e-son Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 (edited) Som sagt... vad har ni för temperatur på chipset? Jag har som synes runt 52 grader på min primära arbetshäst, som jag nu tänker degradera till sekundär. Vill därför få en uppfattning om ett ungefärligt "normalvärde" då nästa bygge är under intrimmning. Lämpligt program att mäta med är HWiNFO/32/64 Edited July 11, 2013 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gebe Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Jag har som synes mycket högre temp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 11, 2013 Author Share Posted July 11, 2013 Tack! Ungefär där ligger nybygget. Fler mätningar önskas ödmjukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Hade gärna bidragit, men jag har ingen sensor för chipsetet. Eller är jag blind? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 11, 2013 Author Share Posted July 11, 2013 Nej, jag ser inte heller någon PCH i ditt skärmklipp... som dock ser lite "klippt och klistrat" ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turbopump Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Mitt bidrag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 13, 2013 Author Share Posted July 13, 2013 Tackar! Det var väldigt lågt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 51,0 grader har jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 13, 2013 Author Share Posted July 13, 2013 (edited) Tack för bidraget! Det verkar variera stort. På nyaste moderkortet är, efter en stunds körning, PCH uppe i över 70 grader... alla andra temperaturer är "normalt" svala. Man undrar vad som är acceptabelt och om man kan göra något för att sänka temperaturen, informationen på området är väldigt knapphändig. Eller har jag plötsligt tappat mitt vanligtvis goda "söksinne". Finns det t.ex bättre kylflänsar att köpa till? Jag testade att lyfta på kylflänsen och lägga en microdroppe kylpasta på kretsen... det gjorde ingen skillnad. Detta har jag dock praktiserat med framgång på äldre moderkort. Edit: Hittade iaf en sida med kylflänsar till salu, så visst finns det. http://www.frozencpu.com/cat/l2/g40/c16/list/p1/Air_Cooling-Chipset_HeatsinksCoolers.html?id=xAsFzyfS Edited July 13, 2013 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Jag har sett något inlägg någonstans om någon som limmade fast en liten fläkt ovanpå chipset-flänsen. Hur är det med ventilationen av chassit? Det är kanske en bättre (en till) chassifläkt som behövs för att öka luftflödet genom flänsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 13, 2013 Author Share Posted July 13, 2013 Njaee... helt ny rigg med bästa tänkbara bestyckning vad gäller fläktar och chassi. Gigabyte har helt enkelt låtit design gå före funktion den här gången, iaf när det gäller chipset-kylningen. Ny, bättre kylfläns är vad som krävs för att sänka den temperaturen. Burken i sig är rena kylskåpet... som alla mina byggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 (edited) Med en bättre kylfläns monterad är problemet åtgärdat... maxtemp. är numera 46°C. Z87 verkar dock vara en "het" krets överlag. Edited July 17, 2013 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Vad bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Lite bättre är ju också bättre, men det var ingen dramatisk skillnad kan jag tycka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted July 17, 2013 Author Share Posted July 17, 2013 Från över 70 grader (73 närmare bestämt) till 46 grader tycker jag är dramatiskt nog. 70 grader är helt enkelt inte acceptabelt i mina ögon. Fast du jämförde kanske med gamla systemet i första inlägget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DAson Posted July 17, 2013 Share Posted July 17, 2013 Jag har 51 grader på min. //DAson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted July 18, 2013 Share Posted July 18, 2013 Från över 70 grader (73 närmare bestämt) till 46 grader tycker jag är dramatiskt nog. 70 grader är helt enkelt inte acceptabelt i mina ögon. Fast du jämförde kanske med gamla systemet i första inlägget. Jo det var gamla jag jämförde med. Från 70 var det ju lite mer lönt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts