Gå till innehåll

Hjälp med skärmupplösning


MartinBjörkman

Recommended Posts

Hej

Jag uppdaterade till win 8.1 för någon dag sedan.
Enda sedan uppdateringen har min skärupplösning varit jättelåg och dålig. Jag kan inte ställa in den vanliga som jag vill ha (1920x1080) Någon som har några hjälpmedel? Jag kan inte heller tona upp eller ned ljusstyrkan..
Oerhört frustrerande.

Om jag ställer in upplösningen på tex. 1024x768 (som är den lägsta) sedan startar jag om och ställer in på 1920x1080 ställer den in sig på det, men startar jag sedan om går den tillbaka till någon annan, konstig och dålig upplösning.

Hjälp!!

Tack

Mvh
Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 70
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Japp, som jag misstänkte... ditt Radeon-kort finns inte med i leken överhuvudtaget. Datorn kör nu på processorns inbyggda grafikkrets (Intel HD Graphics). 

Skulle tro att du måste aktivera Radeon-kortet i BIOS innan du kan komma vidare. Instruktioner borde finnas i datorns manual.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att du då faller tillbaka till Windows 8, och jag kan inte svära på att du ens då, får igång Radeon-grafiken. Manualen var dessutom inte till någon större hjälp, kan jag meddela.

Kanske du skulle be någon mer kunnig om hjälp med det här, så du inte blir sittande med en dator du inte får igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att om man kör på batteri,, kopplas grafiken över till Intel Graphics för att spara ström ? :unsure:

Kanske har blivit knas den vägen också ?

 

Då hade Radeon-kortet i alla fall varit synligt i Enhetshanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bummer!! Tips på någon bra hen som kan datorer i Göteborg? Köpte den på inet, kanske ska åka dit?

 

Vänta med att lämna in på Ine*t-data,

beskedet kan lätt sluta med 700-1100:- i felsökn, samt förslag på m-kortsbyte på 6000:-

 

Har följt tråden, så gör det du kan själv först, eftersom det är skumt att Radeonkortet är borta.

Gå helst in UEFI/BIOS och ställ detta som "default" - innan du installar om Win8, som följde med (inte 8.1).

 

Varför?

Först måste datorn hitta sitt g-kort, så det inte blivit nåt hårdvarufel, datorn befinner sig under garanti-tiden eller?

Tappar du bort kortet igen när du lägger in 8.1, så kan man ju misstänka en BIOS-update.

 

 

 

Edit: bios-update på din dator kommer via "SW Update". Som du hittar här:

http://www.samsung.com/us/support/faq/FAQ00052790/61943/NP740U3E-A01UB

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade allt i SW update nu men problemet kvarstår. Står att jag inte kan uppdatera BIOS.. 

 

Okej, då finns det inga bios - än.

 

Men..

Klarar du installa tillbaka win8, så du får ett svar på var skon klämmer,

antingen har datorn tappat radeonkortet eller pg.a win 8.1 - är du med på mitt resonemang?

 

För det fungera uppenbarligen för dej innan 8.1.

Om kortet inte finns med på win8-installen - Har du garanti kvar på datorn?

 

Notering:

Du kan inte reklamera en dator om det är windows 8.1 som inte är kompatibel, då datorn säljs med 8.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det får vi hoppas, köpte datorn för fyra veckor sedan..

Men alltså ditt råd här och nu är alltså att återställa till win 8. (Det vet jag inte hur jag gör, jag har ingen cd-skiva osv. Har inte ens CD-rom ingång i datorn hehe)

Men jag hittade det här, hjälper det tro?

 

Spara dina personliga filer och inställningar m.m, då i ditt fall du bör välja:

"Ta bort och installera om windows"

 

Och ja, du har knappast något val. Titta sedan i enhetshanteran på dina G-kort.

Är allting rätt igen efter installen, prova och lägg in 8.1 igen, det kanske bugga lite under förra installationen?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS. 

Det är fler som har problem med win 8.1 på NP740U3E -serien, en fick "White screen" och kunde således inte återställa datorn alls.

 

http://forum.notebookreview.com/samsung/734915-win-8-1-dont-upgrade-until-samsung-has-updated-drivers-4.html

 

Det verkar så otroligt korkat att 8.1 kräver andra drivers - som inte är släppta ännu?!

Så ett råd, lägg in din win8 och stanna där, så inte skärmen "ballar ut", för då blir det jobbigare för dej att återställa

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...