Gå till innehåll

efter installation av ny hårddisk så uppkommer "stop error" crashar


DJ_danne

Recommended Posts

Jag installerade för några dagar sedan en seagate hårddisk på 250 GB. Seagates egna program ändrade i registret så att windows skulle "godkänna" en hårddisk större än 137 GB. Det jobbiga är nu att jag får tre error meddelanden varje gång jag startar datorn, i stil med "En fil i registret var tvungen att återställas eller ersättas. återställning slutförd". För det första fick det i början windowsprogram att bete sig som om dom va nyinstallerade (t.ex. så kom det upp "välkommen till Windows media player" saken). För det andra så har den fyra gånger nu fått ett "stop error" precis när man stängt av windows och precis innan den ska stänga av sig "helt". detta ledde då till att dator måste startas om och disken måste inkonsekvent kontrolleras. Jag skickade error rapporten till microsoft, men det fanns ännu ingen lösning till detta. Efter att kontaktat seagate supporten så länkade dom mig till en microsoft guide om vad man behöver göra för att installera en hårddisk större än 137 GB, men jag har Service Pack 2, så det verkar som den saken de sa att man ska installera redan finns en nyare version av. Jag lyckas inte hitta problemet och skulle vara tacksam om någon hade nån aning om vad som är fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Kolla den här tråden:

http://www.alltomxp.se/sajt/forum/index.ph...pic,2643.0.html

Linus har ett inlägg med ett register "hack".

"För att kunna ha stor hårdisk

Skapa en ny textfil med följande text:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesatapiParameters]

"EnableBigLba"=dword:00000001

Spara den som "valfritt filnamn".reg. Dubbelklicka och välj ja. Starta om.

Det borde lösa det."

Tycker det är mycket konstigt att inte Seagates egna verktyg fixar det här och

jag har ingen Seagate disk själv heller att prova på.

Värt att prova iaf

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Av vad jag kan få fram på Seagates hemsida så behövs det inget extra program för att disken ska fungera, däremot rekommenderar de att man använder deras "DiscWizard" för att kunna utnyttja hela storleken.

Jag antar att ditt BIOS stöder 48-bit LBA (diskar större än 137 mb), annars kolla om det finns uppdaterat bios.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...