snuzie Postad Augusti 8, 2013 Dela Postad Augusti 8, 2013 Jag hoppas på hjälp här, för Nordeas internetsupport kunde inte hjälpa till. Jag har följande problem; Bank-ID-programmet, v.4.19.1 har orsakat att min laptop som kör Win7, SP1 och samtliga uppdateringar som finns tillgängliga, ibland hänger sig vid uppstart. När jag äntligen spårat orsaken så hittade jag en uppdatering, v.4.19.3, som jag försökte installera. Det går så långt till att den verkligen installerar, men så när den ska avsluta så går den gröna statusen från 100% ner till 0% istället för tvärtom. Sedan händer inget mer, och version 4.19.1 är den som fortfarande finns i datorn. När installationen av uppdateringen inte fungerade så försökte jag avinstallera den tidigare versionen men inte heller det går, samma sak händer. Det går utmärkt att avinstallera andra program, det har jag testat. Har någon en idé om vad som kan vara problemet, och hur kommer jag runt det? Just nu vill jag mest bara bli av med programmet så att Win inte hänger sig vid uppstart. Tacksam för svar! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Cecilia Postad Augusti 8, 2013 Dela Postad Augusti 8, 2013 (redigerade) Jag kan i alla fall hjälpa dig med att se till att programmet inte startas automatiskt när du loggar in. Klicka på Start-knappen. I den lilla sökrutan precis ovanför skriver du in: msconfig Klicka på programmet när det kommer upp i listan ovanför. På fliken Autostart tar du bort bocken framför Nexus Personal som är programmet för Bank ID. Klicka på OK och starta om datorn. Det är möjligt att programmet är lättare att avinstallera när det inte är igång. Redigerad Augusti 8, 2013 av Cecilia Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
snuzie Postad Augusti 8, 2013 Författare Dela Postad Augusti 8, 2013 Tack så mycket för hjälpen! Nu hänger sig datorn åtminstone inte vid uppstart. Tyvärr kvarstår själva problemet, jag blir inte av med sk*ten helt enkelt. Det bara GÅR inte att avinstallera eller uppdatera till en senare version av programmet. Jag ska ringa till Nordea i morgon igen, de har tydligen en avdelning för mer udda problem. Igen, tack för hjälpen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Cecilia Postad Augusti 8, 2013 Dela Postad Augusti 8, 2013 (redigerade) Det var så lite så Du skulle kunna pröva med en systemåterställning till en tidpunkt innan du försökte installera den nyare versionen, bara för att säkerställa att det inte är någon blandning av de två versionerna i datorn. Redigerad Augusti 8, 2013 av Cecilia Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
snuzie Postad Augusti 14, 2013 Författare Dela Postad Augusti 14, 2013 Tack igen, det har jag redan gjort till ingen nytta. Just nu nöjer jag mig med att ha programmet avstängt vid uppstart, Nordeas kundtjänst hade inte heller någon lösning på mitt problem. Tack för att du tog dig tid att svara! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
kristall Postad Augusti 20, 2013 Dela Postad Augusti 20, 2013 Har faktiskt samma problem.Vore verkligen bra om någon kunde hjälpa. För jag tror inte att vi är ensamma med det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Venoms Postad Augusti 20, 2013 Dela Postad Augusti 20, 2013 Jag hittade detta.. det gäller inte era versioner men åtgärden kanske fungerar för er ändå. Avinstallation från vanligt användarkonto gör att korrupt Personal ligger kvarOm en användare avinstallerar Personal inloggad som en vanlig användare (i stället för som administratör) såkommer det att leda till en ofullständig avinstallation och en korrupt Personal. Användaren får aldriganvisning att i stället köra som administratör.Versioner: Personal 4.17.0; 4.18.0; 4.18.1; 4.18.2Konsekvens: Personal avinstalleras inte rätt, men den slutar fungera.Rekommendation: För att ta bort den korrupta installationen behöver användaren hämta Personal fråninstall.bankid.com igen och installera den som administratör (varpå den fungerar igen). Därefter kananvändaren avinstallera Personal, inloggad som administratör. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
kristall Postad Augusti 20, 2013 Dela Postad Augusti 20, 2013 hej! Jag fick hjälp av min banks tekniker för att lösa detta irriterande problem. Länken hjälpte mig https://install.bankid.comDen är i princip självgående. Länken installerar en nu ID över den som trilskar och efter den överskrivningen är bara att avinstallera. Det är bara att klicka på så fungerar den. ( dock stängde jag av min virusskydd under tiden) Lycka till! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Venoms Postad Augusti 20, 2013 Dela Postad Augusti 20, 2013 precis vad som står i den quoten jag klistrade in... då gäller det för era versioner också. Dags att uppdatera databasen för versioner med samma fel igen Bank-id... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
snuzie Postad Augusti 20, 2013 Författare Dela Postad Augusti 20, 2013 Hur installerar jag ett program som administratör egentligen? Dum fråga, jag vet, men det finns inte som alternativ när jag högerklickar. Tusen tack för råden jag fått, jag måste testa att överinstallera den nya versionen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
snuzie Postad Augusti 20, 2013 Författare Dela Postad Augusti 20, 2013 hej! Jag fick hjälp av min banks tekniker för att lösa detta irriterande problem. Länken hjälpte mig https://install.bankid.com Den är i princip självgående. Länken installerar en nu ID över den som trilskar och efter den överskrivningen är bara att avinstallera. Det är bara att klicka på så fungerar den. ( dock stängde jag av min virusskydd under tiden) Lycka till! Jag har använt den men det fungerar inte heller, samma sak händer när jag installerar den senaste versionen som när jag försöker ta bort den gamla. Jag är redan inloggad som admin men det hjälper inte heller. Även om jag försöker avinstallera den tidigare versionen så fungerar den, den blir alltså inte korrupt utan helt enkelt inte påverkad alls. Nordea fattar ingenting heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
johnh3 Postad Augusti 21, 2013 Dela Postad Augusti 21, 2013 Det kan funka ibland med tredjepartsprogram: http://www.iobit.com/advanceduninstaller.php Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
kristall Postad Augusti 21, 2013 Dela Postad Augusti 21, 2013 Jag har använt den men det fungerar inte heller, samma sak händer när jag installerar den senaste versionen som när jag försöker ta bort den gamla. Jag är redan inloggad som admin men det hjälper inte heller. Även om jag försöker avinstallera den tidigare versionen så fungerar den, den blir alltså inte korrupt utan helt enkelt inte påverkad alls. Nordea fattar ingenting heller. Har du försökt stänga av virusskyddet? Jag vet inte om det har betydelse, men jag hade sju själv väldigt svårt att avinstallera BankID. Jag gjorde en omstart av datorn, sen stängde av virusskyddet och klickade på länken. Det var allt jag gjorde, Den gamla ID skrevs över och sen kunde avinstalleras. Och avslutade med att starta om igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
snuzie Postad Augusti 21, 2013 Författare Dela Postad Augusti 21, 2013 Ingenting funkar, varken omstart/stänga av antivirus/installera nya versionen/starta om igen, eller tredjepartsprogrammet. Jag får helt enkelt nöja mig med att ha kvar den gamla fortfarande fungerande versionen men ha den avstängd vid uppstart. Tack för att ni försökte hjälpa! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
PEK Postad November 20, 2013 Dela Postad November 20, 2013 Jag hade samma problem (förvisso Win XP). Problemet för mig var att det i installationsmappen (C:\Program Files\Personal\bin) fanns två olika versioner av Personal.exe (den ena från en gammal installation/version av programmet). Jag tog bort den ena filen (den gamla) och kunde därefter ta bort BankID-installationen och installera den nya versionen. När jag gjorde det hade jag startat datorn i Safe Mode, men jag har svårt att tro att det spelar en avgörande roll. Hoppas att det kan hjälpa... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
essob Postad November 21, 2013 Dela Postad November 21, 2013 (redigerade) Kontrollpanel > Lägg till eller ta bort program > BankID > "Klicka här om du vill se supportinformation" > Reparera > Omstart. Använt Reparera några gånger när bankID krånglat. Redigerad November 21, 2013 av essob Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
dessbee Postad Maj 25, 2014 Dela Postad Maj 25, 2014 (redigerade) 1. Avinstallera BankID Säkerhetsprogram via lägg till ta bort program. 2. Öppna mappen c:\program\ (kan heta "program(x86)", "program files" eller "program files(x86)") och radera mappen "Personal" och/eller "BankID". 3. Gå in på denna länk för att hämta filen för windows http://support.bankid.com/Global/supportbankidcom/Verktyg/EraseBISPRests.reg Välj att du vill spara eller köra filen. Väljer du att spara filen så behöver du köra den efteråt genom att dubbelklicka på filen erasebisprests. 4. Starta om datorn. 5. Gå till https://install.bankid.com och kör igenom alla steg där för att få hem BankID Säkerhetsprogram. 6. Starta om din dator igen. Redigerad Maj 25, 2014 av dessbee Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
plastiq Postad Maj 25, 2014 Dela Postad Maj 25, 2014 Vad du kan göra är att skaffa Autoruns som finns här :http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb963902.aspxSedan leta efter "nexus" och bocka ur den och starta om, och prova med att avinstallera/ominstallera,msconfig säger inte så mycket, det gör däremot autoruns Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser Fler delningsalternativ...
Recommended Posts
Delta i dialogen
Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.