000002eb [sR] Verify complete

2013-07-07 19:33:35, Info                  CSI    000002ec [sR] Verifying 100 (0x0000000000000064) components

2013-07-07 19:33:35, Info                  CSI    000002ed [sR] Beginning Verify and Repair transaction

2013-07-07 19:33:38, Info                  CSI    000002ef [sR] Verify complete

2013-07-07 19:33:38, Info                  CSI    000002f0 [sR] Verifying 100 (0x0000000000000064) components

2013-07-07 19:33:38, Info                  CSI    000002f1 [sR] Beginning Verify and Repair transaction

2013-07-07 19:33:41, Info                  CSI    000002f3 [sR] Verify complete

 

 

I slutet hittas dock:

2013-07-07 19:34:04, Info                  CSI    00000311 [sR] Repairing 0 components

2013-07-07 19:34:04, Info                  CSI    00000312 [sR] Beginning Verify and Repair transaction

2013-07-07 19:34:04, Info                  CSI    00000314 [sR] Repair complete

 

Med eftersom det var 0 Components som reparerades så borde det väl vara OK, eller? Hittade inga "cannot repair..." i alla fall.

 

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag frågade om systemklockan för att om den går fel, brukar det kunna vara en indikation på att moderkortsbatteriet är på väg ner i putten, vilket i sin tur kan orsaka de mest underliga och oförklarliga systemfel, som t.ex dina problem.

Vad gäller tidsstämplarna så visar din skärmdump på ett helt annat datum för den mapp du försöker kopiera.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade om systemklockan för att om den går fel, brukar det kunna vara en indikation på att moderkortsbatteriet är på väg ner i putten, vilket i sin tur kan orsaka de mest underliga och oförklarliga systemfel, som t.ex dina problem.

Vad gäller tidsstämplarna så visar din skärmdump på ett helt annat datum för den mapp du försöker kopiera.

Ok, då förstår jag att det kan vara en bra idé att byta batteri om systemklockan börjar gå fel :).

 

När det gäller tidsstämplarna så är det ju ändå rätt konstigt att mappen AppData som Windows redan tycker finns på målplatsen har tidsstämpeln för när den mappen skapades på ursprungsplatsen och inte tidsstämpeln för när kopieringen startade. Om kopieringen blir avbruten och startar om från början borde ju mappen AppData som redan hunnit skapas på målplatsen ha samma tidsstämpel som tidpunkten för när kopieringen startades eftersom en mapp som man kopierar normalt sett brukar få den tidpunkt när kopieringen utförs som skapandedatum och inte den tidpunkt när den skapades på ursprungsplatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Eftersom det dyker upp en UAC ruta, tycks någonting vara igång, det behöver inte vara hela programmet, kan vara någon drivrutin el.dyl, och just Adobes Program gillar inte att de flyttas. Om det är program igång vid kopiering, kan skriva  msconfig  i sökfältet,

och kolla under flik Autostart, eller kan kolla med Autoruns eller med Process Explorer.
Autoruns :
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx
Process Explorer :
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx

 

Det kan vara UAC relaterat fel också, kan prova med att inaktivera UAC.
Har du provat med att kopiera via kommandotolken och med adminrättigheter, byt ut enhetsbeteckning och sökväg vid behov, tex. :

xcopy "%homepath%\AppData\Local" "D:Ny Mapp\AppData\Local" /e 

 

http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb491035.aspx

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med växlarna R och Y Slipper man allt tjat om filer som redan finns... den skriver helt enkelt över befintliga filer. Alltså...

 

XCOPY C:\Users\Användarnamn\AppData D:\Ny Mapp\AppData /E /R /Y
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo... :P

Tanken var annars om det fungerar med "Xcopy".

 

Förstod det... ville bara komplettera och visa på ett snabbare sätt att sköta en dylik kopiering, och fungerar det inte, så är det nog hög tid att reparera (installera om) systemet. Själv kör jag alla stora kopieringsjobb i xcopy. Startat med rätt argument, kan man gå och fika under tiden.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstod det... ville bara komplettera och visa på ett snabbare sätt att sköta en dylik kopiering, och fungerar det inte, så är det nog hög tid att reparera (installera om) systemet. Själv kör jag alla stora kopieringsjobb i xcopy. Startat med rätt argument, kan man gå och fika under tiden.   :)

 

Jo, är inne på samma linje, under 3 år brukar det ha hänt en del. Jag argumenterar inte emot.. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...