Gå till innehåll

"RAS Async adapter" - kan inte hitta drivare


ycc
Gå till lösning Löst av Turbopump,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag hjälper en kompis att ominstallera hans XP.

 

Efter att ha kört XP-skivan (nyinstallation) så kopplar den inte upp mot nätet. Det går inte att skapa en uppkoppling efterson XP inte hittar nätverkskortet. Tittar man i "system" så heter nätverkskortet/LAN-adaptern "RAS Async adapter".

Jag hittade en drivare på nätet. (Kan tyvärr inte återupprepa det nu när jag kör från mig.) Den funkade dock inte.

 

Vilken drivrutin skall man ha till nätverkskortet "RAS Async adapter"?

 

Tack

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för dator, fabrikat och modell. Utifrån detta gå in på datorns supportsida. Ex. om det är en HP gå in på HP supportsida, ange datormodellen och sök efter drivrutiner (firmware) till Windows XP. Leta efter drivrutinerna till ethernet om det är trådat nätverkskort alt. wireless adapter om det är trådlöst nätverkskort. Förmodligen heter nätverkskortet i själva verket något helt annat än RAS Async adapter.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Datorn är köpt i "en affär som själva bygger sina datorer" så tyvärr kunde vi inte finna någon märkning på datorn. Det är ett trådat nätverkskort/ethernet adapter.

 

Just nu har jag inte tillgång till datorn, men jag tänkte rekommendera min polare att öppna datorn och ta bild av kortet eller försöka ta kontakt med affären där datorn är köpt. Men jag vet inte hur lätt detta är för honom. Det vore ju bra om man kunde hitta en drivare ändå, utgående från det namn som anges i Windows "system, hårdvara", alltså "RAS Sync Adapter", Det var den enda indentifikation av kortet vi kunde hitta.

 

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kan prova med "System Information for Windows-SIW" för att se om det hittar nätverkskortet, dvs. dess fabrikat.
Det finns portabel version som man inte behöver installera.
http://gtopala.com/

Har för mig att "RAS Async Adapter" har någonting att göra med "Remote Access Service eller Remote Access Connection Service".
Det kanske följer med drivrutiner till den om ni hittar rätt NIC drivrutiner.

 

Edit :
Såg att det har blivit betalversioner av SIW, fri version :
http://siw.en.softonic.com/

 

Kan prova med Belarc Advisor annars :
http://belarc.com/free_download.html
http://belarc-advisor.en.softonic.com/

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för förslagen jarru. Då har vi lite fler sätt att försöka identifiera. Skall prova detta. Vi har en annan, uppkopplad dator hos min kompis och kan flytta program till problemdatorn med usb-sticka.

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det går förmodligen både snabbare och enklare att identifiera kortet via maskinvaru-ID, om det inte är just det som ovan nämnda program gör.

Gå till Enhetshanteraren, högerklicka på kortet och välj egenskaper.

Under fliken "Information" hittar du maskinvaru-ID i dropp-listan. Googla på det...

 

How to identify your adapter PCI Device ID

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schysst, tack för förslagen. "RAS ..." kan alltså vara namn på mjukvara. Jag skall kolla om det går att gräva vidare efter hårdvarans namn och drivrutin med hjälp av era förslag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Trådade nätverkskort brukar vara integrerade med moderkortet om inte datorn är lastgammal. Kan du få fram vilket moderkort det är e.x. med hjälp av programmet speccy

http://www.piriform.com/speccy

så kan man utifrån moderkortets fabrikat,  e.x. är det ett gigabytekort, gå in på gigabytes supportsida och hitta drivrutiner till nätverkskortet (lan).   

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådade nätverkskort brukar vara integrerade med moderkortet  ...

Det kan vara det jag missade. Min polare hade CD för moderkortet, men jag körde inte den för jag tänkte det bara var BIOS. Skall prova det när vi fortsätter nästa vecka.

Tack för många bra svar i tråden. Nu har jag fått lite uppslag att prova vidare med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det kan vara det jag missade. Min polare hade CD för moderkortet, men jag körde inte den för jag tänkte det bara var BIOS. Skall prova det när vi fortsätter nästa vecka.

Tack för många bra svar i tråden. Nu har jag fått lite uppslag att prova vidare med.

 

Funkar det nu? :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tipps om foton hos ifolor.se

Redigerad av nagre
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det nu? :)

Tack för frågan. Min polare är så upptagen att han tar kontakt med mig nästa vecka när han har tid att fortsätta. Jag rapporterar senare hur det gått. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Min polare och hans fru är barnvakt för sina barnbarn så han verkar superupptagen tills barnens föräldrar får semester :)

 

Men jag ringde honom och föreslog att han skulle köra skivan för moderkortet. Då löste sig problemet och nätverkskortet funkar nu. Som sagts så är nätverkskortet troligen integrerat på moderkortet.

 

De bor en bit från mig, men nästa gång jag är där skall jag kolla om det går att identifiera kortet lite bättre genom att klicka noggrannare i Enhetshanterarens paneler än jag gjorde. "RAS Async ..." är ju kanske, som tidigare sagts, bara ett Microsoftskt "abstraktionslager" för kortet.

 

Tack för bra hjälp i tråden att lösa problemet, många användbara svar.

 

Redigerad av ycc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är av intresse, men jag kan ju rapportera i alla fall. Jag åkte förbi min polare idag och fixade en del med hans dator. Allt funkar bra nu.

Efter det att han kört moderkortets skiva stod det nu Realtek RTL 8102E i device handler under nätverkskort.

Moderkortets CD-skiva heter P5KPL-AM (Asus)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...