Gå till innehåll

Systempartitioner [LÖST]


Manneman

Recommended Posts

Skulle någon kunna tala om för mig vad man kan göra här? Går dessa (en, flera eller alla) att ta bort?

 

Jag hade ett himla problem att installera uppgraderingen men det gick till slut. Så nu är frågan om alla dessa systempartitioner har kommit pga alla försöken.

 

Går de att ta bort?

 

Manneman

 

 

post-738-0-54187400-1382090119_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alright!

 

Hur går jag tillväga för att "undersöka" dem... hur kommer jag åt dem? Sen är där en som heter EFI-Systempartition... det enda jag kan tänka på där är att den uppkom efter att jag uppgraderade BIOS (UEFI) innan uppgraderingen

 

Om vi nu ponerar att jag inte bryr mig om någon typ av återställning, då jag har en "backup" på hela systemet i form av återställningsskivor som återställer allt inkl. partitioner, kan jag plocka bort alla då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går jag tillväga för att "undersöka" dem... hur kommer jag åt dem? Sen är där en som heter EFI-Systempartition... det enda jag kan tänka på där är att den uppkom efter att jag uppgraderade BIOS (UEFI) innan uppgraderingen

 

 

Undersöka partitionerna och se vad som finns på dem kan man göra med en boot-CD, t.ex Puppy. EFI-Systempartition ersätter den gamla 100 GB stora systempartitionen som fanns före UEFI, och krävs för att systemet skall starta.

 

 

Om vi nu ponerar att jag inte bryr mig om någon typ av återställning, då jag har en "backup" på hela systemet i form av återställningsskivor som återställer allt inkl. partitioner, kan jag plocka bort alla då?

 

 

Ja, vill du installera om från skivor, kan du ta bort alla partitioner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har några följdfrågor innan jag sätter igång. Om jag nu ska ta bort alla onödiga partitioner kan jag verkligen ta bort alla förutom EFI-disken och de vanliga partitionerna naturligtvis.

 

De ligger i följande ordning enligt EaseUS Partition Master: De jag ska behålla är du de två partitioner som syns med röd markering enligt bifogad bild. Samt den som heter EFI ska då vara kvar. Jag vill alltså inte ha någon typ av återställning som finns i W8 (förrutom Windows vanliga återställning).

 

Är det någon risk att information om de två vanliga hårddiskpartitionerna ligger på någon av de som är markerade som "unused"?

 

De partitioner som jag vill ta bort innehåller följande strukturer:

 

Mapp:                          Recovery

          Undermapp:     WindowsRE

Mapp:                          System Volume Information

 

 

Sen är där ju den där på 20 gb som heter "PushButtonReset"

 

För att klargöra så är detta en väns Packard Bell med Windows 8 fabriksinstallerad. Den har återställt med medföljande skivor mer än en gång. Dessa ska kunna användas när disken har havererat helt och man har fått byta disk, så jag är då inte beroende av de ev återställningspartitoner som finns.

 

 

 

 

post-738-0-49366800-1382175263_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken röra...! Jag hade inte vågat ta bort de gulmarkerade partitionerna, om jag ville ha det befintliga systemet intakt. Fast egentligen är det väl ominstallation som gäller, och vill du göra det med skivorna, kan du ta bort rubbet utom D-partitionen.

 

Edit:

Kopiera över eventuell viktig data till D: innan du raderar C:

 

post-1936-0-39873900-1382176625.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jo men lite så resonerar jag också. Och det är precis som du har illustrerat som jag tänkte göra. Behålla de gulmarkerade och ta bort de andra. Det är ju det jag undrar, kan jag det och behålla systemet intakt? C är Windows 8.1 och D är bara en lagring...

 

Systemet är ju fullt fungerande i nuläget... det är bara det faktum att det ligger en massa partitioner och samlar damm när jag kan nyttja utrymmet till annat som retar mig. Så att installera om allt är något jag verkligen vill slippa in i det sista. Dessutom är det inte min dator juh ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick hur bra som helst! Jag utökade de partitioner jag ska ha kvar med motsvarande utrymme! Snyggt och prydligt och tusan om inte uppstarten av datorn gick fortare efter detta.

 

Stort tack, pojkar!

 

@LasseB

 

Jag använde EaseUS Partion Master Free för att genomföra detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga ang detta med partionerna.

 

Jag har beställt på DVD skiva från Dustin, Windows 8,1 ( Fullversion ) för att jag tänkte blåsa nuvarande dator på allt, lägga in 8,1, för att testa lite innan jag nu köper en ny dator vilket det kommer att bli.

Någon som vet om detta fenomen med flera partioner kommer att uppstå, när man lägger in programmet från skivan.

Med vänlig hälsning

Från en novis men ändå intresserad att göra så gott jag kan, med eran hjälp förhoppningsvis.

Med vänlig hälsning

Lasse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jo men lite så resonerar jag också. Och det är precis som du har illustrerat som jag tänkte göra. Behålla de gulmarkerade och ta bort de andra. Det är ju det jag undrar, kan jag det och behålla systemet intakt? C är Windows 8.1 och D är bara en lagring...

 

Systemet är ju fullt fungerande i nuläget... det är bara det faktum att det ligger en massa partitioner och samlar damm när jag kan nyttja utrymmet till annat som retar mig. Så att installera om allt är något jag verkligen vill slippa in i det sista. Dessutom är det inte min dator juh ;-)

 

No way Jose ,, if you want it clean  , reinstall..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vilket skitprat, jarru! Varför ominstallera allt innan jag kollat om detta funkade? Och det gjorde det ju, jag fick tillbaka utrymmet och datorn går bättre än någonsin.

 

@LasseB

 

Det är troligen partitioner från tidigare återställningar via OEM-skivor (återställningsskivor) som orsakat dessa onödiga partitioner. Så du behöver inte tänka mer på det. Att Windows skapar en återställningspartition är helt rätt, men här har det antagligen legat kvar sedan tidigare återställningar. Jag lyckades komma in i dem och filerna som fanns där var från tidigare... inte ens i närheten av den tiden jag har haft den hos mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga ang detta med partionerna.

 

Jag har beställt på DVD skiva från Dustin, Windows 8,1 ( Fullversion ) för att jag tänkte blåsa nuvarande dator på allt, lägga in 8,1, för att testa lite innan jag nu köper en ny dator vilket det kommer att bli.

Någon som vet om detta fenomen med flera partioner kommer att uppstå, när man lägger in programmet från skivan.

Med vänlig hälsning

Från en novis men ändå intresserad att göra så gott jag kan, med eran hjälp förhoppningsvis.

Med vänlig hälsning

Lasse

 

Jag skulle inte tro det, men det kan finnas en recoverypartiton på hdd'n som kan vara jäkligt svårt att få bort, det kan finnas uefi osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vilket skitprat, jarru! Varför ominstallera allt innan jag kollat om detta funkade? Och det gjorde det ju, jag fick tillbaka utrymmet och datorn går bättre än någonsin.

 

 

Jag skulle inte göra så men jag kanske är proffs, inte vet jag :P

 

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fått en fungerande dator oavsett åsikter, vilket är huvudsaken

 

Edit :

 

Men va f-n,, jag har sålt isglass till eskimoer också ( enligt rykten )

 

Ha en god kväll allihopa.

 

// jarru

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...