Gå till innehåll

Hur kolla vilken Win 7 licens man uppgraderade ifrån?


Nicklas

Recommended Posts

Tänkte installera Windows 7 på en ny dator men är osäker vilka av mina Windows 7 licenser jag "förbrukat" för att uppgradera till Windows 8. Vill ju inte använda någon av dem nu.

Finns det något sätt att kolla vilka det är jag uppgraderat?

Kanske någon registernyckel på Windows 8 maskinerna? Eller något fiffigt verktyg som kan scanna fram det åt en?

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det finns nåt sätt att få fram den underliggande produktnyckeln efter en uppgradering, men jag tror heller inte att windows accepterar en "förbrukad" nyckel, så det är väl bara att köra på med den nyckel du tror är ledig. Vill den inte aktiveras, är det ju bara att byta till nästa kandidat. "slmgr /?" i kommandotolken, ger ju en mängd möjligheter att laborera med produktnyckeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska vara riktigt riktig när man gör en ominstallation av Windows 8 (upgrade) så ska man ju först installera den underliggande 7'a och antar jag aktivera den, innan man lägger på 8 upgraden. Det borde ju i så fall betyda att det går att aktivera en 7'a utan att den varnar även när den använts att uppgradera ifrån tidigare.

Undrar i så fall vad som händer med 8'an om jag skulle aktivera den underliggande 7'an på en annan maskin, blir den bara avaktiverad så man får aktivera den på nytt eller får man göra om hela installationen tro.

Det är inte helt lätt det här licensträsket. :) Jag tror det får bli som du föreslår ändå e-son, provar mig fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerar :

"Undrar i så fall vad som händer med 8'an om jag skulle aktivera den underliggande 7'an på en annan maskin, blir den bara avaktiverad så man får aktivera den på nytt eller får man göra om hela installationen tro."

 

Det fungerar nog inte, licensnyckeln har använts och "ligger ute",, det beror på OEM eller Retail dessutom. Knepigt,,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...