Gå till innehåll

Trådlös nätverksanslutning med strul.


Turbopump

Recommended Posts

Jag har efter att jag installerat windows 8.1 fått problem med den trådlösa nätverksanslutningen som varit ostabilt och kopplat ifrån titt som tätt. Jag har en router som man kan köra antingen via 2.4G eller 5G-banden. Det har inte funkat med Microsofts drivrutiner att använda 5G o.s.v, o.s.v.

Nu ser jag en ljusning i mörkret och vill lämna följande tips till de som har problem med windows 8.1 och det trådlösa nätverket. Jag tar bara som ett exempel att jag använder en usb-nätverksadapter Belkin N750 db.

Jag gick in på Belkins supportsida och laddade ned drivrutinen för windows 7. Innan jag sedan installerade den så högerklickade jag på installationsfilen och valde kompabilitetsläge för windows 7. Därefter installerade jag filen, startade om datorn, gick in i enhetshanteraren, valde uppdatera drivrutin, valde drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn, valde "låt mig välja från en lista av drivrutiner som finns på datorn". Där valde jag den som jag just installerat (ej microsofts).

Poängen är alltså att köra nätverksdrivrutinen i beprövat stabilt windows 7 läge och "so far so good". Än så har det gått problemfritt. Funkar sannolikt med alla sorters nätverksadaptrar etc...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar ingenting,, routrars inbyggda programvara kan man se med vilken webbläsare som helst utan ens blanda in MS ?
Router som router,, är det nätverksdrivrutiner du menar,, jag fattar ingenting iaf.
Jag gillar användarnamnet "Turbopump"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar ingenting,, routrars inbyggda programvara kan man se med vilken webbläsare som helst utan ens blanda in MS ?

Router som router,, är det nätverksdrivrutiner du menar,, jag fattar ingenting iaf.

Jag gillar användarnamnet "Turbopump"

Jarru är väl inte så "pjåkigt" heller.

Jorå så här ligger det till. Glöm bort routern helt i sammanhanget. Här är det nätverkskortet i datorn eller som i mitt fall en usb-nätverksadapter som jag använder istället för ett nätverkskort. Tidigare har den funkat suveränt med stabil uppkoppling och höga uppkopplingshastigheter. Detta förändrade sig definitivt till det sämre när jag tryckte in windows 8.1 i burken. Plötsligt tappade den oförklarligt uppkopplingen stup i ett och jag blev tvungen att köra felsökningsklienten för att få igång det igen. Mycket irriterande. Jag "drömde mej tillbaka" till glanstiden med windows 7 när allt funkade galant.  Jag var beredd att överge w.8.1. 

Som en sista utväg drog jag hem den gamla stabila windows 7-drivrutinen för nätverksadaptern (nätverkskortet). Den gick inte att installera i windows 8.1. gnällde datorn. Det var då jag provade att installera den med windows 7 kompabilitetsläget enligt inlägg nr: 1 i tråden. Det funkade och sedan dess har allt "lirat" galant som i gamla dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa,, det var mera menat som om du blir fastlåst med ett problem,, då kan det behövas "nya ögon ur en annan synvinkel med ett annat synsätt".

Intressant "problem" dock

Helt rätt jarru. Vad jag kunnat se av diverse forum är att många har oidentifierade problem med trådlösa nätverken ihop med windows 8.1. Det kan alltså bero på taskiga drivrutiner både från tillverkarna av nätverkskort/adaptrar eller Microsoft. Lösningen i mitt fall blev att köra en gammal drivrutin i kompabilitetsläge för windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vete f-n , det har tydligen släppts en version av mjukvara utan att kolla hårdvaran, bråttom värre av någon anledning.

Användarna agerar som labbråttor mer eller mindre

Labbråttor?

Jag vill inte måla fan på väggen men windows 8.1. var en större utmaning än väntat. Inte så klockrent som jag hoppades. Just nu tycker jag dock att jag fått ordning på drivrutiner, secure boot etc, etc.. :wacko:   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...