Gå till innehåll

Hjälp med skärmupplösning


MartinBjörkman

Recommended Posts

Martin, gör ett snabbt test, så får du svaret, ladda ner 3d-mark06 benchmark, här: (scrolla ner halva sidan tryck på agree)

http://downloads.guru3d.com/downloadget.php?id=1297&file=4&evp=a8e235e5ec1fa858257437f548ac91b4

 

Kör testet i "basicmode" - får du mer än 5000 poäng, så är ditt AMD-kort, då Intels integr. klarar aldrig den nivån.

Om inte, så drar du igång: PowerXpress och "enablar" kortet där. Har du den inte i datorn, laddar du hem den via ditt SW update.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 70
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Måste jag köpa det eller kan jag hitta en Key någonstans?

 

 

Okej, det skall fungera utan nyckel, de kanske har ändrat på denna versionen.

Jag "låna" iaf. en nyckel, som ligger i din pm-box nu, lägg in den på "registry-knappen"

 

körde den själv för skojs skull..

post-6485-0-25281400-1382875848.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här blev resultatet. 

 

Japp där satt den, jag sa du skall få strax över 5000. Mao. kickar ditt radeonkort igång då Intels integr. inte klarar den höga poängen.

Du har inget problem. Men för egen del vill jag veta, om du vill göra mej en tjänst? ;)

 

1. Öppna enhetshanteran, öppna upp så du ser dina/ditt G-kort där, låt den ligga framme.

2. Starta om 3d-mark, och mellan scenväxlingarna i det programmet så ser man under en sekund skrivbordet,

3. kolla om Radeon framträder, då det tvingas jobba - du förstår min tanke?

 

Grejen är den, dubbla gkort är vanligt för att förlänga batteritiden, förr var alltid grafikkorten synliga, men nåt snille verkar

det byggt ett nytt koncept, och gjort det mjukvarustyrt - dvs kopplat via "powexpress" (catalyst blir historia?)

 

Sierra säg nåt.. brainstorma lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion, du som har koll på tråden kan du sammanfatta vad som är det kvarstående problemet?

PowerXpress aktiverar radeon-kortet vid behov och detta kan konfigureras via genvägen som hänvisas till i manualen (vilket jag inte fått svar på?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion, du som har koll på tråden kan du sammanfatta vad som är det kvarstående problemet?

PowerXpress aktiverar radeon-kortet vid behov och detta kan konfigureras via genvägen som hänvisas till i manualen (vilket jag inte fått svar på?)

 

Det finns inget problem längre.

Men jag bad martin göra ett annat test, då radeonkortet inte framträder, iaf. när det inte är aktivt.

Så vad jag tror, så har dom lyckats få UEFI helt sonika att stänga av kortet totalt, så det inte ens listas - (i winmiljö)

Vilket verka vara ett nytt påfund?!

 

men men.. drar man igång ett g-krävande spel i fönster med enhetshant. jämte, så lär man få svaret.

I powerxpress skall man nog köra default, då den jobbar rätt, lätt att datorn börjar sluka ström annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För framtida referenser så finns här 101 sidor matnyttigheter :)

http://forum.notebookreview.com/samsung/713184-2013-series-7-chronos-ativ-book-8-15-owners-lounge-np770z5e-np780z5e-np870z5e-np880z5e.html

 

Ljusstyrkan vet jag att nån frågade om:

- How do I force a program to use the dedicated gpu?
Press the Windows button and look for the switchable graphics app. Than you can search for any program and set a power profile for it.
 
- Why is my screen so dim, even at maximum brightness? (How to disable adaptive screen brightness?)
Left click on the battery icon. Click on more options. Next, click adjust power plan settings next to the power plan on which you have the problem. Click on the advanced settings and go to display. Click on the adaptive brightness settings and turn it off. Your screen will now only change if you adjust it yourself and you will always have the option to set the screen brightness to its maximum. Even in complete darkness.

 

Verkar även finns nån bugg med ljusstyrkan där alternativet blir otillgängligt med nya drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej jag kan inte se att det dyker fram något mer grafikkort.

 

 

Jag tar för givet att du kör med strömadaptern i.

 

Fakta:

Tillgängligt på vanliga mobila IGP chipset (AMD M780G och M690 ), tillåter PowerXpress teknik sömlös övergång från

integrerad grafik (IGP) till diskret grafik för bärbara datorer när den bärbara datorn är ansluten till nätström för bättre

3D-rendering funktioner, och vice versa när bortkopplad från strömförsörjningen för att öka batteriets livslängd. 

 

Powerexpress borde ju ligga som default i datorn, då den är nyss återställd från recoveryn du gjorde.

Om inte så är fallet, så är den överflödig, då kortet jobbar som det skall.

ps: i din enhetshant, vad ligger under "bildenheter"?

 

Tack för hjälpen.. nu vet jag också lite mer.. din modell lär jag få in, så nu slipper jag massa huvudbry.

 

Edit: Dumpen Sierra posta är valfri optional för extrafinesser för extern utgång, verkar det som

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, om man kikar på detta klipp, (som är en annan men liknande dator) http://www.youtube.com/watch?v=4oB2oDO-IFk

Så ska du ha möjlighet att konfigurera applikationer som ska köras med "bättre" grafik.

 

Har du hämtat och kört SW update som nämnts tidigare och hämtat grafikkortsdrivrutiner där? (starta SW update välj modell och välj Windows BLUE).

 

 

På sidan 65 i manualen står det om Xpress (radeon) kortet, finns och fungerar denna funktion?

http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201307/20130715120101546/Win8_Manual_eng.pdf

 

Om inte hämta SW update ( http://www.samsung.com/uk/support/model/NP740U3E-S02UK-downloads )

och låt programmet hämta din grafikkortsdrivrutin, välj då "Windows Blue".

 

Åter igen fel tillverkare men du ska tydligen även ha möjlighet att välja Radeon-kortet som permanent istället för intel kortet om du så skulle vilja, http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c03048374&cc=se&dlc=en&lc=en#N139 (Marion kanske nördfakta som du kan ha nytt av :) )

 

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du är inne på Intels option nu.. mixtra inte med nånting där, du har inget att vinna ;)

 

OM du har den installerad. Ställ dej i metromode, sök "power" under "inställningar" där listas den som power-xpress, xpower etc..

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter igen fel tillverkare men du ska tydligen även ha möjlighet att välja Radeon-kortet som permanent istället för intel kortet om du så skulle vilja, http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c03048374&cc=se&dlc=en&lc=en#N139 (Marion kanske nördfakta som du kan ha nytt av :) )

 

Så sant, men allt faller på detta: 

 

VIKTIGT:Användning av den högpresterande GPU:n på batteriström förkortar batteriets effektiva användningstid. Den högpresterande GPU:n genererar en påtaglig mängd värme när den kör grafikintensiva program. För att förhindra att datorn överhettas leder detta till ökad fläktanvändning vilket resulterar i högre fläktljud.

 

Därav blir XPower överflödigt för alla i princip ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nog "problem" med "Synaptic" ( förutsatt att den finns installerad ). Det finns en funktion i "systemtray", om man

högerklickar kan man inaktivera den, dvs.  man kan dubbelklicka på plattan istf. att använda knapparna .

Det är frågan om Mickey Mouse plattan i det här fallet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... det kanske inte går. 

Aja, åter till ämnet. Datorn rullar på hur bra som helst, väntar med windows 8.1 tills jag får höra att den fungerar felfritt till min dator. Tack för all hjälp vänner!

 

Sista fråga.. vad ligger under den enheten, se din egna bild:

post-6485-0-32176100-1383171639.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...