Gå till innehåll

Lösenordproblem


Veritech

Recommended Posts

Tjena!

 

Jag har fått ansvaret från Morsan min att ta hand om min Morfars dator efter att han gick bort i vintras. Problemet är att ingen frågade han vad han hade för lösenord? Det är en 3 år gammal stationär Compaq med Windows 7 Home Premium. Kan finnas virus på datorn så jag vill helst undvika att plocka ur hårddisken och koppla in den på en annan dator.

 

Går detta att lösa?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller boota morfars dator på någon Live-CD. T.ex Puppy Linux. Filer du vill spara. kan du lägga över på ett USB-minne.

Det finns även Live-CD:s för att virusskanna burken utan att starta Windows. Som Dr.Web LiveCD, Bitdefender Rescue CD  eller Kaspersky Rescue Disc.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har löst sig utan att jag behövt göra något, ska tydligen inte finnas nått av värde på datorn, han hade backups på externa diskar.

 

Men vi vill ju att datorn ska gå att använda så att formatera den blir ju nästa steg. Dock så finns det ingen dvd/cd med nått OS på? Verkar inte ha följt med när han köpte datorn. Läste nånstans att compaq har nån så kallad recoverypartion. Kan man formatera med den utan att komma in på datorn och hur gör man i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar trycka på en särskild tangent direkt man har satt igång datorn, t ex Esc eller F12, för att återställa datorn till leveransskick med hjälp av återställningspartitionen. Vilken tangent det gäller för just den datormodellen ska stå i manualen som går att ladda ner från HPs webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...