Gå till innehåll

Skicka filer över nätverk?


Recommended Posts

Jorå. Här sitter man med en liten fråga. :D

Det är så att jag och min bror sitter på i ett nätverk. Och förutom MSN så skulle det vara smidigt att kunna skicka filer till varandra. Vad finns det för olika sätt? Går det genom CMD:n? Om ni tipsar om DC++ så får ni gärna förklara ganska utförligt hur man lägger upp en egen hubb etc..

Kom med så många förslag som möjligt! Ni hjälper ju inte bara mig, även alla andra som läser detta på forumet.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det beror lite på...vilken typ av nätver ni sitter i.

Är det ett hemmanät eller är det så att ni sitter skilda åt i olika bostäder?

Dc++ är inget jag rekommenderar eftersom det är ett p2p och föga lagligt (programmet i sig är inte olagligt).

Ni kan dela filer genom att bara dela ut kataloger på respektive dator, eller att ni sätter upp en enkel ftp server etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det lättaste är nog att du delar mappar lr partion du vill dela med din bror så kriver du in bara hans lan ip det ska se ut 192.168.1.153 lr någt sånt sedan om ni inte sitter i samm arbetsgrupp så e det bara att skriva in tex om du sitter på en som heter HOME så slriver du upp HOME/ hans datorn namn å hans lösen å om han inte har så komer det in av sig själv

e gasnska så trött hoppas dtta inte för vilseledande :P men annars finns det inställnigar under systermegenskaper och unde fliken "Datornamn" kan du hitta en gude (har ej testa den ) lr tryck på ändra för at komma in i samma arbetsgrupp om ni nu sitter i en sådat fast det är en satndard i xP

yess lycka till vill höra hur det gick  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Ett litet förtydligande av Dj's förslag som är det absolut enklaste i erat fall.

Lägg till "NetBIOS över Tcp/ip", om du inte vet hur du ska göra gå till http://support.microsoft.com/kb/318030/sv.  Beges har skrivit en bra förklaring på detta men jag hittar den inte nu i det nya forumet, så det får bli ms i stället :D

Om ni har samma "Arbetsgrupp" så är det bara att dela ut filer och kataloger på varsin dator.

När ni ska hämta...om allt är som det ska är det bara att klicka på "Mina Nätverksplatser" och allt du har tillgång till ska visas där.

Annars går det bra att skriva: datornamnet på den dator du ska gå till , du skriver i "Kör" rutan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...