Gå till innehåll

Är Windows RT något att ha?


JoWa

Recommended Posts

Har någon använt Surface RT med Windows RT 8/8.1?

 

Här är intrycken från en som har: The Surface RT is simply a very bad product (OSNews)

 

Det handlar om den ursprungliga Surface RT som släpptes för ett år sedan, och nyligen uppdaterades till Windows RT 8.1. Den nya modellen Surface 2 ger väl bättre prestanda tack vare bättre hårdvara, men det stora problemet tycks vara mjukvaran, både systemet och programmen och där har inte mycket hänt, verkar det.

 

Föga förvånande att alla tillverkare utom Microsoft har lagt ned sina Windows RT-satsningar.

Redigerad av JoWa
Rubriken redigerad
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Surface RT sedan snart ett år tillbaka... kan ärligt säga att jag inte använt den mer än 10 gånger totalt. Själva hårdvaran/designen är det inget fel på alls men jag har helt enkelt ingen användning av en platta. Har tidigare aldrig sett behovet heller med en iPad innan Windows-plattorna gjorde sitt intåg. Hur som helst, Windows 8/8.1 gör sig riktigt bra på plattor men app-läget är ju fortfarande rätt begränsat vilket begränsar användningsområdet en smula på Surface RT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Surface RT sedan snart ett år tillbaka... kan ärligt säga att jag inte använt den mer än 10 gånger totalt.

En i alla fall. :) Har du använt den tillräckligt för att ha fått en uppfattning om systemets (och programmens) prestanda och stabilitet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte vilja påstå att Surface RT är en dålig produkt av vad jag har läst, men det är nog inte vad jag skulle

vilja använda om man kan säga så. Har en motsvarande tablet som jag aldrig använder, det var mera nyhetens
behag som gjorde att man inhandlade en sådan, impulsköp kanske, men inte ett bojsänke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En i alla fall. :) Har du använt den tillräckligt för att ha fått en uppfattning om systemets (och programmens) prestanda och stabilitet?

 

Nej, har inte använt den speciellt mycket men den känns aningen seg vilket antagligen beror på den klena hårdvaran. Surface 2 RT lär vara vassare. Har precis uppgraderat RT:n till 8.1 så får börja använda den lite mer nu :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Surface RT sedan snart ett år tillbaka... kan ärligt säga att jag inte använt den mer än 10 gånger totalt. Själva hårdvaran/designen är det inget fel på alls men jag har helt enkelt ingen användning av en platta. Har tidigare aldrig sett behovet heller med en iPad innan Windows-plattorna gjorde sitt intåg.

 

De två sista åren har det släppt mycket "datorer" i alla dess former, marknaden börjar sortera nu så domedagen för många kommer väl snart.

Men det vi märkt är att uppsvinget ökat markant på slimmade Win8-laptops, och det är positivt.

 

Fabrikat som Asus HP och Samsung säljs mest i detta skikt, så vi hoppas konkurrenten till dessa - dvs. macbook air får mycket stryk i marknadsandelar - känns det som  ;)

 

(Vi får ju bara ta del vätskeskadade samt displaykrossade av dessa, men reparationerna blir avsevärt billigare än apples produkter..)

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anmärkning: Den ursprungliga trådrubriken ”Surface RT är helt enkelt en mycket dålig produkt” (med citattecken), som är en översättning av den länkade recensionens rubrik, ändrades av vår gode moderator till ”Är Surface RT något att ha?” (utan citattecken). Då den frågan inte är så relevant sedan Surface RT har efterträtts av Surface 2, ändrade jag rubriken till ”Är Windows RT något att ha?” (utan citattecken). Frågan om Surface RT är något att ha besvarade också Microsoft i somras, då de skrev ned värdet på det osäljbara RT-lagret med 900 miljoner U$D.

 

Så till frågan. Surface RT har en fyrkärnig ARM-processor på 1,3 GHz. Det borde räcka gott och väl för att få fart på OS som är byggt just för denna typ av dator. Det är långt ifrån ett OS för kraftfulla arbetsstationer som har flyttats över till en för klen plattform. Microsoft har här full kontroll över både hård- och mjukvara, så de bör fungera perfekt ihop, men gör uppenbarligen inte det.

 

Man kan jämföra med Samsungs jämngamla och jämndyra Chromebook (jämförelse på Prisjakt) med en tvåkärnig ARM-processor på 1,7 GHz. Inget fartmonster, men hyfsad prestanda och inte minst god stabilitet. Och det är inte endast med Chrome OS, som datorn är byggd för, som den fungerar väl, den visade sig även vara ”galet snabb” med Ubuntu. Så varför är inte Windows RT galet snabbt med en fyrkärnig processor?

 

Att kompensera seg mjukvara med snabbare hårdvara är inte energieffektivt, och så har också Surface 2 ett extra batteri (Power Cover, 30Wh). Och en snabbare processor (fyrkärnig ARM, 1,7 GHz) löser inte stabilitetsproblemen. Och det gör förstår inte heller programutbudet eller -kvaliteten bättre.

 

Så är Windows RT något att ha? Kommer det att bli något att ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anmärkning: Den ursprungliga trådrubriken ”Surface RT är helt enkelt en mycket dålig produkt” (med citattecken), som är en översättning av den länkade recensionens rubrik, ändrades av vår gode moderator till ”Är Surface RT något att ha?” (utan citattecken). Då den frågan inte är så relevant sedan Surface RT har efterträtts av Surface 2, ändrade jag rubriken till ”Är Windows RT något att ha?” (utan citattecken). Frågan om Surface RT är något att ha besvarade också Microsoft i somras, då de skrev ned värdet på det osäljbara RT-lagret med 900 miljoner U$D.

 

Så till frågan. Surface RT har en fyrkärnig ARM-processor på 1,3 GHz. Det borde räcka gott och väl för att få fart på OS som är byggt just för denna typ av dator. Det är långt ifrån ett OS för kraftfulla arbetsstationer som har flyttats över till en för klen plattform. Microsoft har här full kontroll över både hård- och mjukvara, så de bör fungera perfekt ihop, men gör uppenbarligen inte det.

 

Man kan jämföra med Samsungs jämngamla och jämndyra Chromebook (jämförelse på Prisjakt) med en tvåkärnig ARM-processor på 1,7 GHz. Inget fartmonster, men hyfsad prestanda och inte minst god stabilitet. Och det är inte endast med Chrome OS, som datorn är byggd för, som den fungerar väl, den visade sig även vara ”galet snabb” med Ubuntu. Så varför är inte Windows RT galet snabbt med en fyrkärnig processor?

 

Att kompensera seg mjukvara med snabbare hårdvara är inte energieffektivt, och så har också Surface 2 ett extra batteri (Power Cover, 30Wh). Och en snabbare processor (fyrkärnig ARM, 1,7 GHz) löser inte stabilitetsproblemen. Och det gör förstår inte heller programutbudet eller -kvaliteten bättre.

 

Så är Windows RT något att ha? Kommer det att bli något att ha?

10+

 

Edit :

 

JoWa har alldeles rätt enligt min mening,, windows "känns" ibland som om man har att göra med "beelsebub",

vad f-n är det som har hänt med ett så tidigare bra system. Artikelförfattaren nämner någonting om att "en del hos

MS har huvudet där bak",, det ger väl inte ett positivt intryck som man borde få av ett företag och dess personer ?

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en RT och för vad den är tycker jag den gör ett bra jobb. I princip Microsoft version av iPad. För mig är det en enhet jag konsumerar film, podcastar med mera.

Det ersätter inte min desktop dator. 

Systemet har väl mer gemensamt med Windows Phone 8 och kommer säkert att gå ihop så småningom.

 

Med tanke på att Apple gick hårt åt Microsoft i sitt senaste event känner de sig nog hotade. Annars skulle de nog inte ha nämnt dem alls.

På den nya Surface 2 får du dessutom 200 GB gratis på SkyDrive.

 

 

 

 

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en RT och för vad den är tycker jag den gör ett bra jobb.

Då måtte du ha fått ett bättre exemplar (av mjukvaran…) än recensenten, eller är dålig prestanda (som även Stenis bekräftade), krascher och hängningar del av ”ett bra jobb”?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har aldrig kraschat eller hängt för mig. YouTube filmerna flyter på utan att hacka och så. Men det är klart att ARM processorn inte är ett fartmonster. Strömsnålhet är prioriterat.

Jag har väl inte förväntat mig mer och är nöjd av det skälet. Jag utgår från mina egna erfarenheter i första hand. Man måste äga och prova en enhet en längre tid innan man kan dra några slutsatser.

 

Uppdateringen till 8.1 RT gick problemfritt också. Viktigt med den är att man har ett fulladdat batteri eftersom det är en rätt lång process innan allt är installerat.

Nu blir det även två RT enheter som kommer att konkurrera med varandra.

 

Nokia Lumia 2520 (med LTE)

Samt Surface 2.

 

 

Intressant är att den börjar hitta ut till skolor också:

"Hallsberg först ut med Surface i skolan"

 

Artikeln kan läsas på idg.se

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den rapporten. :)

 

Om och hur ofta ett system kraschar beror förstås på vad man använder det till och vilka program som används. Värst för Thom Holwerda (OSNews) var tydligen Skype, som regelbundet fick hela enheten att ”hårdkrascha”. Inget undermåligt tredjepartsprogram att skylla på där. Det framgår inte exakt vid vilka tillfällen det tar 15 sekunder för enheten att ”komma ikapp” textinskrivningen, men det knappast något man förväntar sig hos ett modernt system som drivs av en modern CPU, även om den inte hör till prestandatoppen.

 

Strömsnålhet är till stor del beroende av väl optimerad mjukvara, det gäller att begränsa antalet CPU-cykler, oavsett processortyp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...