Gå till innehåll

AVG Nation


Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Hej Cecilia eller annan virusguru,

 

Min far hörde av sig till mig idag med datorproblem och via telefon och lite googlande kom vi fram till att han mest sannolikt drabbats av viruset AVG nation, vilket kapar webbläsaren och säkert orsakar en massa annat otrevligt också.

 

Har du något bra tips på vad som är bästa metoden för att bli av med detta elände? Räcker det med att köra MBAM eller måste det till manuella metoder också?

 

Jag kommer att besöka honom till helgen så jag försöker att sätta mig in i förväg så jag vet vad jag ska göra när jag väl sätter mig vid hans dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia eller annan virusguru,

 

Min far hörde av sig till mig idag med datorproblem och via telefon och lite googlande kom vi fram till att han mest sannolikt drabbats av viruset AVG nation, vilket kapar webbläsaren och säkert orsakar en massa annat otrevligt också.

 

Har du något bra tips på vad som är bästa metoden för att bli av med detta elände? Räcker det med att köra MBAM eller måste det till manuella metoder också?

 

Jag kommer att besöka honom till helgen så jag försöker att sätta mig in i förväg så jag vet vad jag ska göra när jag väl sätter mig vid hans dator.

 

Här är en tråd där de tar bort AVG Nation från datorn: http://www.bleepingcomputer.com/forums/t/509275/avg-nation-malware/

Om man följer den är det stor sannolikhet att man får bort allt, till skillnad från många sidor med instruktioner som ofta inte är kompletta eftersom de i stor utsträckning finns bara för att sälja program/tjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en bekant som har fått AVG nation. Jag förstår varför Microsoft ser Windows RT som sin framtid, även om det har gått trögt för den plattformen. Men den är såvitt jag vet Microsoft säkraste produkt hittills. Inga virus eller trojaner finns till den:

http://www.networkworld.com/news/2012/042012-windows-rt-security-258530.html

 

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för era tips!

 

Borde förresten inte ett antivirusprogram (AVG i detta fall) upptäcka detta? Jag har själv Norton Internet Security och har aldrig drabbats av något liknande. Men å andra sidan vet jag inte om min far möjligen gjort någon aktiv handling i ren okunnighet som har medfört att detta kommit in i datorn, även om han påstår att så inte är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Enligt denna guide ser det ju förresten ut som att det ska räcka med att köra med det för mig bekanta programmet MBAM, vilket ju är gratis.

http://malwaretips.com/blogs/remove-avg-nation-virus/

 

Får se om det stämmer när jag besöker honom.

 

EDIT: Såg nu att man ska köra alla 4 steg, vilket innebär att mitt antagande ovan inte var korrekt. Men det var ju i alla fall en guide som verkar enkelt att följa. Ser du några konstigheter med denna guide Cecilia, eller verkar den pålitlig? Känner inte till denna sida sedan tidigare, vilket du kanske gör eftersom du hjälpt massor med folk med liknande problem.

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att ett antivirusprogram upptäcker något. Rent tekniskt kan man hävda att en trojan inte riktigt är ett virus. Utan snarare ett program som blir installerat, man kan klicka på nån länk av misstag.

http://www.webopedia.com/DidYouKnow/Internet/2004/virus.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Enligt denna guide ser det ju förresten ut som att det ska räcka med att köra med det för mig bekanta programmet MBAM, vilket ju är gratis.

http://malwaretips.com/blogs/remove-avg-nation-virus/

 

Får se om det stämmer när jag besöker honom.

 

EDIT: Såg nu att man ska köra alla 4 steg, vilket innebär att mitt antagande ovan inte var korrekt. Men det var ju i alla fall en guide som verkar enkelt att följa. Ser du några konstigheter med denna guide Cecilia, eller verkar den pålitlig? Känner inte till denna sida sedan tidigare, vilket du kanske gör eftersom du hjälpt massor med folk med liknande problem.

 

Det är inga skadliga program utan det är standardprogram som malwaretips-sidan använder sig av, däremot verkar deras "tips" vara väldigt lika oberoende av vilken infektion det ska hjälpa mot vilket jag uppfattar som lite underligt. Länkarna till MBAM och Hitman Pro är omdirigerade via en malwaretips-sida, vilket kanske innebär att om man köper något av programmen innebär det att en del av pengarna går till den som ligger bakom malwaretips-sidan och det i sin tur kan innebära att den personen tycker att det är viktigare att länka till programmen än att verkligen komma med tips som fungerar. Men även i tråden jag länkade till förut förekommer Junkware Removal Tool, AdwCleaner och MBAM, däremot en hel del som de programmen hittade har inget samband med AVG Nation utan var annat skräp i den datorn och därför är det svårt att veta vad som hjälpte. Det behövdes dessutom en del manuellt fixande i den datorn se inlägg 24 och 27 i tråden.

 

AVG Nation är inget virus och egentligen inget skadligt utan bara oönskat. Så vitt jag förstår är det något som ingår i gratis AVG och ger en säkrare sökning (AVG Secure Search) genom att blockera fler webbplatser än vad t ex Google gör (i alla fall är det så AVG har tänkt). Det ger dessutom en liten slant till AVG. Det kostar att utveckla och underhålla även gratis antivirusprogram så AVG tycker väl att de ska få lite inkomster även från sitt gratisprogram.

 

Antivirusprogram har jagat efter trojaner i väldigt många år vid det här laget, eftersom klassiska virus är sällsynta till skillnad från trojaner.

 

Tillägg:

Här är vad AVG skriver om AVG Nation: http://blogs.avg.com/news-threats/%E2%80%98avg-nation%E2%80%99-toolbar-nation-homepage-2/

 

The ‘AVG Nation’ toolbar, homepage and search services from InfoSpace include features to help protect you from malware, fraudulent and scam web sites so that you may have increased peace of mind when browsing. Both the toolbar and homepage search results benefit from being enhanced by AVG Linkscanner®, a key feature of the AVG security portfolio.  In addition the ‘AVG Nation’ toolbar includes AVG Do Not Track, which helps give you control over your privacy by allowing you to know which websites collect information about your browsing habits so that you can decide whether you wish to be tracked or not.

...

To uninstall from Windows XP/VISTA/7:

  1. Click windows START button
  2. Select Setting/Control panel
  3. Select add remove programs
  4. Select Nation Toolbar
  5. Select Uninstall

Till det sista med avinstallationen är det nog bäst att alla webbläsare är avstängda under tiden.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen för din support Cecilia!

 

Angående det du skrev i ditt tillägg, innebär det alltså att det finns flera varianter av detta "virus"? På de tidigare länkarna låter det ju som att det är något skadligt som inte alls är relaterat till antivirusprogrammet AVG och som kräver en del arbete för att få bort från datorn. I din sista länk till AVG:s blogg står det ju däremot att det följer med antivirusprogrammet AVG och är busenkelt att ta bort, bara att avinstallera genom kontrollpanelen. Eftersom problemdatorn har just AVG antivirus så låter det ju som att det skulle kunna vara den vägen det kommit in i datorn.

 

Det är alltså två olika saker vi pratar om med samma symptom, det ena något skadligt som kräver mer jobb för att rensa bort och det andra något som följer med AVG antivirus och är busenkelt att bli av med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är alldeles nyligen som AVG har uppdaterats så att programmet innehåller AVG Nation har det väl varit oklart vad det var frågan om. AVG-sidan jag länkade till hade bara funnits ute några timmar när jag skrev inlägget igår. Men så vitt jag har förstått finns det bara ett "AVG Nation". Däremot kan man ju uppleva det som skadligt därför att det kommer in oväntat och man inte vet hur man får bort det, även fast det inte gör någon skada i betydelsen att det stjäl lösenord eller skickar spam.

Jag kan tänka mig att om man har webbläsaren startad när man avinstallerar Nation Toolbar så blir den inte helt avinstallerad. Det gäller också att veta att man kan avinstallera och då att det är just Nation Toolbar som ska avinstalleras. På Bleepingcomputer-sidan är det bara sökmotorn i Chrome som är svår att få bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...

Ser att jag har glömt att följa upp denna tråd. Problemet verkar dock ha lösts genom den enkla åtgärden att avinstallera programmet i kontrollpanelen. I alla fall har min far inte märkt av något märkligt efter denna åtgärd och nu har det ju gått ett bra tag sedan problemet uppdagades :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...