Gå till innehåll

Är Windows 8.1 bra ?


Mikael i Nässjö

Recommended Posts

Jag tycker det är bättre än win 7 o win 8, Men jag rekomenderar att ta hem en startknapp från stardock, kostar bara typ 50 kr, Då får du ett system som påminner om win 7 , men du får alla fördelar från win 8.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju redan en startknapp, bara det att start-menyn ser annorlunda ut! Ta 10 min på att städa den och lägga alla appar du använder längst up till vänster med "skrivbords-appen" överst.

Sen "pinnar" du dina desktop-program på Taskbar:en och sic! Allt är lätt att nå. För det är väl inte så att du sitter och "surfar runt i start-menyn" bara för att den är så snygg och praktisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju redan en startknapp, bara det att start-menyn ser annorlunda ut! Ta 10 min på att städa den och lägga alla appar du använder längst up till vänster med "skrivbords-appen" överst.

Sen "pinnar" du dina desktop-program på Taskbar:en och sic! Allt är lätt att nå. För det är väl inte så att du sitter och "surfar runt i start-menyn" bara för att den är så snygg och praktisk?

 

 

Jag föredrar startmenyn från windows 7, Windows 8.1´s startmeny går bara till metro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startknappen i Windows 8.1 är ju rena skämtet, det är ju bara en flagga. Funktionen är densamma som i Windows 8, ju! 

Microsofts utvecklares kommentar "-Vi har lyssnat på våra användare och återinfört startknappen" var nog 2013 års dummaste.

 

Utöver detta så är Windows 8.1 ett riktigt lyft jämfört med Windows 8. Går inte tillbaka till 7:an mer nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startknappen i Windows 8.1 är ju rena skämtet, det är ju bara en flagga. Funktionen är densamma som i Windows 8, ju! 

Microsofts utvecklares kommentar "-Vi har lyssnat på våra användare och återinfört startknappen" var nog 2013 års dummaste.

 

Utöver detta så är Windows 8.1 ett riktigt lyft jämfört med Windows 8. Går inte tillbaka till 7:an mer nu

Har du provat att högerklicka på flaggan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte riktigt med dig om startknappen Manneman. Det är visserligen bara en knapp men tillsammans med de förändringar som gjorts på startmenyn med bakgrundsbild och förbättrad sökfunktion så tycker jag det ger en mycket bättre upplevelse. Tidigare kunde jag absolut inte vara utan Start8 men nu kör jag utan det trots att jag egentligen fortfarande föredrar Windows 7 startmenyn.

 

Hmm... Säger jag som inte har en enda ikon på startmenyn.  :rolleyes: 

Jag har konfigurerat Startknappen att gå direkt till "Apps" som visar allt jag har installerat, men använder i princip aldrig den heller. Jag startar allt vanligt från aktivitetsfältet och resten via sökfunktionen. Har t.o.m. börjat lära mig trycka WIN+S istället för bara WIN för att slippa se startmenyn. Vid närmare eftertanke så det enda jag använder startknappen till är att högerklicka på den och välja Shutdown :D

 

Totalt sett tycker jag iallafall att Windows 8.1 är det bästa desktop OS'et jag använt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror man får acceptera att det vanliga skrivbordet kommer bort mer och mer. Paul Thurrott har en bra artikel på det ämnet:

http://windowsitpro.com/windows-8/windows-desktop-death

 

Microsoft Office blir också helt metro anpassat under 2014 tydligen:

http://news.en.softonic.com/rumor-microsoft-office-metro-apps-coming-late-springsummer-2014

 

Men det är lätt att starta direkt till skrivbordet i version 8.1 med några inställningar (högerklicka på det gråa startfältet längst ner) vilket inte gick att göra på 8:

http://www.redmondpie.com/how-to-boot-to-desktop-in-windows-8.1-instead-of-start-screen/
 

 

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 9 månader senare...

Enda gången jag provade win8 var i virtualbox (vågar inte släppa den lös i mitt bios och på min hårddisk) och jag såg på det i 5 min sedan raderade jag den vb disken totalt. Som användarsystem så är win 8 bra men som produktions system eller produktivitets system så är det inte bättre än win 7.

Kör mycket med flera skärmar och en av windows 7 bästa delar är att man kan hålla uppsikt på ett fönster medans man öppnar en mapp/program via start menyn, i win 8 så svartläggs alla skärmar förutom turistmenyns skärm när man öppnar den.

 

Så jag skulle säga att om du vill ha ett system för att surfa med.. kör med win 8 eller 8,1 vilket som samma sak.   Ska du ha datorn till att jobba med foto eller 3d och om du har flera skärmar... kör win 7, snabbare smididgare och framför allt så ser du allt som händer även när du öppnar nya program

 

Redigerad av c80pro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur du arbetar c80pro men om "produktivitet" är det du klagar på har du definitivt missat styrkan med kortkommandon och sökfunktionen och sitter antagligen fortfarande och klickar runt en massa med musen i menyer helt i onödan. 

 

Jag använder Windows 8.1 tillsammans med flera skärmar dagligen i mitt arbete, inga problem med det, bara lite annorlunda. Jag var också skeptisk i början speciellt innan 8.1 kom, men hade du gett det mer än 5 minuter hade du kanske också insett att det inte är ett problem. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte kortkommandon och det som är den största huvudvärken för mig, jag klarar inte deras turist/informations meny för det första och sedan så för att komma in i bios t ex så måste man starta upp datorn och välja att gå in i bios m.m. 

Har pillat med en win 8 dator trot eller ej men varje gång jag sitter med den så får jag bita av mig tungan för att inte flippa då den är omständig och arbeta med när man ställer in den och liknande, det var det jag menade när jag sa att den var en bra surf dator, ett superbra OS om du älskar att lämna in den till en support varje gång den krashar..

 

Vi ser nog produktivitet olika tror jag, jag vill se vad som händer och gillar inte när systemet ska dölja saker för mig. Jag kanske bara läser på en hemsida men jag vill kunna läsa på en hemsida medans jag öppnar skype t ex för att kunna prata med folk.

Blinkandet och skärmavstängningen blir ett hinder för det mesta, bra som säkerhet om man sitter på ett kontor garanterat men den funktionen går inte och stänga av och jag sitter hemma vid skrivbordet ensam.

finns en lista med saker jag ogillar med det men kan inte lägga upp en bibel här.

 

En fördröjd sak som jag upptäckte senare (via min kompis win 8) var att den kräver att jag veriferar mig för att använda skype och andra internet program, fick hjälpa dom och aktivera den igen så dom kunde prata med sina barnbarn som dom inte kunnat göra på en lång tid.

Smaken är som baken men om jag jobbar på ett kontor och dom ger mig en ny dator med win 8 så får jag begära 2 flaskor sprit med, det är det enda som kan lugna ner en tillräkligt för att man ska kunna arbeta med systemet.

Alla har inte samma smak som jag och det accepterar jag, gillar ni jobba med det så fortsätt göra det. Jag personligen klarar inte win 8 alls, omständig m.m.

 

Kan komma förbi skärmblinkandet om jag lägger upp en ikon på skrivbordet för varje program, problemet är att det set ut som  "gud kom och hjälp mig" varje gång man startar upp datorn.

 

 

Redigerad av c80pro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör mycket med flera skärmar och en av windows 7 bästa delar är att man kan hålla uppsikt på ett fönster medans man öppnar en mapp/program via start menyn, i win 8 så svartläggs alla skärmar förutom turistmenyns skärm när man öppnar den.

 

Flera skärmar med Windows 8.1 jämfört med Windows 7 är som natt och dag, och då talar jag om fördel Windows 8.1. Du kan ha startmenyn eller moderna appar på ena skärmen och desktopen på den andra (samtidigt) så jag ser inte riktigt problemet du målar upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Smaken är som baken men om jag jobbar på ett kontor och dom ger mig en ny dator med win 8 så får jag begära 2 flaskor sprit med, det är det enda som kan lugna ner en tillräkligt för att man ska kunna arbeta med systemet.

 

Hahaa... det uttrycket har jag läst här inne en gång tidigare :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte halka in för djupt på detta ämnet, jag har sagt lite kort vad jag tycker iallafall.

Som slutnotis,  det är metromenyn jag ogillar något otroligt. Hade jag velat ha löjligt stora ikoner som startmeny så hade jag kört 800x600 i skärmupplösning och det problemet hade varit löst alt ställt in 500x större ikoner på skrivbordet.

 

Men ni får ha skoj med win 8 och dess tvillingsyster 8,1 .. jag kommer inte använda det iallafall.

 

Vill inte hamna i dåliga situationer med er här så jag bryter här. Ni får gärna diskutera vidare men jag kommer inte posta mer i denna tråden. (personliga skäl, inget mot er)

 

 

Redigerad av c80pro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att uttala sig efter fem min användning borde nästan vara straffbart  ;-)

 

Jag jobbar också på kontor och jag är aldrig inne på Start-skärmen annat än för att starta någon app någon enstaka gån. 99,9% av tiden tillbringar jag i desktop-läge och har den på bägge mina skärmar och arbetar med mina program.

 

I stället för att lägga genvägarna på skrivbordet, fäst dom i aktivitetsfältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...