Gå till innehåll

Hjälp med skärmupplösning


MartinBjörkman

Recommended Posts

Då hade Radeon-kortet i alla fall varit synligt i Enhetshanteraren.

 

Jo, kortet borde synas i enhetshanteraren i vilket fall som helst. Misstänkte något annat fel så jag gav förslag på någonting annat.

Laptops kan vara riktigt komplicerade. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 70
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Ja det får vi hoppas, köpte datorn för fyra veckor sedan..

Men alltså ditt råd här och nu är alltså att återställa till win 8. (Det vet jag inte hur jag gör, jag har ingen cd-skiva osv. Har inte ens CD-rom ingång i datorn hehe)

Men jag hittade det här, hjälper det tro?

 

Nej, det hjälper inte. Det återställer endast Windows 8.1 till nyinstallationsläge, vilket inte kommer att ge dig Radeon-grafiken tillbaka.

Vill du återställa datorn till fabriksläge, d.v.s. Windows 8, måste du göra det via återställningspartitionen. Instruktioner finns på sidan 112 i manualen.

 

Edit:

Du har troligen Samsung-programmet "Recovery" installerat. Om inte, skall du kunna ladda ner det via SW update. Eftersom du inte har någon CD, är det nog den vägen du måste gå för att återställa Windows 8.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 Nej, det hjälper inte. Det återställer endast Windows 8.1 till nyinstallationsläge, vilket inte kommer att ge dig Radeon-grafiken tillbaka.

Vill du återställa datorn till fabriksläge, d.v.s. Windows 8, måste du göra det via återställningspartitionen. Instruktioner finns på sidan 112 i manualen.

 

 

2 Edit:

Du har troligen Samsung-programmet "Recovery" installerat. Om inte, skall du kunna ladda ner det via SW update. Eftersom du inte har någon CD, är det nog den vägen du måste gå för att återställa Windows 8.

 

Eson du slarva rejält när du läste tråden (?) flikar bara in så han inte blir vilseledd nu och i framtiden, då det blev många bud i tråden

 

1. Klart det hjälper, hans recoverypartion innehåller fabrikations-installationen dvs. win8. (inte win8.1 som du skriver.)

 

2. Nej han behöver inte ladda ner det via SWupdate, han har den redan på datorn! (han posta skärmdump på den.)

 

3. Ditt inlägg n:o 15 faller på sin spets.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Marion
Knepigt,, jag tror inte att varken att du eller e-son har fel,,
Datorn använder Recovery (OEM),,  men om det tex. skrivs in olika versioner av windows in i Recovery vet jag inte om,

och om Softwareupdate är ju inblandad i samma soppa,, bara titta på uefi...

Jag är f-n i mig trött på datorer ibland
 

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Marion

Knepigt,, jag tror inte att varken att du eller e-son har fel,,

Datorn använder Recovery (OEM),,  men om det tex. skrivs in olika versioner av windows in i Recovery vet jag inte om,

och om Softwareupdate är ju inblandad i samma soppa,, bara titta på uefi...

Jag är f-n i mig trött på datorer ibland

 

 

Jag ger mig inte.

1. Finns inga update eller annat som kan skriva sönder eller förändra en recovery-partion.

2. Datorns Radeonkort klarar inte win8.1 - det framgår av två andra som försökt.

3. En fabr.återställning kommer ta fram radeonkortet - (såvitt inte kortet sönder.)

 

Jag är mer förundrar att Win8 är så strulig, och Win8.1 gör saken ännu värre, genom att kräva andra drivers/bios

UEFI är en historia för sig själv, men än så länge kan man disabla "Secure boot", för att få tillbaka win7 ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger mig inte.

1. Finns inga update eller annat som kan skriva sönder eller förändra en recovery-partion.

2. Datorns Radeonkort klarar inte win8.1 - det framgår av två andra som försökt.

3. En fabr.återställning kommer ta fram radeonkortet - (såvitt inte kortet sönder.)

 

Jag är mer förundrar att Win8 är så strulig, och Win8.1 gör saken ännu värre, genom att kräva andra drivers/bios

UEFI är en historia för sig själv, men än så länge kan man disabla "Secure boot", för att få tillbaka win7 ;)

 

#1. Hur vet du det ?

#2. ok

#3. Tillbaka till #1

Håller med,, någonting är struligt med w8 och uefi och sedan är man tillbaka till #1.. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#1. Hur vet du det ?

#2. ok

#3. Tillbaka till #1

Håller med,, någonting är struligt med w8 och uefi och sedan är man tillbaka till #1.. :wacko:

 

1 Recoverpartioner ligger dolt (ej listad partion) och skrivskyddat.

3. Är inte 100 på denna som jags krev.. men det skal bli intressant att se svaret ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eson du slarva rejält när du läste tråden

 

Nu får du snart ge dig! Hur skulle det vara om du själv läste inläggen och studerade dumparna innan du hoppar på andra? 

Vet du ens hur systemåterställningens GUI ser ut i Win 8/8.1?

Är du inte läskunnig, eller hur kan du vara den enda som inte fattar att fabriksåterställning är just vad jag ger instruktioner för?

Var snäll och lägg dig inte i mina inlägg i fortsättningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 Recoverpartioner ligger dolt (ej listad partion) och skrivskyddat.

3. Är inte 100 på denna som jags krev.. men det skal bli intressant att se svaret ;)

 

#1. Den syns av oem tillverkarnas programvara ;)

 

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hettade det till, och jag är mer förvirrad haha.
Så som jag tolkar det ni skriver är att det spelar ingen roll om jag återställer via Recovery eller gör det via Windows inställningarna? 

Marion du tycker jag ska göra via windows och e-son att jag ska göra det via Recovery. Men spelar det något roll? Det är väl samma sak jag göra i båda fallen?

Skulle precis  till att börja när jag såg att ni blivit oense och blev osäker på vad jag ska trycka  :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med e-son's tips,, han kan följa upp det hur det går ( men skriv också hur det har gått ).

 

Edit :

Det finns en annan väg att gå också, men beror på hurpass kunnig du är, blåsa rent allt och sedan gå vidare.

Använd den för dig enklaste metoden .

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hettade det till, och jag är mer förvirrad haha.

Så som jag tolkar det ni skriver är att det spelar ingen roll om jag återställer via Recovery eller gör det via Windows inställningarna? 

Marion du tycker jag ska göra via windows och e-son att jag ska göra det via Recovery. Men spelar det något roll? Det är väl samma sak jag göra i båda fallen?

Skulle precis  till att börja när jag såg att ni blivit oense och blev osäker på vad jag ska trycka  :huh:

 

Jag brukar normalt sett undvika att lägga mig i Marions inlägg, men när hon själv gör exakt det hon anklagar mig för, kan jag knappast tiga still med tanke på att det faktiskt var jag som startade supporten.

Skall du överhuvudtaget göra något själv, så skall du göra en fabriksåterställning, vilket endast kan utföras via det recovery-program som Samsung tillhandahåller.

Det andra är Windows inbyggda återställningsprogram som implementerades i och med Windows 8, och det gör inget annat än att återställa Windows 8.1 till ursprungsläget. Detta har ingenting med fabriksåterställning att göra och kommer således inte att ge dig varken Windows 8 eller Radeon-grafiken tillbaka. Som jag skrev så är det inte ens helt säkert att fabriksåterställningen kan ge dig Radeon-grafiken tillbaka, men det är det alternativ du kan prova. Övriga metoder som eventuellt skulle kunna provas, vågar jag inte ens föreslå... allt för mycket kan gå fel och du skulle kunna hamna i en situation du inte löser.

Så för att sammanfatta... Marion snackar i nattmössan och du bör köra återställningen via "Recovery" om det överhuvudtaget skall vara någon mening med den.

Och som jarru skriver, jag hjälper dig gärna med uppföljningen.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde om datorn i recovery nu och den flyter på lika bra som innan jag uppgradera till win 8.1.
Jag kan dock fortfarande inte se grafikkortet i enhetshanteraren, konstigt.. Men allt fungerar så jag är nöjd!
Synd att 8.1 inte fungerar till datorn, det var ganska bekvämt med startknappen, saknar den ibland. Men man vänjer sig väl.

STORT tack till er alla som har hjälpt mig!! Ni kommer med stor sannolikhet höra från mig igen när jag har problem igen, hehe, brukar sätta mig i situationer som jag inte kan ta mig ur, tur då att ni finns att fråga!

Tack igen!

Edit: Nu är ju inte jag så "hajj" på datorer men kan tipsa om ett grymt program jag fick nys om för några dagar sen som är grymt. "Adblocker" från google, fungerar i chrome. Underbart program i webbläsaren som blockerar alla annonser och reklamer, till och med den lilla reklamsnutten som kan komma innan vissa klipp på youtube eller aftonbladet osv.
Försöker ge tillbaka lite efter att ha fått bra hjälp av er hehe.

Redigerad av MartinBjörkman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag befarade. Vill du ha tillbaka Radeon-grafiken måste du alltså aktivera det kortet i BIOS.

Nu är ju Intel-grafiken såpass bra, så om du inte spelar grafikkrävande spel, eller sysslar med annan tung grafik, klarar du dig gott och väl med Intels grafik.

Vill du göra ett nytt försök med Windows 8.1, skall du först se till så att allt verkligen är uppdaterat... både via Windows update och "SW Update", innan du försöker uppgradera operativsystemet.

Hade det varit min dator, hade jag dessutom dragit igång ett supportärende med Samsung (e-post), och bett om instruktioner för att uppgradera, samtidigt som jag hade berättat vad jag redan testat. Det är inte otroligt att dom måste släppa en BIOS-uppgradering innan det är någon idé att försöka uppgradera till 8.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar normalt sett undvika att lägga mig i Marions inlägg, men när hon själv gör exakt det hon anklagar mig för, kan jag knappast tiga still med tanke på att det faktiskt var jag som startade supporten.

 

Jadå du starta, jag la mej inte i, jag tänkte detta löser du. Men du förändrar sanningen så man tror inte det är sant - den finns loggad.

Snälla du.. du måste gå tillbaka och läsa dej själv, vem som helst inser vad som är sagt:

 

Du skrev först:

"1. Kanske du skulle be någon mer kunnig om hjälp med det här, så du inte blir sittande med en dator du inte får igång."

 

Därefter skrev du:

2. "Inet är alltid bra att ha med att göra, så har du ingen mer "lokal nörd" är det nog ett bra alternativ. Serviceverkstaden verkar finnas på Ringön numera."

 

 

Du kapitulera bevisligen. Dåå öppna du upp för andra att ta över, jag valde då att gå in och stoppa honom för dyra kostnader, som du föreslog!

och jag ansåg att detta löser jag och Martin, eftersom du inte ville, eller kunde fortsätta. Sedan tar du på dej äran, och dumförklarar andra, magstarkt, du har heller inte ensamrätten på att hjälpa folk. enligt forumreglerna.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hettade det till, och jag är mer förvirrad haha.

Så som jag tolkar det ni skriver är att det spelar ingen roll om jag återställer via Recovery eller gör det via Windows inställningarna? 

Marion du tycker jag ska göra via windows och e-son att jag ska göra det via Recovery. Men spelar det något roll? Det är väl samma sak jag göra i båda fallen?

Skulle precis  till att börja när jag såg att ni blivit oense och blev osäker på vad jag ska trycka  :huh:

 

Jadå det stämmer, du hitta recoveryn själv, jag sa då att du kommit till rätt avdelning, Båda ställena pekar på samma recov-partion. (Det finns nämligen bara en)

Det var just av den anledningen jag ville förklara, för att du skulle slippa vilseledd, då eson börja grymta.

 

Han sa då:

Nej, det hjälper inte. Det återställer endast Windows 8.1 till nyinstallationsläge

 

Vilket jag dementera som felaktigt, vilket bevisligen du nu kan se.

Du är nu tillbaka på ruta ett som datorn såg ut när du packa upp den, och det fungerar, MEN har du ens sett radeonkortet i enhetshanteran öht. innan du börja med din upgrade?

 

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sidan 65 i manualen står det om Xpress (radeon) kortet, finns och fungerar denna funktion?

http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201307/20130715120101546/Win8_Manual_eng.pdf

 

Om inte hämta SW update ( http://www.samsung.com/uk/support/model/NP740U3E-S02UK-downloads )

och låt programmet hämta din grafikkortsdrivrutin, välj då "Windows Blue".

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Marion ( och jag heter inte Robin ), problemet är att grafikkortet inte syns i enhetshanteraren ens efter Recovery. !

Hur göra, och är det fel på burken eller vad, du är lite av expertis också.  

 

Haha din lille uppviglare där.. du vill bara se eson bli arg? :) men expert och expert:

1 Jag har iaf. konstaterat att den inte är kompatibel med win8.1 - Microsoft känner till detta, men ger ingen lösning än.

2 Datorn är backad till default fabr. och är med i matchen igen.

 

Nu är frågan, fanns radeonkortet listat i enhetshanteran innan upgrade ens?

För att kolla om kortet jobbar kör man 3DMark 06, då skall värdet bli c:a 5600 poäng (AMD Radeon HD 8570M) 

Om så är fallet, finns det där och gör sitt jobb.

 

Varför är inte kortet listat? Det är detta som är intressant.

Eson läste manualen, han påstår att där finns inget av värde. Jag lita på honom, men Sierra bevisa nu att han hade fel.

Eson påstår även att g-kortet skall enablas i BIOS, men det tror jag inte heller på. Då den funktionen försvann för många år sedan.

 

Så även jag läste manualen nu. Man skall tydligen köra PowerXpress detta switchar/enablar grafiken mellan internal och external graphics chipset.

 

Det är iaf en konstig lösning. Kortet kan vara enablat, det behöver inte uppträda i listan, eftersom detta verkar vara ett nytt system

men svaret får man om man kör PowerXpress och 3Dmark, som jag skrev om ovan, så nu hänger resten på martin,

vi vill ju veta svaret ;)

 

(Men återigen konstaterar jag att AMD suger, och kompletta AMD-board med CPU suger ännu mer.)

 

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...