Nicklas Posted September 25, 2013 Share Posted September 25, 2013 (edited) Tänkte installera Windows 7 på en ny dator men är osäker vilka av mina Windows 7 licenser jag "förbrukat" för att uppgradera till Windows 8. Vill ju inte använda någon av dem nu. Finns det något sätt att kolla vilka det är jag uppgraderat? Kanske någon registernyckel på Windows 8 maskinerna? Eller något fiffigt verktyg som kan scanna fram det åt en? Edited September 25, 2013 by Nicklas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Det kan bli "skit o pannkaka" av uppgraderigar ( personligen skulle jag inte göra det ). Annars är e-son fiffig,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Tror inte det finns nåt sätt att få fram den underliggande produktnyckeln efter en uppgradering, men jag tror heller inte att windows accepterar en "förbrukad" nyckel, så det är väl bara att köra på med den nyckel du tror är ledig. Vill den inte aktiveras, är det ju bara att byta till nästa kandidat. "slmgr /?" i kommandotolken, ger ju en mängd möjligheter att laborera med produktnyckeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted September 26, 2013 Author Share Posted September 26, 2013 Om man ska vara riktigt riktig när man gör en ominstallation av Windows 8 (upgrade) så ska man ju först installera den underliggande 7'a och antar jag aktivera den, innan man lägger på 8 upgraden. Det borde ju i så fall betyda att det går att aktivera en 7'a utan att den varnar även när den använts att uppgradera ifrån tidigare. Undrar i så fall vad som händer med 8'an om jag skulle aktivera den underliggande 7'an på en annan maskin, blir den bara avaktiverad så man får aktivera den på nytt eller får man göra om hela installationen tro. Det är inte helt lätt det här licensträsket. Jag tror det får bli som du föreslår ändå e-son, provar mig fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Citerar : "Undrar i så fall vad som händer med 8'an om jag skulle aktivera den underliggande 7'an på en annan maskin, blir den bara avaktiverad så man får aktivera den på nytt eller får man göra om hela installationen tro." Det fungerar nog inte, licensnyckeln har använts och "ligger ute",, det beror på OEM eller Retail dessutom. Knepigt,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts