Gå till innehåll

Utforskaren kraschar hela tiden


neo
Gå till lösning Löst av neo,

Recommended Posts

Har stött på ett litet problem som jag behöver hjälp med, sen några dagar tillbaka så kraschar utforskaren nästan hela tiden. Detta händer när jag försöker högerklicka på en fil i nån mapp.

Kör med Win 7 Ultimate 64-bit.

 

Nån som har en aning vad som kan tänkas orsaka det här och har en lösning på problemet?

Redigerad av neo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har stött på ett litet problem som jag behöver hjälp med, sen några dagar tillbaka så kraschar utforskaren nästan hela tiden. Detta händer när jag försöker högerklicka på en fil i nån mapp.

Kör med Win 7 Ultimate 64-bit.

 

Nån som har en aning vad som kan tänkas orsaka det här och har en lösning på problemet?

 

Jag har haft detta problem, längesen dock - har dumpen sparad, detta fungera för mig sist:

 
Metod 1
Du kan kolla vilka program det kan vara i registernyckeln HKEY_CLASSES_ROOT \ * \ shellex \ ContextMenuHandlers. 
Bläddra fram den med hjälp av Registereditorn och titta på nycklarna under denna. 
Namnen visar vilka program som modifierat högerklicksmenyn. 
Du kan prova att installera om dem, eller att försöka identifiera skurken på något annat sätt. 
En känd syndare i det här sammanhanget är programmet DivX.
 
Metod 2
Om du inte gillar att mixtra i Registereditorn kan du i stället prova 
programmet ShellExView: www.nirsoft.net/utils/shexview.html
Du kan se vilka högerklicksprogrammen är och också tillfälligt stänga av dem ett i  taget för felsökning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan tanke, fick du denna bugg nyss ihop med nåt program eller nåt? Isf. borde du kunna backa bort detta.

 

Hej Marion & tack  för snabbt svar,

 

Nej, jag funderade just på om jag installerat nåt nytt program de senaste dagarna men kan inte minnas att jag gjort det.

Följde ditt råd och kollade upp i regedit och där finns följande nycklar:

post-4822-0-63982800-1383607470.jpg

 

Ser du nån som verkar "mer misstänkt" ut än dom andra? Vet inte riktigt var jag ska börja med i så fall vid ominstallation..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjoo, om du googlar på: "xxx groove gfs context menu handler xxx"

mitt öga fastna på  XXX   ;) endel påstår malware, så börja med den. Starta sedan om - och testa.

du skall nog även skanna datorn. Ladda hem "mbam.exe".

 

Även unlockermenu skulle jag kastat: http://www.kleinfelter.com/node/194

Börja så.. men kopiera regedit-filen, så du har backup, men haken/problemet troligen under högermenyn

ps: Eset Smart Security.. skall bort.. bort.. dessa virusprog har komplexa kopplingar, jag litar inte på dom iaf.

 

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Det här är nog vanligare skulle jag tro:

There are 5 versions of grooveshellextensions.dll in the wild, the latest version being 12.0.6500.5000. It is integrated as a plugin to Internet Explorer as a Browser Helper Object, often without any obvious user interface, and will load for each instance of IE. It adds a context menu to the Window's shell named XXX Groove GFS Context Menu Handler XXX. The average file size is about 2.11 MB. The file is a digitally signed and issued to Microsoft Corporation by Microsoft Corporation.

...

Microsoft Office Groove, is a desktop application designed for document collaboration in teams with members who are regularly off-line or who do not share the same network security clearance.

...

Context menu handlers

Located in '*\shellex\ContextMenuHandlers'

Name: 'XXX Groove GFS Context Menu Handler XXX'

http://www.shouldiblockit.com/grooveshellextensions.dll-968.aspx

 

http://www.makeuseof.com/tag/how-to-remove-microsoft-groove-synchronization/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

En liten uppdatering på mitt problem, hittade efter en stund vilket program som orsakade krascherna och det var molntjänsten SugarSync. Installerade om programmet och nu funkar allt bra igen :)

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...