Gå till innehåll

[LÖST] Startproblem


candela

Recommended Posts

Har fått följande problem:

Vid start av datorn ser allt normalt ut till "välkommen", sedan blir bildskärmen svart. Det enda som finns är pekaren och den kan jag flytta med musen. Blir tvungen att stänga av strömmen. Vid återstart kommer alternativet att starta via Felsäkert läge eller normal start. Väljer jag normal start återupprepas tidigare förlopp. Vid felsäkert läge hittar jag ingen felorsak. Har inte gjort några nyinstallationer. Endast senaste uppdateringar från Microsoft. Kan någon av er hjälpa mig att lösa detta problem?

Har Windows 7 Home premium (64 bitar). Har scannat med NOD32 och SuperAntiSpyware utan att finna något suspekt.

Har även gjort systemåterställning, men problemet dyker ändå upp.

Med vänlig hälsning

candela :unsure:

Redigerad av candela
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Gjorde du systemåterställningen till en tidpunkt innan Windows-uppdateringarna?

Om du har något mer än skärm, tangentbord och mus anslutet till datorn pröva med att ta bort det.

Är det alltså efter inloggningen som det blir svart i stället för att visa skrivbordet?

Har du haft någon mer skärm (teve) ansluten förut så att grafikkortet skickar ut bilden till den i stället för till den nu anslutna skärmen?

Har du möjlighet att pröva med en annan kontakt på grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Systemåterställning gjordes till tidpunkt före sista Windows-uppdateringarna. Har sedan januari en USB-anslutning för laddning och överföring av

data till smartphone (Samsung, använder programmet KIES för detta). Telefonen inte ständigt ansluten. Felet började uppträda i juli månad.

Det är efter inloggning som det blir svart. Har ingen annan skärm ansluten. Skärmen ansluten med VGA-kabel. Har tidigare testar att ansluta med DVI-kabel (vid första anslutningstillfället i november 2011) men tyckte inte att det fungerade bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia,

Körde en genomsökning med NOD32. Tre fel hittades och togs bort. Se bif bild.

Venoms,

Har inte lyckats start i felsäker läge  med F8. För att få fram felsäkert läge måste jag bryta strömmen och återstarta.

Just nu funkar datorn som vanligt. Vid nästa tillfälle kommer jag att testa ditt råd.

post-1775-0-40369300-1376820906_thumb.jp

Redigerad av candela
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det innebär att du har surfat till en webbsida med skadlig Java-kod. Ingen av de tre filerna var aktiv i datorn utan det är Javas mapp för tillfälliga filer (cache). Vad har du för Java-versioner installerade?

 

Har du någon aning om varför det plötsligt fungerar att logga in?

Eller menar du att detta med svart skärm efter inloggning bara är något som inträffar någon gång ibland?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecila  :) för att du intresserar dig för problemet.

Jag har Java SE 7 Update 25.

Har ingen aning om varför datorn stannar upp med svart skärm. Detta har inträffat ett par gånger tidigare.

Gick då bla in via felsäkert läge och systemåterställning. När det funkade trodde jag att felet var en avhjälpt.

Har kollat drivrutinen för grafikkortet och det är ok.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, för tillfället.

Förra gången i juli månad blev resultatet samma som nu. Vad kan det vara för felaktig uppdatering? Förmodar att Windowsuppdateringarna

är felfria? :unsure:

Efter systemåterställning har inga andra installationer eller uppdateringar än Windowsuppdateringar gjorts.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer att Microsoft-uppdateringar orsakar problem i många datorer. Nu i veckan drog de tillbaka en uppdatering för Exchange-servrar därför att den orsakade fel. I våras var det en uppdatering som gällde Windows som drogs tillbaka efter ett par dagar pga att många drabbades av problem. Sedan förekommer det rätt ofta att en viss uppdatering orsakar problem i någon enstaka dator därför att det i den datorn finns något buggigt program som börjar krascha när en Windows-fil ändras.

 

Om du har väntande Windows-uppdateringar bör du försöka installera dem en och en för att ta reda på vilken det är som orsakar problem i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för tillfället inga väntande uppdateringar. Vid nästa tillfälle kommer jag att göra som du föreslår. :)

Just nu fungerar allt som det skall. De uppdateringar som kan bli aktuella handlar i så fall om CCleaner och Revo Uninstaller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag har hittat lösningen i mitt fall. 

Använde programmet Recuva (Piriform). Testade "säker överskrivning" av ett antal filer. Startade om datorn och nu uppstod problemet igen.

Startade datorn i felsäker läge och avinstallerade Recuva samt gjorde en systemåterställning.

Nu funkar datorn som den skall :)

Redigerad av candela
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ju hänt förr att USB attiraljer ställer till med problem och datorn beter sig samma sätt,

dvs. skärmen blir svart men då brukar inte ens pekaren synas.

Har det hjälpt med att uppdatera drivrutinen för chipset ?

KIES kan vara en felkälla om den är autostartande, eller kolla igenom vad som autostartar ev. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pekaren syns men skärmen i övrigt är svart. KIES är inte med i autostarten. Har minsta möjliga i autostarten. Uppdatering av drivrutiner

är inte aktuellt.

Funderar på återställa datorn med en systemsäkerhetskopiering från 2013-06-20 då datorn fungerade korrekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har installerat ett testversion av IE 11 är det ju lämpligt att avinstallera den, för testversioner vet man aldrig vad de ställer till med.I Autoruns kan du, förutom det som redan är avbockat, även avbocka det från Eset, Intel Nexus och Secunia bara för att pröva (men du får ju vara extra försiktig när inte antivirusprogrammet är igång helt och hållet).

Tror du att det kan vara en framkomlig väg att återställa enligt systemsäkerhetskopieringen 20 juni?
Det beror ju helt på var felet ligger. Om det är en Windows-uppdatering blir det ju samma problem så fort uppdateringen kommer in igen. Om det är hårdvarufel lär ju det inte hjälpa. Men om du har installerat/avinstallerat något själv och det är det som spökar då hjälper det ju.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...