Veritech Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Tjena! Jag har fått ansvaret från Morsan min att ta hand om min Morfars dator efter att han gick bort i vintras. Problemet är att ingen frågade han vad han hade för lösenord? Det är en 3 år gammal stationär Compaq med Windows 7 Home Premium. Kan finnas virus på datorn så jag vill helst undvika att plocka ur hårddisken och koppla in den på en annan dator. Går detta att lösa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 Ja.. p.nordahl på google dvs ntPassword på cd eller usb... du vet vad som är lättast för dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 18, 2013 Share Posted August 18, 2013 (edited) ...eller boota morfars dator på någon Live-CD. T.ex Puppy Linux. Filer du vill spara. kan du lägga över på ett USB-minne. Det finns även Live-CD:s för att virusskanna burken utan att starta Windows. Som Dr.Web LiveCD, Bitdefender Rescue CD eller Kaspersky Rescue Disc. Edited August 18, 2013 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veritech Posted August 26, 2013 Author Share Posted August 26, 2013 Har löst sig utan att jag behövt göra något, ska tydligen inte finnas nått av värde på datorn, han hade backups på externa diskar. Men vi vill ju att datorn ska gå att använda så att formatera den blir ju nästa steg. Dock så finns det ingen dvd/cd med nått OS på? Verkar inte ha följt med när han köpte datorn. Läste nånstans att compaq har nån så kallad recoverypartion. Kan man formatera med den utan att komma in på datorn och hur gör man i så fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 26, 2013 Share Posted August 26, 2013 Man brukar trycka på en särskild tangent direkt man har satt igång datorn, t ex Esc eller F12, för att återställa datorn till leveransskick med hjälp av återställningspartitionen. Vilken tangent det gäller för just den datormodellen ska stå i manualen som går att ladda ner från HPs webbplats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veritech Posted August 27, 2013 Author Share Posted August 27, 2013 F11 var det som gällde, jag har tre alternativ här. "Microsoft systemåterställning", "Microsoft startreperation" eller "Systemåterställning". Jag gissar att det är den första eller den tredje som gäller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Jag gissar på den tredje för när det står Microsoft tycker jag att det borde vara Windows-funktioner och återställning till leveransskick är ingen Windows-funktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veritech Posted August 27, 2013 Author Share Posted August 27, 2013 Japp det var den tredje, datorn arbetar nu. Tack för hjälpen! Återkommer om det blir några problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veritech Posted August 27, 2013 Author Share Posted August 27, 2013 Då var det igång! Nu är bara frågan hur jag får internet trådlöst att funka på en stationär dator? Den lär väl inte ha trådlöst nätverkskort kan jag tänka mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Det finns nätverkskort i usb eller pci variant att köpa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veritech Posted August 27, 2013 Author Share Posted August 27, 2013 Okej, t.ex denna? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradlost-natverk/tradlosa-natverkskort/netgear-usb-n150-natverkskort-p98877 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 27, 2013 Share Posted August 27, 2013 Visst.. den ska nog funka.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veritech Posted August 27, 2013 Author Share Posted August 27, 2013 Okej tack för det, tror jag går och köper den direkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts