Gå till innehåll

Stoppa CopySwede


e-son

Recommended Posts

Påskrivet gillat och delat för länge sedan. :)

Vill förtydliga att detta inte är en "korkad" hat-aktion utan att målet faktiskt är att göra något vettigt och hållbart av privatkopieringsavgiften. Så använd gärna denna möjlighet att påverka våra beslutsfattare.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill förtydliga att detta inte är en "korkad" hat-aktion utan att målet faktiskt är att göra något vettigt och hållbart av piratkopieringsavgiften. Så använd gärna denna möjlighet att påverka våra beslutsfattare.

 

Menar du att jag brukar propagera för "korkade hat-aktioner"?  :P

Sen vill även jag förtydliga. Piratkopiering är olagligt och kan därför inte avgiftbeläggas... det heter privatkopieringsavgift.   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att jag brukar propagera för "korkade hat-aktioner"?  :P

Sen vill även jag förtydliga. Piratkopiering är olagligt och kan därför inte avgiftbeläggas... det heter privatkopieringsavgift.   ;)

Haha nej det var inte alls så jag menade. bara att det ofta är mycket svart eller vitt på nätet medans detta försöker finna en hållbar nyans av grått.

Ja PRIVATkopiering ska det självklart vara. Lagom pinsamt att jag skrev PIRAT när jag själv tillrättavisat andra hundratals gånger. Jag får skylla på att ordet fastnat i muskelminnet efter alla tillrättavisningar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sen vill även jag förtydliga. Piratkopiering är olagligt och kan därför inte avgiftbeläggas... det heter privatkopieringsavgift.   ;)

 

Njaa.. det finns en hake,..

EU förbjöd Sverige att "dubbelbestraffa" bokföringsbrott, med dubbla straff. (som säkert alla hörde om)

Detta innebär idag att man inte får skicka folk i fängelse och samtidigt ta ut en straffavgift.

 

Så efter EU's regelverk torde det bli lagligt att piratkopiera - då vi redan betalat för det. Så tolkar jag det.

När vi köper h-vara via gross, så står copyswedes avgift separat, så en laptop kostar 80:- + moms extra.

 

Att sedan en "privat organisation" med princip utan redovisnings-plikter får hålla i detta gör mej inte förvånad.

 

Ingenting i detta land gör mej förvånad längre. Men gör mej till diktator bara för en dag, så skall jag rensa upp detta land på korkade instutioner, myndigheter och annat dårskap.

 

Nu blev jag irriterad.. tyar inte mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Marion nu gjorde du väl samma fel som jag nyss blev tillrättavisad för. :) Vi har inte betalat något för att få piratkopiera, vi har betalat för att få PRIVATkopiera. Däremot kan man ju reta sig på att kopieringsskydd används, har vi betalat för att få PRIVATkopiera så ska man ju inte sedan tekniskt försöka hindra oss att göra det.

Men annars håller jag generellt med dig att det är galenskap, hela detta landet är på väg att bli galenskap. Och jag är helt övertygad att du skulle kunna göra stordåd som diktator. :)

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Marion nu gjorde du väl samma fel som jag nyss blev tillrättavisad för. :) Vi har inte betalat något för att få piratkopiera, vi har betalat för att få PRIVATkopiera. Däremot kan man ju reta sig på att kopieringsskydd används, har vi betalat för att få PRIVATkopiera så ska man ju inte sedan tekniskt försöka hindra oss att göra det.

Men annars håller jag generellt med dig att det är galenskap, hela detta landet är på väg att bli galenskap. Och jag är helt övertygad att du skulle kunna göra stordåd som diktator. :)

 

Okej, så man får sno från nätet, tanka torrentar med mera,

och kopiera till eget media nu för eget bruk - helt lagligt, pga av denna "straffskatt / tillägg".?

 

Jag kan även ge bort till vän, om denne har betalat sin avgift till Copyswede?

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där berömda hjulet,,,

 

Avsnittet med Frank Cannon PI's biltelefon som visades på TV på 70-talet som möjligtvis finns att tanka ned,,

du har betalat till Radiotjänst för licensen för att titta på TV och det är just "det avsnittet du vill ha",

och sedan tankar du ned det avsnittet på en laptop som du betalar en avgift till CS för kopiering som du redan

betalat för att titta på,, plus moms,, hur ser det ut ?

 

ED it : Slut redigerat

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du får väl aldrig hämta/ladda hem/kopiera ett verk utan upphovsmannens tillstånd (=PiratKopiering)

Fast om du betalat för verket t.ex en cd skiva så får du PrivatKopiera den, till dig själv eller ge en privatkopia till närstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du får väl aldrig hämta/ladda hem/kopiera ett verk utan upphovsmannens tillstånd (=PiratKopiering)

Fast om du betalat för verket t.ex en cd skiva så får du PrivatKopiera den, till dig själv eller ge en privatkopia till närstående.

 

Okej ge bort till närstående sa du, kanske kusinbarns brors syster, blir det okej för Sveas Rikes Lag menar du?

 

Om du läste vad jag skrev gällande nya EU-direktiv, så kan man inte beskattas eller straffas "dubbelt upp"..!!

Den nya avgiften som infördes 1 sept -13, innebär säkerligen att dom inte kommer jaga enskilda IP-nummer på sharingsajter, med mera.

 

Avgiften blir likvärdig eller synonymt med dagens STIM-pengar, den avgiften SR, radiokanaler och varuhus m.m får betala för att 

sprida musik över etern och andra offentliga ställen, så du slipper hålla för öronen när du är inne och handlar på Coop

utan att bli brottsling eller snyltare. STIM-pengarna tar denna avgift till kompositören.

 

Den senaste "utbyggnaden" som innefattar läsplattor, datorer m.m tar in flera hundra miljoner kr. varje kvartal,

så dom lär vara nöjda och med detta blir Henrik Pontén troligen arbetslös - det vidriga äcklet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion, den 07 Oct 2013 - 10:25 PM, skrev: Marion, den 07 Oct 2013 - 10:25 PM, skrev:

Okej ge bort till närstående sa du, kanske kusinbarns brors syster, blir det okej för Sveas Rikes Lag menar du?

 

Enligt: https://lagen.nu/1960:729#P12S1

Quote

 

12 §  Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.   

            

(Med privat bruk menas att kopian enbart får användas i privatlivet och inom familje- och umgängeskretsen. Kopior får alltså inte framställas i syften som är direkt eller indirekt kommersiellt. )

 

Så det är absolut en tolkningsfråga om kusinbarns brors syster räknas in.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagarna är "framtagna" 1960 ?,, då superdatorerena hade 1 kB minne ? Lagarna måste nog anpassas efter gällande förhållanden.
Inte att specialsy en regel efter en gammal lag, bara titta på lagtexten om motorfordon som ändras allt eftersom.
Alla j-a regler har undantag, och alla lagar kan dessvärre brytas.

Tyngdkraften fungerar väl eftersom björnen normalt sett skiter i skogen, och senare kan man om man vill se vad björnen har ätit.

 

Diskjockeys och paragrafryttare har nog aldrig sett en björn. :P

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt: https://lagen.nu/1960:729#P12S1

 

Så det är absolut en tolkningsfråga om kusinbarns brors syster räknas in.

 

Lagtext från 1993, som är före fildelningens tid och icke-konkret, hur skall en domstol kunna dömma efter dessa premisser:

 

# privat bruk framställa ett eller några få exemplar

# begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång.

# enbart får användas i privatlivet och inom familje- och umgängeskretsen.

 

Vad går definitionen på ett "umgänge"? Två personer som skakar hand har inlett ett "umgänge".

Begränsade omfång? Och hur många är "få"?

 

Men jag är övertygad, den nya avgiften är framtagen för att staten skall slippa dra ungdomarna till domstolen,

det skulle bli ett ramaskri, och framförallt när "maktens" barn hamnar där själva - så pinsamt.

 

Ingen, ingen kommer hamna i domstol för något som ens innehåller rubriceringen "pirat, kopierat, stulet, whatever"

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag förstår inte, avgiften den gamla kassett avgiften har ju inget med PIRAT kopiering/nedladdning/ungdomar eller stulet, avgiften gäller ju när du som privatperson kopierar ett verk som du har betalat för privat bruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag förstår inte,

 

Förstår du inte heller eller spekulerar du bara?

 

Jag skall se på veckans brott nu på SVT, men det går inte att se, inte än iaf - varför vet jag inte.

Då hänvisa det till Copyswede, och mycket riktigt när jag jämförde den nya avgiften med STIM,

så vad skådar mitt öga - men där sitter baskemej eliten:

 

 

 

Ordförande: Kenth Muldin, STIM 1:e vice ordf: Ulf Mårtens, Teaterförbundet 2:e vice  ordf: Susin Lindblom, Sveriges Dramatikerförbund Ledamöter: Ingvar Hällerståhl, SYMF   Mats Lindberg, BUS   Anita Vahlberg, SJF   Helena Woodcock, STIM/NCB Revisorer: Eva Medbrant, auktoriserad   Paul Vestergren Revisorsuppleanter: Lars Wennberg, auktoriserad   Per Herrey

 

Och jag säger, ÄN sitter inte Henrik Ponten med i gräddan, frågan är bara när, då APB är tillintetgjorda in-dags datum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...