Gå till innehåll

Problem med hårddisk


bepees
Gå till lösning Löst av jarru,

Recommended Posts

Tjänare!

har efter ett strömavbrott fått ett mycket märkligt problem med hårddisken (antar jag).

Datorn hamnar allt som oftast i ett waitstate och en ballongruta poppar upp från intel rapid lagringsteknologiprogrammet jag har. Där står det SATA tillgänglig disk: Borttagen

Efter ca 50 sekunder kommer en ny ruta upp SATA disk tillgänglig. 

 

Den kopplar alltså från hårddisken och återansluter den igen. Någon som haft liknande problem och hur löste ni detta?

 

Mvh

Bepees

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vete tusan vad som händer i datorn efter ett strömavbrott. Har haft en dator som råkade ut för blixtnedslag som fungerade efteråt, 

men däremot fick jag en ide' av vad du skriver om med ett annat problem.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att jag kört Dells supportverktyg får jag följande svar: Allmänt fel. I/O fel i windows.

Samtidigt i Enhetshanteraren så finns det nu en okänd enhet. Försöker jag klicka på den kraschar microsoft management console och måste stängas.

 

Nån som vet vad nästa steg bör bli?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Det är rätt vanligt att SATA-kablar blir dåliga så du skulle kunna pröva med att byta.

 

Menar du att det är vanligt (?) var har du fått det ifrån?

Jag har träffat på EN kass satakabel genom alla år, pg.a den var knäckt/viken.

 

Det är guldplätterat, så man kan ta av sidokåpan och fylla den med betong, ha den som bojsänke,

kablarna kommer fortfarande fungera.

 

Till Beepes:

Jag hade exakt samma fel på min personliga dator häromveckan. Leta länge innan jag hitta felet.

Felet var "värdprogrammet" i mitt fall: Intel® Rapid Storage - som hade ballat ur. Så har du en Samsung med dess värdprogram så bort det, dessa räknar bara cycler och listar diskarna, inget viktigt.

 

Så i mitt fall hade jag också kunnat "backa bort" problemet. Felet kan även ligga i systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det är vanligt (?) var har du fått det ifrån?

Jag har träffat på EN kass satakabel genom alla år, pg.a den var knäckt/viken.

 

Det är guldplätterat, så man kan ta av sidokåpan och fylla den med betong, ha den som bojsänke,

kablarna kommer fortfarande fungera.

 

Jag har sett det i många trådar i forum, problem som upphör när SATA-kabeln byts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett det i många trådar i forum, problem som upphör när SATA-kabeln byts.

 

Då har dom trott att det var där skon klämde, det är inte på något sätt förankrat med; att så var fallet.

 

Vi har byggt över tusen burkar sedan -96, varav hälften med SATA-interfacet, och vi hade garantiåtagande på dessa.

Och visst tusan åkte vi på reklamationer, men felet bestod aldrig av kass satakabel.

 

Till detta kan du lägga till närmare över 500 statburkar, som passerat oss i form av reparationer, inga kassa satakablar där heller.

 

 

 

En sak till Ceclia, eller ett tips till dej; Jag ser att du ofta ber folk köra respektive tillverkares diskverktyg, för att kolla disken.

Detta är totalt meningslöst, resultatet säger inte ett smack, om man ens hittar rätt verktyg, och lyckas läsa av det rätt.

Sedan är dessa verktyg lite "subjektiva"

 

En CHKDSK /F - säger princip "allt" om disken, såpass mycket, så man kan döma ut disken, och är såå enkelt för alla att köra.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många hårddiskleverantörer och datortillverkare kräver att deras testprogram har körts för att de ska acceptera en reklamation. Det är ju bra att ni inte gör det.

 

Det brukar stå t ex PASS eller FAILED i de testprogram som jag sett så det är väl rätt lätt att läsa av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många hårddiskleverantörer och datortillverkare kräver att deras testprogram har körts för att de ska acceptera en reklamation. Det är ju bra att ni inte gör det.

 

Det brukar stå t ex PASS eller FAILED i de testprogram som jag sett så det är väl rätt lätt att läsa av.

 

Nope, det var så förr i tiden.

Detta gällde när 1-års-garantin hade gått ut för detaljisten/handlaren.

Tex. IBM Deskstar (sämsta disken ever) hade fem års garanti, då fick du köra deras testprogg efter år ett.

 

Att genomföra denna operation inklusive kontakta IBM-supporten i Indien var en historia som inte var värt besväret.

 

 

Sedan sitter 99% på diskar som inte innefattar garantin - en CHKDSK säger fortfarande det användaren och lev. behöver veta.

den känner av CRC/cluster - allt man behöver veta, och allt som räknas. allt grundas på läshuvuden samt diskyta - inget annat. Är styrkortet kass så märks det på studs, windows/utforskaren hänger sig som amen i kyrkan.

 

Att hitta rätt testprogram till rätt serie på disk är fortf. inte lätt, framförallt när dom börjar bli ett par år. Det är en djungel.

 

 

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har dom trott att det var där skon klämde, det är inte på något sätt förankrat med; att så var fallet.

 

Vi har byggt över tusen burkar sedan -96, varav hälften med SATA-interfacet, och vi hade garantiåtagande på dessa.

Och visst tusan åkte vi på reklamationer, men felet bestod aldrig av kass satakabel.

 

Till detta kan du lägga till närmare över 500 statburkar, som passerat oss i form av reparationer, inga kassa satakablar där heller.

 

Vilken tur du haft!

 

Helt ärligt så är det nog första gången jag har hört det DU påstår... att tusentals datorer har passerat genom en verkstad utan att en enda SATA-kabel varit kass... att det VERKAT så men egentligen är det något annat.

 

Jag garanterar dig följande... gå in i närmaste Kjell 6 Co butik. Köp 50 SATA-kablar av billigaste sort och använd dessa i era byggen. Ett minimum på 10 kommer inte att fungera som dom ska och ge oönskade fel på datorerna... förrän du byter kabeln till en av högre kvalité.

 

Självklart säger jag inte att ett diskproblem, eller vad som verkar vara ett diskproblem, inte beror på annat. Men jag dömer inte ut tusentals forumtrådar runt om på nätet bara för att jag haft turen att slippa dessa problemen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken tur du haft!

 

Helt ärligt så är det nog första gången jag har hört det DU påstår... att tusentals datorer har passerat genom en verkstad utan att en enda SATA-kabel varit kass... att det VERKAT så men egentligen är det något annat.

 

Jag garanterar dig följande... gå in i närmaste Kjell 6 Co butik. Köp 50 SATA-kablar av billigaste sort och använd dessa i era byggen. Ett minimum på 10 kommer inte att fungera som dom ska och ge oönskade fel på datorerna... förrän du byter kabeln till en av högre kvalité.

 

Kjell & CO hårdvara står inte högt i kurs, det håller jag med om, men du menar mao. att över 20% är kassa, jag delar inte den uppfattningen.

En sata-kabel gjuts i en maskin, i ett enda stycke. Om det är fel på en kabel så sker detta vid tillverkningen.

En sata-kabel utsätts inte för några påfrestringar, den sitter och lever i en mycket gynsam och stillsam varm miljö. Helt ultimat.

Kontakterna är guldpläterade, både på disk å kabel, så det finns heller inga risker för korrision/glapp.

Billiga kablar har ingen låsning, nästa steg blir låsning av plast, de dyraste har en låsning av metall. enda skillnaden i princip

 

 

Vi vet oftast felen på datorerna innan vi packat upp dom från kartongen. Ibland har vi vadslagning var felet sitter.

 

Givetvis är det min våta dröm att sata-kabeln är boven, enkla snabba jobb gillas. Vi misstänker heller aldrig intel-cpu är boven,

fast dessa kan ha en ålder på 5-6 år, de håller i evigheter i princip

 

Allt går på rutin. Vi har ett digert kartotek, kombinerat med "bugglistor" från tillverk. så man lär sej fort den svaga länken på alla modeller, vore skam annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv aldrig haft haft problem med kablar oavsett sort, däremot kan det hända att om man "ruckar" lite i kabelfästerna få

ett annat resultat. Det kan ha lite att göra med luftfuktighet och temperatur.
Det är bättre med hög temperatur och hög luftfuktighet än med minusgrader och låg luftfuktighet är vad jag har erfarit.
Frågan är om det uppstår ett "galvaniskt element" av att blanda olika metaller i kontaktanslutningarna dessutom ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kjell & CO hårdvara står inte högt i kurs, det håller jag med om, men du menar mao. att över 20% är kassa, jag delar inte den uppfattningen.

En sata-kabel gjuts i en maskin, i ett enda stycke. Om det är fel på en kabel så sker detta vid tillverkningen.

En sata-kabel utsätts inte för några påfrestringar, den sitter och lever i en mycket gynsam och stillsam varm miljö. Helt ultimat.

Kontakterna är guldpläterade, både på disk å kabel, så det finns heller inga risker för korrision/glapp.

Billiga kablar har ingen låsning, nästa steg blir låsning av plast, de dyraste har en låsning av metall. enda skillnaden i princip

 

Jovisst... jag menar ju att kablarna är kassa från tillverkningen. Man får vad man betalar för.

 

Självklart är inte alltid en dålig kabel lösningen... men det går inte att säga "NEJ" så fort någon annan kommer med ett förslag till en lösning. Det spelar ingen roll vad det gäller... man får vara lite ödmjuk inför andras förslag, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst... jag menar ju att kablarna är kassa från tillverkningen. Man får vad man betalar för.

 

Självklart är inte alltid en dålig kabel lösningen... men det går inte att säga "NEJ" så fort någon annan kommer med ett förslag till en lösning. Det spelar ingen roll vad det gäller... man får vara lite ödmjuk inför andras förslag, eller hur?

 

Ödmjuk ja, jag säger som Leif GW Persson, "sannolikheten för min del rent statistiskt" ;) talar "aldrig" för sata-kabeln.

Har man bytt närmare 100 st. satakablar, och varenda gång går man bet, så blir den kabeln det sista halmstrået för min del iaf.

 

>Man får vad man betalar för.

 

Ojaa, det finns en kabel som måste hålla hög klass, och det är VGA-kabeln i laptopparna, då kabeln går som ett Z

i gångjärnen, och detta i sin tur öppnas/stängs många ggr under några år. då gäller det att kopparn är "finspunnen".

Vilket det inte är på många fabrikat. Ofta dessa VGAkablar är av.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...