Gå till innehåll

Kan varken avinstallera eller uppdatera Bank-ID


snuzie

Recommended Posts

Jag hoppas på hjälp här, för Nordeas internetsupport kunde inte hjälpa till. Jag har följande problem;

 

Bank-ID-programmet, v.4.19.1 har orsakat att min laptop som kör Win7, SP1 och samtliga uppdateringar som finns tillgängliga, ibland hänger sig vid uppstart. När jag äntligen spårat orsaken så hittade jag en uppdatering, v.4.19.3, som jag försökte installera. Det går så långt till att den verkligen installerar, men så när den ska avsluta så går den gröna statusen från 100% ner till 0% istället för tvärtom. Sedan händer inget mer, och version 4.19.1 är den som fortfarande finns i datorn. När installationen av uppdateringen inte fungerade så försökte jag avinstallera den tidigare versionen men inte heller det går, samma sak händer. Det går utmärkt att avinstallera andra program, det har jag testat. Har någon en idé om vad som kan vara problemet, och hur kommer jag runt det? Just nu vill jag mest bara bli av med programmet så att Win inte hänger sig vid uppstart. Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan i alla fall hjälpa dig med att se till att programmet inte startas automatiskt när du loggar in.

Klicka på Start-knappen.

I den lilla sökrutan precis ovanför skriver du in:

msconfig

Klicka på programmet när det kommer upp i listan ovanför.

På fliken Autostart tar du bort bocken framför Nexus Personal som är programmet för Bank ID.

Klicka på OK och starta om datorn.

Det är möjligt att programmet är lättare att avinstallera när det inte är igång.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen! Nu hänger sig datorn åtminstone inte vid uppstart. Tyvärr kvarstår själva problemet, jag blir inte av med sk*ten helt enkelt. Det bara GÅR inte att avinstallera eller uppdatera till en senare version av programmet. Jag ska ringa till Nordea i morgon igen, de har tydligen en avdelning för mer udda problem.

Igen, tack för hjälpen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så :)

Du skulle kunna pröva med en systemåterställning till en tidpunkt innan du försökte installera den nyare versionen, bara för att säkerställa att det inte är någon blandning av de två versionerna i datorn.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen, det har jag redan gjort till ingen nytta. Just nu nöjer jag mig med att ha programmet avstängt vid uppstart, Nordeas kundtjänst hade inte heller någon lösning på mitt problem. Tack för att du tog dig tid att svara!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade detta.. det gäller inte era versioner men åtgärden kanske fungerar för er ändå.

 

 

 Avinstallation från vanligt användarkonto gör att korrupt Personal ligger kvar
Om en användare avinstallerar Personal inloggad som en vanlig användare (i stället för som administratör) så
kommer det att leda till en ofullständig avinstallation och en korrupt Personal. Användaren får aldrig
anvisning att i stället köra som administratör.
Versioner: Personal 4.17.0; 4.18.0; 4.18.1; 4.18.2
Konsekvens: Personal avinstalleras inte rätt, men den slutar fungera.
Rekommendation: För att ta bort den korrupta installationen behöver användaren hämta Personal från
install.bankid.com igen och installera den som administratör (varpå den fungerar igen). Därefter kan
användaren avinstallera Personal, inloggad som administratör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

 Jag fick hjälp av min banks tekniker för att lösa detta irriterande problem.

Länken hjälpte mig https://install.bankid.com
Den är i princip självgående. Länken installerar en nu ID över den som trilskar och efter den överskrivningen är bara att avinstallera.

Det är bara att klicka på så fungerar den.  ( dock stängde jag av min virusskydd under tiden)

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur installerar jag ett program som administratör egentligen? Dum fråga, jag vet, men det finns inte som alternativ när jag högerklickar. Tusen tack för råden jag fått, jag måste testa att överinstallera den nya versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

 Jag fick hjälp av min banks tekniker för att lösa detta irriterande problem.

Länken hjälpte mig https://install.bankid.com

Den är i princip självgående. Länken installerar en nu ID över den som trilskar och efter den överskrivningen är bara att avinstallera.

Det är bara att klicka på så fungerar den.  ( dock stängde jag av min virusskydd under tiden)

Lycka till!

 

Jag har använt den men det fungerar inte heller, samma sak händer när jag installerar den senaste versionen som när jag försöker ta bort den gamla. Jag är redan inloggad som admin men det hjälper inte heller. Även om jag försöker avinstallera den tidigare versionen så fungerar den, den blir alltså inte korrupt utan helt enkelt inte påverkad alls. Nordea fattar ingenting heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt den men det fungerar inte heller, samma sak händer när jag installerar den senaste versionen som när jag försöker ta bort den gamla. Jag är redan inloggad som admin men det hjälper inte heller. Även om jag försöker avinstallera den tidigare versionen så fungerar den, den blir alltså inte korrupt utan helt enkelt inte påverkad alls. Nordea fattar ingenting heller.

 

Har du försökt stänga av virusskyddet?

Jag vet inte om det har betydelse, men jag hade sju själv väldigt svårt att avinstallera BankID.

Jag gjorde en omstart av datorn, sen stängde av virusskyddet och klickade på länken. Det var allt jag gjorde, Den gamla ID skrevs över och sen kunde avinstalleras. Och avslutade med att starta om igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenting funkar, varken omstart/stänga av antivirus/installera nya versionen/starta om igen, eller tredjepartsprogrammet. Jag får helt enkelt nöja mig med att ha kvar den gamla fortfarande fungerande versionen men ha den avstängd vid uppstart. Tack för att ni försökte hjälpa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Jag hade samma problem (förvisso Win XP). Problemet för mig var att det i installationsmappen (C:\Program Files\Personal\bin) fanns två olika versioner av Personal.exe (den ena från en gammal installation/version av programmet). Jag tog bort den ena filen (den gamla) och kunde därefter ta bort BankID-installationen och installera den nya versionen.

När jag gjorde det hade jag startat datorn i Safe Mode, men jag har svårt att tro att det spelar en avgörande roll.

Hoppas att det kan hjälpa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollpanel > Lägg till eller ta bort program > BankID > "Klicka här om du vill se supportinformation" > Reparera > Omstart.

 

Använt Reparera några gånger när bankID krånglat.

 

 

Redigerad av essob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...
Postad (redigerade)

1. Avinstallera BankID Säkerhetsprogram via lägg till ta bort program.

2. Öppna mappen c:\program\ (kan heta "program(x86)", "program files" eller  "program files(x86)") och radera mappen "Personal" och/eller "BankID".

3. Gå in på denna länk för att hämta filen för windows

 

http://support.bankid.com/Global/supportbankidcom/Verktyg/EraseBISPRests.reg

 

Välj att du vill spara eller köra filen. Väljer du att spara filen så behöver du köra den efteråt genom att dubbelklicka på filen erasebisprests.

4. Starta om datorn.

5. Gå till https://install.bankid.com och kör igenom alla steg där för att få hem BankID Säkerhetsprogram.

6. Starta om din dator igen.

Redigerad av dessbee
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...