Gå till innehåll

Vad har ni för arbetstemp. på Chipset (Intel PCH)


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Som sagt... vad har ni för temperatur på chipset? Jag har som synes runt 52 grader på min primära arbetshäst, som jag nu tänker degradera till sekundär. Vill därför få en uppfattning om ett ungefärligt "normalvärde" då nästa bygge är under intrimmning.

Lämpligt program att mäta med är HWiNFO/32/64

 

post-1936-0-68318700-1373548891_thumb.pn

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för bidraget! Det verkar variera stort.

På nyaste moderkortet är, efter en stunds körning, PCH uppe i över 70 grader... alla andra temperaturer är "normalt" svala. Man undrar vad som är acceptabelt och om man kan göra något för att sänka temperaturen, informationen på området är väldigt knapphändig. Eller har jag plötsligt tappat mitt vanligtvis goda "söksinne". Finns det t.ex bättre kylflänsar att köpa till?

Jag testade att lyfta på kylflänsen och lägga en microdroppe kylpasta på kretsen... det gjorde ingen skillnad. Detta har jag dock praktiserat med framgång på äldre moderkort.

 

Edit:

Hittade iaf en sida med kylflänsar till salu, så visst finns det.

http://www.frozencpu.com/cat/l2/g40/c16/list/p1/Air_Cooling-Chipset_HeatsinksCoolers.html?id=xAsFzyfS

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett något inlägg någonstans om någon som limmade fast en liten fläkt ovanpå chipset-flänsen.

Hur är det med ventilationen av chassit?

Det är kanske en bättre (en till) chassifläkt som behövs för att öka luftflödet genom flänsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaee... helt ny rigg med bästa tänkbara bestyckning vad gäller fläktar och chassi. Gigabyte har helt enkelt låtit design gå före funktion den här gången, iaf när det gäller chipset-kylningen. Ny, bättre kylfläns är vad som krävs för att sänka den temperaturen. Burken i sig är rena kylskåpet... som alla mina byggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från över 70 grader (73 närmare bestämt) till 46 grader tycker jag är dramatiskt nog. 70 grader är helt enkelt inte acceptabelt i mina ögon. Fast du jämförde kanske med gamla systemet i första inlägget.   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från över 70 grader (73 närmare bestämt) till 46 grader tycker jag är dramatiskt nog. 70 grader är helt enkelt inte acceptabelt i mina ögon. Fast du jämförde kanske med gamla systemet i första inlägget.   ;)

 

Jo det var gamla jag jämförde med. Från 70 var det ju lite mer lönt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...