Gå till innehåll

Särskrivning


e-son

Recommended Posts

För mig verkar det som att alla svenskar under 40 år, har lyckats gå ur skolan utan att lära sig att särskrivning inte förekommer i svenska språket. Detsamma gäller i princip alla andra germanska språk, med undantag av Engelska.

Det finns visserligen något enstaka undantag, men det torde vara såpass ovanligt att man lugnt kan bortse ifrån det, och hellre göra fel på undantaget än att göra det på alla andra sammansatta ord.

 

Felaktig särskrivning innebär att ett sammansatt ord felaktigt skrivs som två eller flera ord. Det är ett vanligt skrivfel i svenskan och andra språk där man kan bilda nya ord genom sammansättningar, i stort sett utan begränsningar.

Felaktiga särskrivningar kan leda till att betydelsen blir en helt annan än den avsedda. Extrema exempel är "brun hårig sjuk sköterska" i stället för "brunhårig sjuksköterska", och "skum tomte" i stället för "skumtomte". Det är kanske vanligare med felaktiga särskrivningar som innebär att svenskans foge-s förvandlas till en genitivmarkör: "körkorts tillstånd" i stället för "körkortstillstånd" eller "övergångs ställe" i stället för "övergångsställe".

Direkta missförstånd på grund av felaktiga särskrivningar är sannolikt ovanliga; däremot gör felaktiga särskrivningar en text mera svårläst eftersom den inte följer den vedertagna skriftspråksnormen. Ett annat problem är att textens vederhäftighet kan ifrågasättas eftersom många uppfattar felaktiga särskrivningar som ett tecken på okunskap och bristande bildning.

 

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rskrivning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara riktigt jobbigt och irriterande att läsa texter fulla av särskrivningar, men jag tycker nog ändå det utbredda användandet av ordet DEM istället för DE stör mig betydligt mer. 

 

Så sant, jag kan inte heller skriva DEM, har t.o.m svårt att skriva DE, och hamnar på DOM  :huh:

 

E-son får man skriva i tråd utan du blir arg?

Annars bekräftar du bara myten om att alla 50-plussare är Förbannade Arga Män  :P

 

Läser ni avpixlat? eller är jag ensam radikal-hobby-rasist?!

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...