Gå till innehåll

Processor / Grafik


Gå till lösning Löst av e-son,

Recommended Posts

Intel är en tillverkare och AMD är en annan tillverkare. Båda tillverkar processorer som fungerar utmärkt. Eftersom Intel är marknadsledande kan de ta ut lite högre pris för samma prestanda.Om du vill ha tekniska genomgångar av skillnaderna mellan deras processorer rekommenderar jag att du slår upp dem i Wikipedia och det går nog inte att ta upp skillnader utan att det blir väldigt detaljerat och tekniskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagsläget är Intel överlägsna när det gäller det mesta, och i synnerhet integrerad grafik. Skall man inte ha en speldator med värstinggrafik, är valet givet. Enda skälet att välja AMD är ett något lägre pris.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Ingen värstinggrafik, behövs för min del.

 

Blir nog en ny dator nu, testade ändå, och såg att det mesta skulle nog funka utom upplösningen på bildskärmen, som tydligen skall vara minst 1366 / 768.

På nuvarande har jag bara 1280 / 800.

Så nu ut framöver och kolla in en dator.

Har alltid haft HP, vant mig vid den, så det får bli en HP denna gång också.

Med vänlig hälsning

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel är en tillverkare och AMD är en annan tillverkare. Båda tillverkar processorer som fungerar utmärkt.

 

Det där är inte sant på något sätt.

En AMD baserad med tillhörande chipset/moderkort är alltid segare än Intels. Den buggar oftare, dock inte lika markant som för tio år sedan. Ett AMD-baserat m-kort går sönder oftare, det är stor skillnad på dessa.

 

Sedan 1998 baserat på drygt 2000 datorer/året, har träffat på flera hundra AMD-cpu som är trasiga, och tre (3) Intel-cpu.

 

Vi har aldrig sålt en AMD-dator, då vi vägrar, vi orkar inte med garantiåtagande på dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är inte sant på något sätt.

En AMD baserad med tillhörande chipset/moderkort är alltid segare än Intels. Den buggar oftare, dock inte lika markant som för tio år sedan. Ett AMD-baserat m-kort går sönder oftare, det är stor skillnad på dessa.

 

Sedan 1998 baserat på drygt 2000 datorer/året, har träffat på flera hundra AMD-cpu som är trasiga, och tre (3) Intel-cpu.

 

Vi har aldrig sålt en AMD-dator, då vi vägrar, vi orkar inte med garantiåtagande på dessa.

 

Det var skönt att få läsa det här. Morsan köpte en bärbar dator med AMD-processor, den höll i ett halvår, sedan dog den bara. De fick byta hela moderkortet på datorn. Har haft flera andra datorer som varit Intel-baserade, de har aldrig dött sådär.

 

Så, Intel är dyrare - men det är skillnad på kvalitén.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fråga inför köpet.

När det gäller Grafik, vad skall man då välja ??

Förslag på det som är okej.

Nu är jag inte en sån som spelar på datorn.

 

Med vänlig hälsning

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...