Gå till innehåll

Tar bort från hårddisk


Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

har ett problem. jag har tagit bort filer från start: kontrollpanelen: avinstallera program.

där har jag tagit bort alla program precis så som när det var när jag fick datorn.

datorn var precis från affären och hade 62 GB kvar i hårddisken c: där alla Windows filer finns.

jag tog bort alla program men det slutade vid att jag har bara har 5GB kvar när den var proppfull när jag tog bort alla filer från avinstallera ett program.

min fråga är nu hur gör jag så att det blir som förr när jag fick datorn eller runt 62GB har prövat diskrensning och defraggler ccleaner och alla program som folk har som tar bort alla filer.

alla spel är borta ur datorn men dom troligsvis finns kvar för att dom ligger på runt 15GB vardera men det har abra försvunnit 5GB.

jag har försökt att leta efter spelen men finns ingenstans där jag kan spela dom så dom är borta.

det är en Laptop så skiva finns inte.

 

vad är problemet? hur gör jag så att jag kan andvända datorn igen så att jag kan installera viktiga programm som jag behöver för mitt arbete?

jag är öppen för alla förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla för säkerhets skull genom C:\Program och/eller C:\Program (x86) mapparna ifall där ligger kvar några kataloger från program som du vet att du avinstallerat. Det är inte alltid allt försvinner och det är inte alltid städprogrammen hittar det heller.

 

Om du inte aktivt valt vart nedladdade filer ska hamna så brukar även de hamna i Mina Dokument/Nerladdade Filer eller något liknande vilket även det är på C: och det är inte säkert det töms av städprogrammen heller beroende på hur de är inställda.

 

Sedan kan det ju faktiskt vara annat än program som du fyllt hårddisken med, bilder, filmer, musik och andra dokument i Mina Dokument eller på andra platser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla för säkerhets skull genom C:\Program och/eller C:\Program (x86) mapparna ifall där ligger kvar några kataloger från program som du vet att du avinstallerat. Det är inte alltid allt försvinner och det är inte alltid städprogrammen hittar det heller.

 

Om du inte aktivt valt vart nedladdade filer ska hamna så brukar även de hamna i Mina Dokument/Nerladdade Filer eller något liknande vilket även det är på C: och det är inte säkert det töms av städprogrammen heller beroende på hur de är inställda.

 

Sedan kan det ju faktiskt vara annat än program som du fyllt hårddisken med, bilder, filmer, musik och andra dokument i Mina Dokument eller på andra platser.

 

jag har tittat och tömt filerna från 86x så det finns bara filer från när jag köpte datorn.

jag har sökt i Start: och sökt där och hittade filerna men det står dom inte finns.

man kan nu säga att filerna är som små spöken som finnd men inte finns.

om det nu finns något man kan göra vet jag inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En sak som jag sett att många gör och får dåligt med diskutrymme är att ha stora filer eller mappar med t.ex musik och filmer på skrivbordet.

Du kan prova köra TreeSize (Free) http://www.jam-software.com/treesize_free/ så kan du se hur stora varje mapp på din hårddisk är och vad det är som kan ta upp diskutrymmet.

Ett annat tips kan vara att köra en chkdisk, då det ibland händer att det verkliga lediga utrymmet ibland rapporteras felaktigt till Windows.

 

http://support.microsoft.com/kb/315265/sv

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag sett att många gör och får dåligt med diskutrymme är att ha stora filer eller mappar med t.ex musik och filmer på skrivbordet.

Du kan prova köra TreeSize (Free) http://www.jam-software.com/treesize_free/ så kan du se hur stora varje mapp på din hårddisk är och vad det är som kan ta upp diskutrymmet.

Ett annat tips kan vara att köra en chkdisk, då det ibland händer att det verkliga lediga utrymmet ibland rapporteras felaktigt till Windows.

 

http://support.microsoft.com/kb/315265/sv

 

tack såmycket men jag har bara 10GB musik men inga filmer inget annat så då fattas det runt 50GB och såhar jag lite dokument som tar runt 200 MB i mitt biblotek.

papperskorgen är rensad innan jag lad upp detta inlägg.

kanske så kunde man bara ta disken och trycka på delete på alla mappar men eftersom windows saker finns så kansk inte det är någon bra idé att man raderar så man inte kan starta windows igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min fråga är nu hur gör jag så att det blir som förr när jag fick datorn

...

det är en Laptop så skiva finns inte.

Märkesdatorer (oavsett om det är en bärbar eller en stationär dator) levereras med en återställningspartition på hårddisken som man kan använda för att återställa datorn till leveransskick. Normalt startar man återställningen genom att trycka på någon särskild tangent precis efter att man startat datorn. Vilken tangent det är varierar mellan olika datormodeller men det står alltid i datormanualen, som ofta är installerad i datorn men som också går att ladda ner från datortillverkarens webbplats. Om du vill ha hjälp med att hitta manualen får du skriva vad du har för datormodell.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har en dell latitude med intel core i3.

har prövat återställning men den vill ha en skiva som jag har försök med spökskiva som deamontools som jag kan men fungerar inte med spökskiva om jag nu hade rätt skiva.

jag skulle hellst gärna göra återställning om det funkar för USB har jag och allt men ingen sak som läser in skivor och så kan ajg inte köpa en heller för dom kostar mycket pengar.

 

latitude dell laptop har intel i3. allt jag vet om denna dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Observera att vid en återställning till leveransskick tas allt bort från hårddisken innan Windows läggs in. Du måste alltså ha säkerhetskopior på allt du vill behålla.

Kolla till höger på https://www.dell.com/support/home/se/sv/sedhs1?c=se&l=sv&s=dhs för hur du hittar ditt "Service Tag-nummer". Skriv sedan in det i rutan för att komma till webbsidan men t ex manualer till datorn.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det har jag inte men om detta inte kräver en reparationsskiva från windows eller något sånt så kan jag andvända den.

vill hellst veta om man behöver det innan jag kan pröva det som står vid din länk för att förhindra att datorn går sönder som jag är väldigt rädd att göra.

frågan är: behöver jag en avbildningsfil eller en reparationskiva från windows för att göra det som anvisningarna visar vid länken som Cecilia länkade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tryckt upprepade gånger på F8 ända från att du sätter på datorn tills inloggningsbilden visas, typ 3 gånger i sekunden?

 

jag ser inte såbra så jag råkade trycka på f6 men det gick bra tillslut och jag fick upp cker på där man trycker på Reperera Din Dator.

Problemet är bara att när man trycker på enter när jag har valt Reperera så läser windows in filerna och sedan startas windows och man kan logga in.

enligt anvisningarna ska man välja språk och Dell Fctory image kommer men tydligen så struntar Windows att jag har valt att Reperera datorn och beter sig som att jag aldrig tryckte på Reperera din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...