Gå till innehåll

Fiber och trådlöst


Recommended Posts

Har i dagarna fått kopplat in fiber i huset, placerat på bottenvåningen vid trappen till ovanvåningen. Har tre datorer trådlöst, en ca 3 meter från routern, 2 st ovanför trappan. Har/hade en router DIR 655 och fick bara värden på ca 20-25 Mbps. Installatören kom hit och eftersom jag var på jobbet så fick jag infon per telefon. Han sa att datorn bara hade kapacitet till 64 Mbps på det trådlösa. Var hittar jag den infon? Har kollat på enhetshanteraren men förstår inte siffrorna. Det är en HP Pavilion g6, nätverkskortet heter: Qualcomm Atheros AR9285 802.11b/g/n WiFi adapter. Jag har letat här på forumet men kan inte läsa ut infon på datorn /förstår den inte. ...

 

De andra två datorerna står ovanför trappan och där var värdena ännu något sämre. 

Han bytade router till en Zyxel nbg 5615, och värdena blev något bättre på HP:n som stod närmst routern, värde på ca 55 Mbps. Förstår att detta är en hel vetenskap med trådlöst, men hur ser jag vad datorn har för kapacitet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha då kan jag nog lista ut att de andra datorerna står för 54 Mbps (Dell Wireless 1505 draft 802.11n wlan mincard och dell wireless 1397 wlan minicard). Angående routern så vet jag inte detta än. Har som sagt fått den i eftermiddags, och jag tittar på den nu. Men allt är på engelska (saknar min Dir655 som jag hade lite koll på, OCH var på svenska..). Vet inte riktigt var jag hittar det med "n" kanalen/bandet än, får nog titta mer ... 

 

TACK för ditt svar Alex! Vet du mer om inställningen får du gärna skriva det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

kolla så routern står på auto 20/40 mhz

 

enligt steg 7 i denna manual (pdf dlink.se)

 

ftp://ftp.dlink.se/products/FAQ/DIR-xxx-How_do_I_setup_the_router_without_the_CD_se.pdf

 

mvh alex

 

 

du behöver inte göra någon ändring i routerns inställningar ifall den är redan står på detta

Redigerad av alex_m
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken - även om det är en annan router ( min gamla) så är den ju jättebra att ha som mall :)

 

Har tittat lite mer och har lite frågor- hoppas att någon kan hjälpa mig att räta ut frågetecknen.

 

 

1. På routern finns två nätverk, en för varje frekvens (2,4 och 5), Två av datorerna hittar endast 2,4 (fast att jag lagt till dom i listan över nätverk) - finns det något jag kan göra åt det? En av datorerna som INTE hittar 5 Ghz är den som är nyast (  HP Pavilion g6, står närmst ca 3 meter ifrån)

 

2. I routerns inställningar så står kanalväljaren på autoselect- kan/ska man ändra det? Kan det påverka/förbättra den dåliga hastigheten på ovanvåningen. (Routerns placering är nedanför en trappa, en dator står precis ovanför trappan, får hastighet ca 20 Mbps, och en står ca 6-7 meter längre bort på ovanvåningen får ca 8 Mbps).

 

3. Finns det möjlighet att på något sätt förstärka /förlänga signalen på ovanvåningen - en extra antenn eller något?

 

4. Kan det förbättra värdet på ovanvåningen att testa en annan router? Förslag? ( Den som testas nu är en Zyxel NBG5615)

 

TACK på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...