Gå till innehåll

ga-h55m-usb3 ersättare?


polk

Recommended Posts

Hej

 

Har ett moderkort som heter så här ga-h55m-usb3 .Den behöver nu ersättas. Vill helst ha ett likadant men det verkar svårt att få tag på.Verkar som det utgått.

 

Så vad finns det då för ersättningskort med samma egenskaper?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den såg ganska bra ut, dock hade den ingen koaxial digital utgång vilket är ett krav för att jag ska kunna koppla den till stereon.

Försöker kolla lite själv på alla gigabyte kort som finns men fattar inte mycket.

Även fullHD är ett krav.

 

Har du nåt fler tips..

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VIlka specifika krav har du?

Socker förståss 1156, hur många ram-platser, behöver det finnnas IDE/PATA kontakt eller räcker det med bara SATA, Passar ATX eller måste det vara mATX? önskemål om tillverkare/chipset?

 

Du kan prova lite här: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320

Bara välja det du "önskar" och sedan sorterar tjänsten ut passande åt dig, kan vara en början dock listar inte prisjakt ALLA butiker men verktyget är ganska bra :)

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

 

Okej here is my vote:

1156-sockeln sluta de med för tre år sedan, 1155-sockeln vann striden och "ersatte" således din.

Jag misstänker att du jagar 1156 för du inte vill byta din CPU?

 

Inga butiker har inte 1156 kvar i lager i princip, och hittar du nåt blir det ofta dyrt å special.

men på ebay kan du få nya bra kort till riktigt bra priser.

 

Snabbsök  på "1156 - motherboard"

http://www.ebay.com/bhp/lga-1156-motherboard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett "inte" för mycket? ;)

 

Haha.. jo jag ser.

Mitt svenka grammatiska spreche är inge virdare.

 

Jag måste skärpa mej, men det blir inte bättre när man flummar omkring i 16 olika fönster, med dålig simultankapacitet och IG i svenska, och sex år i OBS-klass. "Jag behöver vård"

 

Men manneman kan gott gå in och korrekturrätta mina inlägg.. så han gör någon nytta?! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips kanske lika bra att byta cpu oxå...

 

Som jag ana, det var du som sa det, så slapp jag ;)

 

Tips:

Välj Gigabyte med 1155 socket, Gigabyte kör kampanj nu, du får ett bra kort för långt under 1000-lappen.

Och tänk på att Quad-cpu'n gör ingen skillnad, duger som skön huvudkudde om man är nörd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ana, det var du som sa det, så slapp jag ;)

 

Tips:

Välj Gigabyte med 1155 socket, Gigabyte kör kampanj nu, du får ett bra kort för långt under 1000-lappen.

Och tänk på att Quad-cpu'n gör ingen skillnad, duger som skön huvudkudde om man är nörd.

 

Vart hittar jag kampanjen? har tittat på deras hemsida men hittar inget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart hittar jag kampanjen? har tittat på deras hemsida men hittar inget...

Försöker kolla lite själv på alla gigabyte kort som finns men fattar inte mycket.

 

Du kan inte köpa på Gigabyts sajt, du får köpa av detaljist.

 

Skall jag hjälpa dej att välja ett bra kort mellan 600-750kr ?

Jag vet inte hur mycket du kan, men klarar din låda ATX eller bara mATX?

 

Kortet som Sierra föreslog finns inte längre och har inte SATA3,

och det skall du nog satsa på? ..om inte, kommer du ner till 400kr i princip, 

men så snål behöver man inte vara - är vi eniga?

 

Skall du spela på den? simpla eller krävande spel isf?

 

Vi tar CPU,n också, en i5 för 1500:- eller billigare? (beror på ändamål den också)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion nu ska vi hålla oss till sanningen: http://www.ghdata.se/products/Gigabyte-Utforsaljning/Moderkort-S-1156-BULK/Gigabyte-Technology/OEM-GA-H55M-D2H-Gigabyte-GA-H55M-D2H-S-1156-ENDAST-MODERKORT-IN?searchtrack=Unknown&prodid=1330274

 

Och frågan från början var ju ett liknande kort som det befintliga, och det hade inte heller sata 3 (6GB/s)

 

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion nu ska vi hålla oss till sanningen: http://www.ghdata.se/products/Gigabyte-Utforsaljning/Moderkort-S-1156-BULK/Gigabyte-Technology/OEM-GA-H55M-D2H-Gigabyte-GA-H55M-D2H-S-1156-ENDAST-MODERKORT-IN?searchtrack=Unknown&prodid=1330274

 

Och frågan från början var ju ett liknande kort som det befintliga, och det hade inte heller sata 3 (6GB/s)

 

Okej, men det är begagnat. (Jag leta nytt)

Vill man köpa begagnat kort m-kort för över 600kr? Som håller avsevärd lägre fart än ett nytt, som är billigare?

Kanske? Han slipper byta propp

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte köpa på Gigabyts sajt, du får köpa av detaljist.

 

Skall jag hjälpa dej att välja ett bra kort mellan 600-750kr ?

Jag vet inte hur mycket du kan, men klarar din låda ATX eller bara mATX?

 

Kortet som Sierra föreslog finns inte längre och har inte SATA3,

och det skall du nog satsa på? ..om inte, kommer du ner till 400kr i princip, 

men så snål behöver man inte vara - är vi eniga?

 

Skall du spela på den? simpla eller krävande spel isf?

 

Vi tar CPU,n också, en i5 för 1500:- eller billigare? (beror på ändamål den också)

 

Ja tack det vore snällt om du kunde göra det.

 

Nej jag spelar inga spel alls men den behöver klara fullHD film.Digital ljudutgång är ett måste, helst koaxial men optisk funkar väl oxå.ATX funkar men lådan är gammal och kontaktstyckena lär inte passa, kanske likabra att titta på en sån med.

Processor behövs ju oxå.Jag kommer att köra Win7 64.Behöver ju även byta kylare.

 

Tacksam för all hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tack det vore snällt om du kunde göra det.

 

Nej jag spelar inga spel alls men den behöver klara fullHD film.Digital ljudutgång är ett måste, helst koaxial men optisk funkar väl oxå.ATX funkar men lådan är gammal och kontaktstyckena lär inte passa, kanske likabra att titta på en sån med.

Processor behövs ju oxå.Jag kommer att köra Win7 64.Behöver ju även byta kylare.

 

Tacksam för all hjälp

 

 

Du gör det svårt nu.

Vad för mer kylare skall du ha än den som följer med CPU'n. Även ditt nätaggat tömmer lådan.

Är din låda ämnad för mATX fråga jag.

 

Och det där med "optisk kabel", vet du hur det fungerar, och poängen med det? (det fördyrar m-kortet kraftigt)

Läs denna tråd på sweklockers. Innan du bestämmer dej, den behandlar "skall man köra ljud via hdmi el. optiskt"

http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1114232-ljud-via-optisk-eller-hdmi/

 

Edit, Te.x optiska utgångar på laptopar var vanligt förr, men försvann med HDMI's intåg.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör det svårt nu.

Vad för mer kylare skall du ha än den som följer med CPU'n. Även ditt nätaggat tömmer lådan.

Är din låda ämnad för mATX fråga jag.

 

Och det där med "optisk kabel", vet du hur det fungerar, och poängen med det? (det fördyrar m-kortet kraftigt)

Läs denna tråd på sweklockers. Innan du bestämmer dej, den behandlar "skall man köra ljud via hdmi el. optiskt"

http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1114232-ljud-via-optisk-eller-hdmi/

 

Edit, Te.x optiska utgångar på laptopar var vanligt förr, men försvann med HDMI's intåg.

 

Du får ursäkta mig,tänkte inte på att det medföljer cpu utan trodde att man måste köpa separat. Så glöm vad jag skrev.

Vet inte riktigt vad det är för skillnad på atx och matx.(storleksskillnad?) Det är i en "full size" låda det har suttit i,och mitt gamla mkort är väl ett atx tror jag.Är det nån prisskillnad?Men funderar på byta ut lådan oxå.

 

Jodå jag vet mycket väl hur optisk kabel fungerar. Jag behöver den för att koppla in mitt äldre försteg som inte har hdmi.Dessutom har jag ingen TV med hdmi heller. Kör bara HDfilm på datorn för närvarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fiberoptik fungerar, varför inte med ett MB, det byts kopplingar ta mig f-n till höger och vänster. Har bra radioshack här, det finns kopparkablar så att räcker för att isolera ett hus mot blixtnedslag.

 

Vad är MB för nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vet inte riktigt vad det är för skillnad på atx och matx.(storleksskillnad?) Det är i en "full size" låda det har suttit i,och mitt gamla mkort är väl ett atx tror jag.Är det nån prisskillnad?

 

Okej då är jag med, läs lite info först. Det kortet du har nu kallas mATX (storlek microATX typ)

ATX är för större lådor och blir owerkill för ditt behov, mITX är för smallfactors, skall du inte heller ha.

 

Kortet du skall ha heter: Gigabyte GA-Z77MX-D3H mATX - pris 1086:-

Förslag på CPU: Intel Core i5 3470 3,2Ghz - pris 1563:-

 

Vill du hålla nere budgeten kan du köra på dina gamla minnen, troligtvis ligger de på 1333 i fart.

Så m-kortet ser jag som givet, men minnen och cpu kan du förändra själv beroende på prisläge.

(Tyvärr får man betala dubbla pengarna för m-kortet, pga optisk utgång.)

 

Grafiken blir integr. och lär klara "superduper-HD", men för att få full "full-hd" så hänger detta på kabeln,

vad jag förstått, men allt vad "HD" kallas så är det en djungel, och ingen vet säkert. Så jag passar på sista frågan.

Men du kan alltid koppla på ett externt G-kort om du inte uppnår Full-HD

 

Listan finns här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Kortet du skall ha heter: Gigabyte GA-Z77MX-D3H mATX - pris 1086:-

Förslag på CPU: Intel Core i5 3470 3,2Ghz - pris 1563:-

 

 

Fast varför bara en 3470, om vi ändå nu ska ha personen att byta dator så är det ju en 3dje generations processor när samma hastighet 5470'n som är 4e generation kostar bara knappt 50 :- mera! (komplett.se 4570 - 1619:- / 3470 - 1589:-)

Och om det ändå ska bytas så kvarstår väl inte kravet att det ska vara ett gigabyte moderkort?

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast varför bara en 3470, om vi ändå nu ska ha personen att byta dator så är det ju en 3dje generations processor när samma hastighet 5470'n som är 4e generation kostar bara knappt 50 :- mera! (komplett.se 4570 - 1619:- / 3470 - 1589:-)

Och om det ändå ska bytas så kvarstår väl inte kravet att det ska vara ett gigabyte moderkort?

 

 
CPU'n var bara ett förslag, den förändrar inget prestanda, för hans behov. Men visst.
Iofs. kan man "lika gärna" ta en QuaD 9'a eller en V8 med turbo intercooler 
Men Gigabyte skall man inte ge avkall på. Finns inget annat.
 
Och du Sierra, när det gäller CPU, så är "farten" på dessa exakt i samma synk som priset.
Så ja, lägger man till en 50-lapp, så får du 50 pinnar mer i M-flops, trams! ..du kan detta redan, du bara tjööötar ;)
Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då är jag med, läs lite info först. Det kortet du har nu kallas mATX (storlek microATX typ)

ATX är för större lådor och blir owerkill för ditt behov, mITX är för smallfactors, skall du inte heller ha.

 

Kortet du skall ha heter: Gigabyte GA-Z77MX-D3H mATX - pris 1086:-

Förslag på CPU: Intel Core i5 3470 3,2Ghz - pris 1563:-

 

Vill du hålla nere budgeten kan du köra på dina gamla minnen, troligtvis ligger de på 1333 i fart.

Så m-kortet ser jag som givet, men minnen och cpu kan du förändra själv beroende på prisläge.

(Tyvärr får man betala dubbla pengarna för m-kortet, pga optisk utgång.)

 

Grafiken blir integr. och lär klara "superduper-HD", men för att få full "full-hd" så hänger detta på kabeln,

vad jag förstått, men allt vad "HD" kallas så är det en djungel, och ingen vet säkert. Så jag passar på sista frågan.

Men du kan alltid koppla på ett externt G-kort om du inte uppnår Full-HD

 

Listan finns här

 

Vad för MB rekommenderar du utan digitalutgång? Funderar kanske på det istället och köpa en låda för resten av pengarna.Och senare köpa ett separat ljudkort.Vad tycker du om den lösningen? Har du isåfall nån rekommendation på en billig låda?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för MB rekommenderar du utan digitalutgång? Funderar kanske på det istället och köpa en låda för resten av pengarna.Och senare köpa ett separat ljudkort.Vad tycker du om den lösningen? Har du isåfall nån rekommendation på en billig låda?

 

 

Jo, det kommer nog bli så ändå, eftersom du är så kräsen på bilden, så kan integr. g-kortet ge en "blurrig" bild.

Köpa dyrt m-kortet med massa "option" känns onödigt, pengarna skall du lägga på G.kortet, och en medioker cpu.

 

Kolla igen på dessa moderkort i skiktet 690-749kr - HÄR - (dessa har socket 1150)

1. Du får bestämma dej vilken size på låda du vill ha, idag har du mATX,   (ATX blir avsevärt skrymmande)

2. En CPU bör kosta runt 1500:- för att bli trevlig.

3. Grafikkortet passar jag på, vet inte hur högt upp i pris man bör gå, så fråga vidare där.

 

Men varför skall du byta låda för? Din mATX duger gått, mindre chassin skräpar mindre, eller är du en "fåfäng unge"?  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...