Gå till innehåll

Trasig Fläkt på datorn ?


Gå till lösning Löst av Lasse B,

Recommended Posts

Plötsligt hörde jag inte fläkten alls, kan det vara glappt, eller stänger den av sig automatiskt när det inte är så varmt.

Har inte tänkt på det tidigare.

När man pressat datorn lite mera, då har fläkten ökat i varv, men för ett tag sedan alldeles tyst, just nu går den.

 

Om det nu är något fel på fläkten, märker man det då på något annat sätt ?? Är de något annat som då inte heller fungerar ??

 

Tidigare Windows 7, nu Windows 8,1, inte kan välan det påverka, dum fråga, men ställer den ändå.

Tänkte på att om w8,1 drar mindre energi, det blir mindre varmt ??

Datorn blir välan lika varm med 8,1 som 7 an.

 

Lasse B

 

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en laptop är det ju inte helt lätt att öppna den och titta. Tipset är att du laddar hem ett program som visar temperaturer på CPU, moderkort, grafikkort m.m. Då ser du om temperaturerna är onormalt höga och kan misstänka att det är någon fläkt som inte fungerar. Det finns en uppsjö av sådan program. Ett enkelt heter Speccy och finns här.

 http://www.piriform.com/speccy/download

Välj gratisversionen.

Ett mera ingående och kanske krångligare finns här.

  http://openhardwaremonitor.org/screenshots/

 

 Sistnämnda program visar ofta även fläkthastigheter (fans), lite olika beroende på vilken hårdvara som finns i datorn. 

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plötsligt hörde jag inte fläkten alls, kan det vara glappt, eller stänger den av sig automatiskt när det inte är så varmt.

Har inte tänkt på det tidigare.

När man pressat datorn lite mera, då har fläkten ökat i varv, men för ett tag sedan alldeles tyst, just nu går den.

 

Om det nu är något fel på fläkten, märker man det då på något annat sätt ?? Är de något annat som då inte heller fungerar ??

 

Tidigare Windows 7, nu Windows 8,1, inte kan välan det påverka, dum fråga, men ställer den ändå.

Tänkte på att om w8,1 drar mindre energi, det blir mindre varmt ??

Datorn blir välan lika varm med 8,1 som 7 an.

 

Lasse B

 

Det är inte windows som styr fläkten, utan datorn, så även termostatstyrd.

Kör datorn tills den blir överhettad, antingen stänger den av sig, eller så startar fläkten.

 

Vill du prompt veta att den rör på sig, att den inte "fastnat"?

I uppstarten skall den snurra till i en sekund. Sätt örat mot fläktintaget och lyssna

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu surrar den, hör jag.

Om jag laddar hem Speccy, vilken temperatur bör det då ligga på ??

Nu surrar det i alla fall.

Vände på datorn, stängde av, då såg jag att fläkten stannade till.

 

Mvh

Lasse B

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu surrar den, hör jag.

Om jag laddar hem Speccy, vilken temperatur bör det då ligga på ??

Nu surrar det i alla fall.

Vände på datorn, stängde av, då såg jag att fläkten stannade till.

 

Du hetsa upp dej i onödan - igen ;)

Glöm Speccy, det är till för tweak-nördar,  tempen på din laptop sköter sig självt,

och du kan inte göra ett smack åt den, det enda du skall göra är att köra tryckluften i luftblåset en gång om året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Jo, jag kör med den ibland, tryckluft på burk.

Har inte laddat ner något  program.

Nu surrar det, så vem vet, det kanske var tillfälligt bara.

Tackar.

Ha det så bra.

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2Marion

Joo, det går att reglera temperaturen i en laptop på nördvis, lägre press på cpu-gpu'n och temperaturen sjunker.

Men det är också en termostatfunktion på sätt och vis,, jag vill inte påstå att du har fel

 

Jarru, jag vet det. Alla vet det.

Eftersom han inte har värmeproblem, utan tvärtom, den går så svalt att han inte hör den,

 

Så förtydligar jag mej; "du skall inte göra ett smack åt den" - den är optimerad som den är

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jarru, jag vet det. Alla vet det.

Eftersom han inte har värmeproblem, utan tvärtom, den går så svalt att han inte hör den,

 

Så förtydligar jag mej; "du skall inte göra ett smack åt den" - den är optimerad som den är

 

Nu fattar jag vad du menar. Har själv haft problem med värmen i laptops när temperaturen ute är +30 och över och därför

använt programmet speedfan bla.. Annars finns det kylplattor.

 

Edit : Dessutom blir det konstigt med temperaturen på cpu kärnorna ibland om det är hög luftfuktighet.

Kärnorna kan hålla en lägre temperatur än den omgivande luften. Gissningsvis kyler luftfuktigheten någonting.

Det kan kanske bero på programmet som övervakar temperaturerna, som inte mäter temperaturen korrekt.

Har läst om samma fenomen på nätet.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...